2015-05-26, 23:49
Medlem
Jag skulle behva tips p ett system som gr att jag kan ha ett gng olika skrmar och kontrollera dem alla frn min Mac.

Det handlar om en idrottstvling inomhus dr jag ska ha ett antal skrmar p vggar som ska visa resultat, heatlistor, livesndningar, mm. De ska allts visa olika saker - ungefr som ett Sonos-system fr ljud dr man kan spela olika musik p olika satellithgtalare som alla kontrolleras frn samma station.

Tack p frhand.
Citera
2015-05-27, 08:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annors
Jag skulle behva tips p ett system som gr att jag kan ha ett gng olika skrmar och kontrollera dem alla frn min Mac.

Det handlar om en idrottstvling inomhus dr jag ska ha ett antal skrmar p vggar som ska visa resultat, heatlistor, livesndningar, mm. De ska allts visa olika saker - ungefr som ett Sonos-system fr ljud dr man kan spela olika musik p olika satellithgtalare som alla kontrolleras frn samma station.

Tack p frhand.

Hur mnga skrmar?
Vilka anslutningar?
Hur lnga avstnd?
Vilken sorts material skall presenteras?

Men, om det mestadels r statiskt material och du har begrnsad budget s skulle jag tro att du vill kika p https://www.risevision.com och ansluta en chromecast till varje display helt enkelt.
Senast redigerad av EckiEcki 2015-05-27 kl. 08:15.
Citera
2015-05-27, 09:04
Medlem
Citat:

Du kan anvnda X (X windows system), det grafiska grnssnittet fr Un*ix/Linux/OSX.
  • Du raggar upp tillrckligt mnga (gamla?) laptop fr att ansluta alla skrmarna.
  • Anvnd (eller utg frn) lmplig Live-Linux-distro.
  • Se till att de kopplar upp stabilt till ett eget LAN/WLAN(/VLAN), Trdlst KAN g, men rekommenderas INTE - du behver ju nd drasladdar.

Varje skrm blir d en egen display-server (flera p varje PC, om kontakter/grafik rcker)
P "centralstationen"(-rna) kan du sedan starta s mnga program den orkar, med startargument att visas p skrm N.

Frdelar:
  • Stabilt, driftskert (metoden har funkat i typ 25 r...)
  • Kan gras hur stort som helst - inga begrnsningar.
  • Du kan lgga till alla funktioner du vill/behver. ven nyuppfunna.
  • Helt lagligt och licensfritt.
  • Helt gratis.
  • Kompetensutvecklande.
  • Ett riktigt kul "LAN-party", som kan "rdda" spelgalna tonringar till Verkliga Data Vrlden.

Nackdelar:
  • Idrottstalanger lockas bli datanrdar.
  • Helt gratis - Ingen har "paketerat", gjort quick-start-guide osv.
  • Det finns alldeles p tok fr mycket info p internet om detta - p 25 r har det samlats en hel del (utan datering), av bttre, smre, felaktig, obsolet info. Brja eller verifiera p http://X.org/

Tips: Det r ven "jtte-ltt" att gra/modda sin egen Live-linux med lmpliga anpassningar.
Citera
2015-05-27, 11:28
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Hur mnga skrmar?
Vilka anslutningar?
Hur lnga avstnd?

Men, om det mestadels r statiskt material och du har begrnsad budget s skulle jag tro att du vill kika p https://www.risevision.com och ansluta en chromecast till varje display helt enkelt.

Klurigt problem, men @EckiEckis lsning med Chromecast r klart intressant. P Risevisions sajt str ven bra skord "Digital Signage", dvs digital skyltning.

Sedan kan du bygga ett eget nt med Raspberry Pi, Mac Mini, Intel Nuc eller en gammal dator kopplad till varje skrm.
Troligen finns det flera system som visar denn typ av information via webblsare och blir p s vis plattformsoberoende.

Att kra en webbserver lokalt med ex MAMP och bygga ngra enkla sidor som hela tiden uppdateras, som sedan visas av varje dator som r kopplade till en skrm kan ju vara en enkel och billig lsning.

Fann till och med en del trffar p: wordpress digital signage.

Budget och tid blir de svra delarna.

terkom grna med hur du lste detta.
Citera
2015-05-27, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Hur mnga skrmar?
Vilka anslutningar?
Hur lnga avstnd?

Inte spikat nnu hur mnga skrmar, men minst fyra. Jag har tnkte tanken att anvnda Apple-TV fr att ansluta, men Chromecast r ju avsevrt billigare. Avstndsmssigt handlar det om en sal som r cirka 30x40 meter stor, dvs diagonalen r max 50 m.

Jag ska kunna kra upp videoklipp, livesndningar, skrmdumpar och autorefreshing webbsidor. Med mera...
Citera
2015-05-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Du kan anvnda X (X windows system), det grafiska grnssnittet fr Un*ix/Linux/OSX.
  • Du raggar upp tillrckligt mnga (gamla?) laptop fr att ansluta alla skrmarna.
  • Anvnd (eller utg frn) lmplig Live-Linux-distro.
  • Se till att de kopplar upp stabilt till ett eget LAN/WLAN(/VLAN), Trdlst KAN g, men rekommenderas INTE - du behver ju nd drasladdar.

Varje skrm blir d en egen display-server (flera p varje PC, om kontakter/grafik rcker)
P "centralstationen"(-rna) kan du sedan starta s mnga program den orkar, med startargument att visas p skrm N.

Frdelar:
  • Stabilt, driftskert (metoden har funkat i typ 25 r...)
  • Kan gras hur stort som helst - inga begrnsningar.
  • Du kan lgga till alla funktioner du vill/behver. ven nyuppfunna.
  • Helt lagligt och licensfritt.
  • Helt gratis.
  • Kompetensutvecklande.
  • Ett riktigt kul "LAN-party", som kan "rdda" spelgalna tonringar till Verkliga Data Vrlden.

Nackdelar:
  • Idrottstalanger lockas bli datanrdar.
  • Helt gratis - Ingen har "paketerat", gjort quick-start-guide osv.
  • Det finns alldeles p tok fr mycket info p internet om detta - p 25 r har det samlats en hel del (utan datering), av bttre, smre, felaktig, obsolet info. Brja eller verifiera p http://X.org/

Tips: Det r ven "jtte-ltt" att gra/modda sin egen Live-linux med lmpliga anpassningar.

Lter rtt spnnande, men kommer att krva mycket mer tid fr kompetensutveckling hos undertecknad n vad det finns tidsutrymme till, tyvrr. Kanske i ett annat liv...
Citera
2015-05-27, 12:55
Medlem
Littons avatar
Citat:
Lter rtt spnnande, men kommer att krva mycket mer tid fr kompetensutveckling hos undertecknad n vad det finns tidsutrymme till, tyvrr. Kanske i ett annat liv...

X11 kanske inte r s kompetenskrvande.

Exempel:
X11 Forwarding
https://www.youtube.com/watch?v=XVFAYuEhrsQ

XQuartz
https://www.youtube.com/watch?v=e30t6Q02Jcw

Oracle Sun Ray dk upp i skningarna och ledde senare till Onelan via davekoelmeyer.co.nz. Och lyx-prylar fr embedded systems.

Jaja. Bottenlst. Blev lite hnryckt av att hitta bra lsningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in