2005-10-12, 21:11
Medlem
Vet inte om det passar i detta delforum men får hoppas att några ingenjörer eller industriekonomer kan hitta svaren till spörsmålen i denna tråd.

- Hur går det till (teoretiskt & praktiskt) när man ska etablera ex. en stålfabrik som ska anläggas utanför Sverige. Pappersexercis, saker att tänka på, internationella kontakter/leverantörer av anläggningsmaterial. Ge gärna redogörelser med en internationell prägel (= som kan tillämpas i stort sett globalt).

Fabriken behöver inte vara begränsad till stålindustrin utan den som känner sig mer belevad i andra råvarufabriker och vill dela med sig av information/erfarenhet är mer än välkommen.

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig mer exakt men jag hoppas de flesta förstått poängen med tråden. Alla relevanta svar, korta som långa emottages tacksamt.
Citera
2005-10-13, 18:40
Medlem
Hunk Goldens avatar
kontakta alla intressanta kommuner - de som vill ha arbetstillfällen får fixa fram lämplig tomt, sponra infrastruktur som vägar vaten el osv,och helst ska dom låna ut pengarna till projektet, och kostnaden för utbildning av personal, och subventionera lönerna första fem åren.
och vara garant för alla andra kostnader.....

är det inte så det funkar med projekten i norrland tex.. folk m bra munläder snackar till sig stålar...driver lite bussines i ett år kursar skiten å drar.. å skrattar hela vägen till banken på bahamas..
Citera
2005-10-13, 19:51
Medlem
tror att man börjar med att undersöka marknaden vem som köper och var malmen kommer i från,, sen tar man transport kostnader och löne kostnader,
efter det så kollar man skatter och fack föreningar och lagar,
när allt som påverkar produktionen är analyserat då börjar man att förhandla
Citera
2005-10-13, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunk Golden
kontakta alla intressanta kommuner - de som vill ha arbetstillfällen får fixa fram lämplig tomt, sponra infrastruktur som vägar vaten el osv,och helst ska dom låna ut pengarna till projektet, och kostnaden för utbildning av personal, och subventionera lönerna första fem åren.
och vara garant för alla andra kostnader.....

är det inte så det funkar med projekten i norrland tex.. folk m bra munläder snackar till sig stålar...driver lite bussines i ett år kursar skiten å drar.. å skrattar hela vägen till banken på bahamas..

Jo, antar att de gör så här i Sverige. Men skulle vara än mer intressant hur man går tillväga utomlands. Utgå från att man har säkra indikationer på att ett område är rikt på en speciell råvara, sk. "feasibility studies" genomförs väl i detta moment? Undrade även om det finns några internationella organ/företag/leverantörer man kan vända sig till...
Citera
2005-10-14, 01:32
Medlem
Squalos avatar
Först måste du ha en fyndighet som är värd att bryta. Du måste placera anläggningen tämligen nära fyndigheten, för att inte transporten av malmen ska bli för dyr.

Vad gäller tillstånd så är det ju olika i olika länder. Man kan ju inget säga generellt. Men jag antar att du vill öppna anläggningen i Afrika, och där kan det vara lite trixigt med myndigheter.

Sen var jag inte hur mycket du vill förädla metallen. Stål, som du skriver, är extremt energikrävande att framställa. Järn är ju inte lika dyrt. Ett stålverk förbrukar el som en mindre nation, och ett stor stålverk förbrukar nog lika mycket energi som halva Afrika. Stålverk är den industri i Sverige som förbrukar absolut messt energi.

Hur som helst så pratar vi om investeringar på miljarder. Så det lär krävas en hel del investeringsvilligt kapital.
Citera
2005-10-15, 20:40
Medlem
En cement fabrik då, vad kan en sådan landa på? Att det rör sig om mångmiljon-miljard belopp är jag medveten om men vill ha ett lite mer koncentrerat pris. Inget man hittar på google.com det här verkar det som, tunt med andra källor just nu med. De nyhetsartiklar om cementfabriker som jag hittils hittat visar att det rör sig om en $200 miljoner USD.
Citera
2005-10-15, 20:55
Medlem
du måsre hitta kalk först sen skall du värma och krossa den och det kostar
Citera
2005-10-15, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
du måsre hitta kalk först sen skall du värma och krossa den och det kostar

Jag vet att det finns kalk mm. alla råvaror är säkrade och finns i stora mängder. Det jag frågar om är kostnaderna och ev. tips på hur man går tillväga. Vill bara få en bild av det nu så att säga.
Citera
2005-10-16, 00:01
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
En cement fabrik då, vad kan en sådan landa på? Att det rör sig om mångmiljon-miljard belopp är jag medveten om men vill ha ett lite mer koncentrerat pris. Inget man hittar på google.com det här verkar det som, tunt med andra källor just nu med. De nyhetsartiklar om cementfabriker som jag hittils hittat visar att det rör sig om en $200 miljoner USD.

200 miljoner dollar blir en väldigt stor anläggning i ett väst-land. Du kan nog kapa av en bra bit av dom 200 miljoner dollar...

Även här krävs förutom råvaran, väldigt mycket el. Säg att 40-50% av kostnaden för den tillverkade varan är kostnaden för elen. Och du måste då också investera i ett större elkraftverk. Ett kärnkraftverk kommer ju inte i fråga, och vattenkraft vet jag ju inte om det går att utvinna på platsen. Så du behöver olja, skräp, kol, energiskog, eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in