Åsikterna går verkligen isär när det gäller barnalstring men jag ska försöka ge min erfarenhet på ämnet då jag har många närstående som både är frivilligt barnlösa och tyvärr fått barn på halsen som dom inte önskat.
Jag tror absolut inte alla passar till att skaffa barn och vill heller inte ha barn. Många människor vet redan tidigt att dom inte vill ha barn och skaffar heller inte några. Har många sådana exempel i min vänskapskrets/bekantskap. Dessa människor har aldrig ändrat sig trots partners dom haft. Dessa har varit av båda könen.
Jag tror det är skillnad på att veta bestämt att man aldrig vill ha och att man inte "just nu" vill ha dvs att man kanske är för ung eller kanske är mitt i en utbildning. Dessa människor kommer troligen att vid rätt partner vilja ha barn.
Vad du ska fråga dig är hur du vill ha det och sedan framföra det till din partner. Om ni står på olika trappsteg, ja kanske är ni inte rätt för varandra. Att tro att människor ska ändra sig leder oftast till att man blir ledsen och bitter. " men jag trodde att han skulle ändra sig bara vi osv osv " Räkna aldrig med att någon kommer att ändra sig. Det gör dom med största sannolikhet inte.
Att gå med på att inte skaffa barn för sin partners skull tror jag heller inte på. Gör man det ska man vara helt på det klara med vad det innebär. Det kommer kanske en dag då förhållandet går i kras och man står där ensam och barnlös och ångerfull. Och tiden har passerat bäst före datum.
Att föröka tvinga sig till ett barn med någon som inte önskar det är total respektlöshet mot sin partner och även ett ev barn som blir till. Hur kommer det barnet känna sig när han/hon växer upp och känner sig oönskad?! Nä fy, så totalt egoistisk handling.
Här gäller det att tänka på sin eget bästa och träffa en partner som vill samma sak och där man är i synk med varandra. Det finns någon som vill samma sak som du här i livet. Det är bättre att släppa det som inte känns bra och ge utrymme till något bättre som man komma in i ditt liv. Det ger dom bästa förutsättningarna för att dina kommande barn ska få det fint.
Som sagt, fråga dig själv vad du vill få ut av ditt liv och agera utifrån det.