2015-05-27, 18:40
Medlem
Achernoes avatar
Vid användning av Avanzas tjänst, betalar man courtage även då man säljer aktien? I.s.f. finns det några stora mäklartjänster som endast debiterar courtage vid köp?

(nybörjare)
Senast redigerad av Achernoe 2015-05-27 kl. 18:49.
Citera
2015-05-27, 18:44
Medlem
Ja, du betalar courtage vid försäljning hos Avanza. Den andra frågan vet jag inte svaret på men skulle inte tro det.
Citera
2015-05-27, 18:48
Medlem
Achernoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, du betalar courtage vid försäljning hos Avanza. Den andra frågan vet jag inte svaret på men skulle inte tro det.
Okaj, tack!

Inte direkt för att jag är PRO-medlem, men funkar det olika för dem? Anledningen för att jag frågar är för detta jag precis läste (fetstilta texten):
Citera
2015-05-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achernoe
Okaj, tack!

Inte direkt för att jag är PRO-medlem, men funkar det olika för dem? Anledningen för att jag frågar är för detta jag precis läste (fetstilta texten):

Du betalar alltid courtage på både köp och sälj sedan kan visa kunder ha bättre villkor med att de buntar fler ordrar men courtage vid sälj slipper du aldrig.
Citera
2015-05-28, 09:31
Medlem
Citat:
Okaj, tack!

Du betalar alltid kurtage för både köpandet och säljandet av värdepapper oavsett vilken mäklare du har. Skillnaden med Avanza Pro är framförallt att kurtagets kostnad är lägre.
Citera
2015-05-28, 09:41
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Okaj, tack!

Hej!

Precis som Deltaboy skrev så tas det ut courtage både vid köp och sälj. Det här beror helt enkelt på att vi har samma kostnader, oberoende av ordertyp.

Meningen om att PRO och PB kunder har andra villkor rör något som kallas notasammanslagning. Det här innebär att tre avslut eller delavslut under en börsdag i ett och samma värdepapper som är av likadan ordertyp d.v.s köp respektive sälj, hamnar på en avräkningsnota och ett courtage beräknas. Alla köp respektive sälj på samma kursnivå i ett värdepapper under en börsdag slås ihop på avräkningsnotan till ett avslut. Vid en fjärde kursnivå påbörjar en ny avräkningsnota, och så vidare.

Fördelen med nota per order är att du kan få avslut på oändligt många kursnivåer utan att det påbörjar en ny avräkningsnota. Du kan även ändra din order ett oändligt antal gånger, utan att det påbörjas nya avräkningsnotor. Fördelen med notasammanslagning är däremot att flera olika order kan slås ihop på en och samma nota, vilket kan passa exempelvis daytraders som ofta har flera order ute i ett och samma värdepapper.

Tveka inte att höra av dig vid frågor eller funderingar!

/Kristoffer, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in