2015-05-28, 01:37
Medlem
Är så sjukt lack nu att jag inte kan sova för fem öre;

I mars förra året gick jag in på en Actic där jag studerar för att köpa ett gymkort - varpå jag erbjöds ett 1-årskort. Jag sa ja och gav muntligt över mina uppgifter, samt gav mitt bankkort till receptionisten för att ordna autogira och kunna gå in och börja gymma på studs.

Fast forward 11 månader, så går jag in en enstaka gång någon gång i slutet på Februari detta år och frågar när mitt kort går ut - "Snart, i Mars!" får jag höra. Jag gymmar, går hem, och återvänder inte.

Nu inatt kollar jag mitt konto och upptäcker att man dragit den där jävla trehundringen ända sen i Mars månad från mitt kort. Googlar Actic för att få se öppettider och ser att jag kan logga in där - gör det och får upp någon form av "kontrakt" som jag inte sett tidigare men som jag ser att receptionisten skrivit under. Det står där "12 månader Autogiro (löpande)" och längre ner står det "Medlems uppsägning av autogirobetalningar kan ske först efter 12 månader. Uppsägning ska ske på anläggningen".

Jag har fan inte sett detta kontrakt, utan har förutsatt att eftersom jag först köpte ett 1-årskort och till råga på allt fått höra muntligen att mitt avtal snart går ut, så slutar jag att betala här.

Ska springa runt i vrede i några timmar till tills dessa skitstöveljävlar öppnar, varpå en redig jävla avhyvling väntar. Men om de vägrar? Jag är en fattig student och behöver varje krona nu i sommar. Har jag ingenting att hämta om de inte vill återbetala, eller har jag rätten på min sida? Tycker det är sjukt jävla FULT oavsett så det borde tamigfan inte vara något snack.

Någon som kan hjälpa mig med antingen rent juridiskt raka svar eller argumentation inför detta?

Stort tack på förhand.

Edit: Kan jag kanske ringa min bank och säga att de två senaste utbetalningarna har varit felaktiga eller dylikt? Om de vägrar, dvs.
Senast redigerad av askforsleep 2015-05-28 kl. 01:54.
Citera
2015-05-28, 06:46
Medlem
sebnies avatar
Självklart måste du säga upp eventuella abonnemang. Och i det här fallet så säger avtalet att du binder upp dig i minst ett år.

Att avtalet går ut är inte samma som att det sägs upp.
Antagligen har de förlängt dig automatiskt på ytterligare ett 12-månadersavtal och då kan du inget göra utan att bita i det sura äpplet.

Antagligen, eftersom avtalsvillkoren säger att uppsägning inte kan göras förrens efter 12 månader, och avtalets löptid är 12 månader, så innebär detta i praktiken - eftersom avtalet förnyas i samma sekund som det blir möjligt att säga upp det, att du binder upp dig på 24 månader.

När man köper en tjänst så är det DU som har skyldigheten att fråga vad som gäller, vilka avtal som finns och villkor. Du kan inte förvänta dig att få allt på silverfat hela tiden!
Citera
2015-05-28, 06:55
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askforsleep
Jag har fan inte sett detta kontrakt, utan har förutsatt att eftersom jag först köpte ett 1-årskort och till råga på allt fått höra muntligen att mitt avtal snart går ut, så slutar jag att betala här.

Edit: Kan jag kanske ringa min bank och säga att de två senaste utbetalningarna har varit felaktiga eller dylikt? Om de vägrar, dvs.

Man kan inte förutsätta något och sen bli arg om det inte visade sig stämma.

Det har inte varit felaktiga dragningar.

Ditt avtal gick ju ut efter ett år, sen fortsatte det enligt reglerna.
Citera
2015-05-28, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Självklart måste du säga upp eventuella abonnemang. Och i det här fallet så säger avtalet att du binder upp dig i minst ett år.

Antagligen har de förlängt dig automatiskt på ytterligare ett 12-månadersavtal och då kan du inget göra utan att bita i det sura äpplet.

Antagligen, eftersom avtalsvillkoren säger att uppsägning inte kan göras förrens efter 12 månader, och avtalets löptid är 12 månader, så innebär detta i praktiken - eftersom avtalet förnyas i samma sekund som det blir möjligt att säga upp det, att du binder upp dig på 24 månader.

När man köper en tjänst så är det DU som har skyldigheten att fråga vad som gäller, vilka avtal som finns och villkor. Du kan inte förvänta dig att få allt på silverfat hela tiden!
Tror att TS missat något väsentligt när han återger vad som står i kontraktet. Tror inte att Actic har ett avtal som säger att man inte kan säga upp avtalet förrän efter 12 månader. Detta skulle i princip innebära att du aldrig kan säga upp avtalet. Vore intressant om TS kunde bifoga hela avtalet.
Min gissning är att TS kunde säga upp avtalet efter ett år och därefter skulle avtalet sluta att gälla. Men det är bara en gissning. Dock känns det som att Acticts villkor är skitdåliga om man per automatik binder upp sig på ännu ett år. Mitt gym måste man aktivt teckna ett nytt medlemskap varje år.
Citera
2015-05-28, 08:39
Medlem
På Actic tecknar man ett avtal på 12 månader och sedan kan man säga upp det, man har någon/ett par månaders uppsägningstid. Kontraktet upphävs alltså inte, det fortsätter löpa men det är inte på 24 månader, efter 12 månader kan det sägas upp.

Du måste dock själv ha koll och säga upp det. De pengar som dragits hittills får du av den orsaken inte tillbaka, men säg upp avtalet nu genast så kommer du i af undan så billigt som möjligt.

Actic är ett väldigt sugigt gym enligt min mening, men medlemsavtalet de använder är standard. Det är av samma typ som mobiltelefonavtal, man är bunden en viss tid, men sedan måste man säga upp avtalet annars bara fortsätter det löpa.

Läs alltid genom avtal, om inte innan du ingår dem så åtminstone efteråt så att du vet vad du har ingått.
Citera
2015-05-28, 08:45
Medlem
Readyfreddies avatar
Från Actics regelverk.
"Om du inte längre befinner dig i bindningstiden och vill säga upp ditt avtal så är din uppsägningstid en månad plus resterande dagar i uppsägningsmånaden."

Så säger du upp det idag blir det 3-4 dagar + juni, alltså inte hela året ut.
Citera
2015-05-28, 12:19
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Det finns rättsfall på precis detta, där automatisk 12-månadersförlängning har ansetts vara ett oskäligt avtalsvillkor. Nu för tiden kör gymmen därmed på en eller två månaders uppsägningstid. Ett avtalsvillkor som säger att man inte kan säga upp avtalet förrän efter att 12 månader har gått har jag aldrig sett förut, och jag tvivlar väldigt starkt på att det skulle hålla i rättegång. Självklart kan man säga upp sitt avtal så att det faktiskt avslutas i och med att bindningstiden tar slut.

Sedan så är det inte självklart att man måste säga upp avtal eller abonnemang. Om det inte står något skrivet om förlängning i avtalsvillkoren så har man inte givit gymmet rätt att förlänga. I det här fallet har även TS muntligen blivit tillsagd att avtalet avslutas automatiskt, något som gymmet är skyldiga att acceptera eftersom TS har blivit vilseledd av gymmets personal.
Senast redigerad av bjornebarn 2015-05-28 kl. 12:21.
Citera
2015-05-28, 12:35
Medlem
LilAardbeis avatar
Avtalet du muntligt går med på finns att läsa på deras hemsida, och där står allt du undrar över. Utöver det så måste man avsluta abonnemang manuellt, precis som hos mobiloperatörer osv.
Citera
2015-05-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Självklart kan man säga upp sitt avtal så att det faktiskt avslutas i och med att bindningstiden tar slut.

Ja, det har du självklart rätt i. Men man kan alltså inte korta det till under 12 mån eftersom man binder sig till 12 månader från början. Huruvida det håller i en rättegång vet jag inte, ingår man ett avtal som löper på MINST 12 månader så förstår jag inte varför det inte skulle vara giltigt så länge som varan tillhandahålls. Och det gör den ju.
Citera
2015-05-28, 19:40
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Det finns rättsfall på precis detta, där automatisk 12-månadersförlängning har ansetts vara ett oskäligt avtalsvillkor. Nu för tiden kör gymmen därmed på en eller två månaders uppsägningstid. Ett avtalsvillkor som säger att man inte kan säga upp avtalet förrän efter att 12 månader har gått har jag aldrig sett förut, och jag tvivlar väldigt starkt på att det skulle hålla i rättegång. Självklart kan man säga upp sitt avtal så att det faktiskt avslutas i och med att bindningstiden tar slut.

Sedan så är det inte självklart att man måste säga upp avtal eller abonnemang. Om det inte står något skrivet om förlängning i avtalsvillkoren så har man inte givit gymmet rätt att förlänga. I det här fallet har även TS muntligen blivit tillsagd att avtalet avslutas automatiskt, något som gymmet är skyldiga att acceptera eftersom TS har blivit vilseledd av gymmets personal.

Finns även domar som säger att 24 månaders automatiskt förlängning (av tv-abonnemang) är okej.

Det beror då på vad det gäller, om det gäller viktiga tjänster, så är det tillåtet, då kunden kan få obehag om man glömmer teckna nytt avtal. Exempelvis, tidningar, tv-abonnemang, telefon, elleverans.

Medans andra tjänster, anses vara oskäligt med förlängning.
Citera
2015-05-28, 19:44
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askforsleep

Nej, man kan inte få tillbaka pengar av banken, de har utfört den beställda tjänsten, autogiro korrekt.

Man kan hos banken ta bort medgivande för fler debiteringar, om man önskar, men Actic kan fortfarande kräva pengar om de vill. Men de får i så fall stämma i dig i tingsrätten på beloppet.
Citera
2015-05-30, 21:23
Medlem
Citat:

Rättsfallet du syftar på är NJA 2012 s. 776 (Rehab Center).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in