• 1
  • 2
2015-05-27, 20:55
Medlem
Fllimmers avatar
Tja. Jag är 18 år och börjar 3:e året på gymnasiet nästa år, naturvetenskapslinjen. Det är så att jag till om exakt ett år behöver/vill spara 120 000 kr. Detta av den anledning att min far då kommer att se att jag har tillräcklig disciplin för att vara värd att "investera" i. Ifall jag skulle lyckas med detta så kommer han att ge/låna ut pengar till en sportbil runt 300 000 krs-klassen. Jag älskar sportbilar och jag känner mig extremt motiverad till att äga en sådan då möjlighet finns. Andrahandsvärdet på bilarna jag har kollat på är riktigt bra, så pengarna slängs inte direkt i sjön.

Min ekonomi för tillfället är inte något vidare. Jag har 1000 kr (min fond räknas inte, då jag måste spara pengar själv) på mitt konto med påfyllnad av ytterligare 1050 i form av studiebidrag om några dagar.

Jag har sommarjobb runt 8 veckor i sommar inom äldrevården och jag beräknar att få ihop lite drygt 30 000 kr efter skatt genom detta. Om jag sparar alla studiebidrag ett år framöver så har jag 40 000 kr sparat.

Problemet nu är att jag kommer ha svårt att kombinera ett jobb under mitt sista år på gymnasiet. Efter mitt sommarjobb kommer jag att ha cirka 9 månader på mig att spara ihop de resterande 80 000 kronorna och dessa pengar kommer det även att dras skatt på, så jag måste tjäna 120 000 kr om allt kommer ifrån arbete. Ifall jag tjänar 2500 kr varje vecka efter att sommarjobbet slutar så kommer jag att ha tjänat in nästan 100 000 kr brutto efter sommarjobbet.

Det är nu jag behöver hjälp av er ekonomiexperter. Hur ska jag kunna åstadkomma detta medan jag har skola samtidigt? Ska jag leta helgjobb på äldrevården? Skulle nog få in över 2000 om jag får jobba 2 helgdagar. Ska jag söka kvällsjobb på Ica eller något också? Finns det sätt att få in pengar via internet? Hur ska jag spara? Fondspara eller aktiespara? Alla tips är hjärtligt välkomna

Jag uppskattar all hjälp jag kan få och alla idéer ni kan komma med. Jag kommer att uppdatera denna tråd eftersom och får se ifall detta lyckas!
Citera
2015-05-27, 21:09
Medlem
Fllimmers avatar
Värt att notera är att jag egentligen inte har några utgifter då jag bor hemma, gratis busskort osv.
Citera
2015-05-27, 22:32
Medlem
Sök arbete som vårdbiträde. Kommunerna skriker efter det.
Citera
2015-05-27, 22:49
Medlem
Fllimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iHobo
Sök arbete som vårdbiträde. Kommunerna skriker efter det.

Typ det jobbet jag söker/har i sommar Ifall jag visar god arbetsvilja i sommar så borde jag ha stor chans att få mer jobb där..
Citera
2015-05-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fllimmer
Typ det jobbet jag söker/har i sommar Ifall jag visar god arbetsvilja i sommar så borde jag ha stor chans att få mer jobb där..

Jag antar att du har körkort, så försök få pass på nätter alternativt någon form av "nattpatrull" som svarar på larm. Det är där dem riktiga riksdalerna ligger.
Citera
2015-05-27, 23:18
Medlem
Tänk bara på att lägga tid på skolan också, sista året kan va tufft å du vill inte misslyckas totalt. Och "inga utgifter"? Köper du inte kläder själv?
Citera
2015-05-28, 00:19
Medlem
Fllimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iHobo
Jag antar att du har körkort, så försök få pass på nätter alternativt någon form av "nattpatrull" som svarar på larm. Det är där dem riktiga riksdalerna ligger.

Tror inte att det finns någon nattpatrull här, men ska kolla
Citera
2015-05-28, 00:21
Medlem
Fllimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malings96
Tänk bara på att lägga tid på skolan också, sista året kan va tufft å du vill inte misslyckas totalt. Och "inga utgifter"? Köper du inte kläder själv?

Har mycket kläder och får när jag behöver typ får på födelsedag osv
Citera
2015-05-28, 07:27
Medlem
de flesta kommuner har som krav att man är utbildad uska eller vårdbiträde om man ska jobba övrig tid än sommaren tyvärr
Citera
2015-05-28, 08:43
Medlem
Fllimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csidus
de flesta kommuner har som krav att man är utbildad uska eller vårdbiträde om man ska jobba övrig tid än sommaren tyvärr

Fan då.. får bara hoppas att så inte är fallet här. Ifall jag visar extrem jobbvilja och jobbar väldigt bra kan jag väl ändå ha en hyfsad chans? Kanske även gå lite billigarr än vad man normalt skulle anställa någon för?
Citera
2015-05-28, 08:43
Medlem
Reevess avatar
Det är inte mycket vi kan hjälpa till med här. Du har tydligt satt upp förutsättningarna för dig själv; du behöver ta ett jobb som ger tillräcklig lön, satsa på vilket jävla jobb som helst.

Vad gäller spartips tycker jag knappast att du ska in på börsen, av två skäl;
1) Din sparhorisont är alldeles för kort. Jag utgår från här att du behöver pengarna om ett år.
2) Du verkar sakna erfarenhet av börsen.

Om du ändå vill göra det så föreslår jag billiga indexfonder för din del. Men ditt största bekymmer är tveklöst att hitta inkomstkällan.
Citera
2015-05-28, 09:20
Medlem
Fllimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Det är inte mycket vi kan hjälpa till med här. Du har tydligt satt upp förutsättningarna för dig själv; du behöver ta ett jobb som ger tillräcklig lön, satsa på vilket jävla jobb som helst.

Vad gäller spartips tycker jag knappast att du ska in på börsen, av två skäl;
1) Din sparhorisont är alldeles för kort. Jag utgår från här att du behöver pengarna om ett år.
2) Du verkar sakna erfarenhet av börsen.

Om du ändå vill göra det så föreslår jag billiga indexfonder för din del. Men ditt största bekymmer är tveklöst att hitta inkomstkällan.

Jobbfrågan och den fasta inkomsten är som konstaterat mitt största bekymmer och jag saknar även erfarenhet av börsen. Hur ser det ut med indexfonder, är de relativt säkra/lågrisk-fonder?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in