2015-05-27, 01:46
Medlem
Har nyligen flyttat och bor inte allt för långt från familjehemmet där jag är ofta.
Då jag flyttat in i en väldigt liten lägenhet, storlek av mitt förra rum har jag tyvärr ej möjligheten att ha min hund hos mig mer än på nätterna.

Två dagar den när jag skulle gå och lägga mig började det. Han flåsar, hoppar upp i sängen och är allmänt orolig och han slutade aldrig den natten vilket gjorde jag inte fick någon sömn över huvudtaget. Han spydde lite vätska samt gräs på morgonen och sen var allt bra. Igår sov han över igen utan några som helst problem. Men idag/inatt började det igen. Jag känner mig fullständigt hemsk. Första natten detta hände var söndagnatt och då testade jag öppna fönster, var ute med honom vid tre tillfällen. Två kortare och ett längre. Hjälpte somsagt inte. Försökte även lugna ner honom..

Han har tidigare tappat en hel del päls runt halsen och det kan ha blivit mer. Kan han vara stressad över flytten? Varför kommer det isf nu? Bör han stanna på ett ställe?

Är ytterst orolig. Aldrig haft några som helst problem med hunden under de 12 åren. Det är en flatcoated retriver blandning med border collie.

Ja jag tänker ringa en veterinär men förhoppningsvis har någon hjälpt mig ytterligare. Snälla!
Citera
2015-05-27, 02:10
Medlem
Har du extrem tur så är den bara stressad.
Men du ska förbereda dig på att inte få med dig hunden hem från veterinären. Båda raserna får lätt problem med vätskeansamlingar i lungorna när de blir gamla, blod eller vatten. Mao så kvävs de.
Finns flertal dödliga åkommor till med de symptom den uppvisar.

Så förbered dig på det värsta o håll tummarna för det bästa.
Citera
2015-05-27, 07:45
Medlem
Okej, så allvarligt känns det inte. Hade aldrig klarat av det beslutet heller. Det finns inte.

Hunden är otroligt pigg för sin ålder och otroligt glad, han hade slutat inatt så bestämt jag ej kan ha honom hemma.
Citera
2015-05-27, 08:43
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det låter konstigt, men visst kan det va stress. Återkom gärna när du har fååt besked av veterinären.
Citera
2015-05-27, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alx-elo
Okej, så allvarligt känns det inte. Hade aldrig klarat av det beslutet heller. Det finns inte.

Hunden är otroligt pigg för sin ålder och otroligt glad, han hade slutat inatt så bestämt jag ej kan ha honom hemma.
Det beslutet är något man måste ta den dagen hunden blir för sjuk. Vet man med sig att man inte kan göra det så ska man inte skaffa djur. Man kan vara hur mkt djurvän man vill. Men att inte förkorta dess lidande är ett grovt tjänstefel av en djurvän.
Oavsett så måste du ta tjuren i hornen o ta den till veterinär. Om inte för att stilla din oro.
Citera
2015-05-27, 13:50
Medlem
aislings avatar
Kan mkt väl vara stress. En gammal hund kan dessutom vara lite dement vilket innebär att förändringar kan bli väldigt jobbigt. Precis som hos gamla människor. Han kan inte bo kvar i familjehemmet. Kanske låta honom vara i den nya lägenheten på dagarna till en början. Men jag skulle även rekommendera att du pratar med er veterinär, då det kan vara vad som helst egentligen som är åldersrelaterat.
Citera
2015-05-27, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Kan mkt väl vara stress. En gammal hund kan dessutom vara lite dement vilket innebär att förändringar kan bli väldigt jobbigt. Precis som hos gamla människor. Han kan inte bo kvar i familjehemmet. Kanske låta honom vara i den nya lägenheten på dagarna till en början. Men jag skulle även rekommendera att du pratar med er veterinär, då det kan vara vad som helst egentligen som är åldersrelaterat.
Åfan. Kan hundar oxå bli dementa? Fick jag lära mig något nytt i dag med

TS. Har tänkt på dig rätt mkt i dag. Uppdatera gärna tråden oavsett anledningen.
Citera
2015-05-27, 19:20
Medlem
Djitiis avatar
Utöver flytten, har hundens vanor ändrats på senare tid?
Mindre aktivitet, mer ensamtid?

Det är svårt att spekulera och en veterinär bör kolla igenom hunden men om det är så att hunden får mindre aktivering/sällskap än tidigare så kan det göra hunden stressad och orolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in