2015-05-26, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Ska man binda sig till ett 18-års åtagande anser jag att det är av högsta relevans vem som blir moder/fader till barnet.
Sen får man väga fördelarna mot nackdelarna. Det är ett mycket komplicerat beslut som inte kan besvaras av om man skulle gilla sitt eget barn. Det sistnämnda är också kopplat till min första punkt. Ens egen genetik står inte för allt.
Argumenterar ej emot det, vet inte vad exakt du syfta på när du citerade mitt inlägg och besvarade det.

vad menar du tex med "Ens egen genetik står inte för allt.". Syftar du på min del om den biologiska/psykologiska delen?
Citera
2015-05-26, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prog.rammer
Argumenterar ej emot det, vet inte vad exakt du syfta på när du citerade mitt inlägg och besvarade det.

vad menar du tex med "Ens egen genetik står inte för allt.". Syftar du på min del om den biologiska/psykologiska delen?

Jag citerade dig eftersom du menade på att man sannolikt lär tycka om sitt eget barn. Det är endast 1 faktor, oavsett om det skulle stämma. Jag tror inte det är huvudproblematiken.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-05-26 kl. 17:50.
Citera
2015-05-26, 19:37
Medlem
keatons avatar
De flesta av mina vänner började skaffa barn efter 30,
och jag har själv känt en viss barnlängtan efter 30 trots
att jag är man, så det jag undrar är hur gammal din
pojkvän är?

Eftersom du inte fyllt 30 ännu (eller?) så har du ju "råd"
att lägga nåt år på den här killen och hoppas att hans
barnlängtan kommer, samtidigt så gäller det att inse
när man måste ge upp.
Citera
2015-05-26, 19:39
Medlem
Tycker inte att du ska dra för stora växlar på vad han har sagt INNAN ni ens blivit tillsammans. Förstår att din klocka tickar, men 30 år är ingen ålder, har en väninna som fick sitt första barn när hon var 42.
Tycker du om honom och han tycke rom dig är det nog ingen omöjlighet att han ändrar sig, men inte stressa honom det är avtändande.
Citera
2015-05-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Så, din avsikt med en relation är inte att vara tillsammans med en man du älskar utan att få ett barn eller två? Det känns spontant inte som en speciellt bra grund att basera ett förhållande
Du är man va?
Citera
2015-05-26, 19:48
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Är kvinna, börjar närma mig 30. Träffar sedan en tid tillbaka en man som jag verkligen börjat gilla. Vi har inte känt varandra så länge, men detta känns som något som skulle kunna bli något bra om det fortsätter på den inslagna vägen. Allt är roligt och bra, men det finns ett stort MEN! Han säger att han inte tycker om barn, och troligtvis aldrig vill bli pappa. Han nämnde det första gången lite i förbifarten när vi pratade om barn i allmänhet i ordalag som att "nja jag är inte jätteintresserad, händer det så händer det", och sedan igen när vi återigen kom in på ämnet. Den sista gången var han än mer tydlig och sa i princip att han inte över huvud taget tyckte om barn. Jag blev så ledsen när jag hörde detta.

Vi är inte ens tillsammans än, och självklart är det inte så att jag planerar att vi ska skaffa barn här och nu. Det är bara det att jag föreställer mig en framtid med barn och som kvinna måste man ändå ha en plan. När man är 20 är det okej att leva här och nu, och träffa lite vem man vill utan att det spelar någon roll. Inte när man är 30. Jag känner inte att jag har tid till random romanser, och vill heller inte gå in i ett seriöst förhållande med vetskapen att slutmålet, dvs familj, aldrig kommer uppnås. Samtidigt vill jag självklart inte sluta träffa honom!

Min frågeställning är således följande:

Vad tusan ska jag göra?
Finns ni män därute som inte ville ha barn, men som ångrade er och sedan skaffade barn ändå? Vad fick er att ångra er?

Haha nu när du lekt klart och smakat på en del kukar så vill du stadga dig, men nu när männen i 30års åldern inte tappar värde så vill dom inte slå sig ner med dig. Mellan 25-35 är mannens riktiga primetime och då vill dom flesta sålla bland kvinnorna. Klart att han säger att han inte vill ha barn, du har inte bevisat något för honom än, att du är en lojal och bra mamma/fru till honom/hans barn. Bara för du känner dig pressad till att ha barn så förvänta dig inte att männen i 30års åldern är det. Jag må låta hård, men man blir less när man läser dessa trådar. "Jag är en kvinna i 30års ålder och jag vill ha barn". Yeah... vad är haken? Varför har du inte lyckats skaffa förhållande tidigare? Varför vill ingen man stanna med dig under en längre period?

Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Så, din avsikt med en relation är inte att vara tillsammans med en man du älskar utan att få ett barn eller två? Det känns spontant inte som en speciellt bra grund att basera ett förhållande

Haha precis det jag menar, prioriteringen är BARN. Allt hon har i huvudet är att ha BARN. Gäller bara att hitta en stackare som också vill det (nåja, faller in i förhållandet + hon "glömmer" p-piller + vill behålla barnet trotts att dom bara känns varandra i ett par månader) så att hon kan lugna tickandet lite. Om dom älskar varandra spelar mindre roll, här ska det födas.
Senast redigerad av rejman 2015-05-26 kl. 19:51.
Citera
2015-05-29, 17:56
Medlem
MrRos avatar
Jag har barn från ett tidigare förhållande och vill på grund av det inte ha flera. Generellt brukar mina förhållande se ut så här:

Vi blir kära.
Hon börjar prata om barn.
Jag berättar att jag inte vill ha fler.
Hon blir ledsen och ifrågasätter vårt förhållande.
Hon inser att jag är viktigare än barn, och ger upp sina drömmar för mig.
Jag blir skraj över hennes intensitet och gör slut.
Hon blir förkrossad, hatar mig för all framtid och kan inte ha ett förhållande på flera år.

Slutsats: vill du ha barn. Ge dig inte in i ett förhållande med någon som inte vill. Du har inte många år kvar men det har han. Hela livet till och med.

För övrig är barn det bästa som har hänt mig.
Citera
2015-05-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Jag citerade dig eftersom du menade på att man sannolikt lär tycka om sitt eget barn. Det är endast 1 faktor, oavsett om det skulle stämma. Jag tror inte det är huvudproblematiken.
Låter som det är huvudproblematiken enligt av vad som beskrivits.
Citera
2015-05-30, 13:08
Medlem
70Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Är kvinna, börjar närma mig 30. Träffar sedan en tid tillbaka en man som jag verkligen börjat gilla. Vi har inte känt varandra så länge, men detta känns som något som skulle kunna bli något bra om det fortsätter på den inslagna vägen. Allt är roligt och bra, men det finns ett stort MEN! Han säger att han inte tycker om barn, och troligtvis aldrig vill bli pappa. Han nämnde det första gången lite i förbifarten när vi pratade om barn i allmänhet i ordalag som att "nja jag är inte jätteintresserad, händer det så händer det", och sedan igen när vi återigen kom in på ämnet. Den sista gången var han än mer tydlig och sa i princip att han inte över huvud taget tyckte om barn. Jag blev så ledsen när jag hörde detta.

Vi är inte ens tillsammans än, och självklart är det inte så att jag planerar att vi ska skaffa barn här och nu. Det är bara det att jag föreställer mig en framtid med barn och som kvinna måste man ändå ha en plan. När man är 20 är det okej att leva här och nu, och träffa lite vem man vill utan att det spelar någon roll. Inte när man är 30. Jag känner inte att jag har tid till random romanser, och vill heller inte gå in i ett seriöst förhållande med vetskapen att slutmålet, dvs familj, aldrig kommer uppnås. Samtidigt vill jag självklart inte sluta träffa honom!

Känner igen mig. Jag vill inte vara för gammal när jag föder mitt första barn. Jag har känt i min kropp, ungefär sedan jag var 23 år, att jag är redo både psykiskt och fysiskt. Dessutom återhämtar man sig bättre efter en graviditet vid yngre ålder, vilket också är av stor vikt för mig eftersom jag bryr mig mycket om min kropp. Min nuvarande pojkvän vill inte ha barn, som tur är har jag några år kvar till 30 men jag börjar tveka eftersom man också vill hinna lära känna en kille bra och att allt ska kännas rätt. Nånstans drömmer man väl ändå om ett förhållande som ska funka livet ut med den man skaffar barn med.

Hur gammal är din kille? Hur ser det ut med barn i hans kompiskrets? Min uppfattning är att en del killar som är osäkra ändrar uppfattning när deras vänner får barn och det således är mer naturligt i deras krets. Min kille är 35+ så jag tror inte han kommer ändra sig i första taget, även om han älskar mig. Han vet om att jag känner såhär och att vi förmodligen inte kommer kunna vara tillsammans så länge till pga just detta. Har sopat detta under mattan eftersom vårt liv handlat om så mycket annat, men nu när vi börjat komma till ro med arbete, bostad och umgänge så börjar tankarna komma.
Citera
2015-05-30, 13:48
Medlem
Hej,

Jag förstår verkligen i vilken sits du sitter. Eftersom att ni bara dejtar, är det inte säkert att denna kille tänker i samma banor som dig, alltså kring er eventuella framtid som ett par, med allt vad det kan innebära. Han kanske tänker att han inte vill ha barn nu och kanske säger han att han aldrig någonsin vill ha barn. Det är det nog många som har sagt och några år senare fått barn i alla fall. Så man ska aldrig säga aldrig. Men jag förstår att du vill planera för framtiden och satsa på en kille som vill ha samma liv som dig - en framtid med familj och hela paketet!

Jag tycker att du ska fortsätta dejta denna killen om du är verkligt intresserad utav honom, ge er lite tid att utvecklas och blir ni till och med tillsammans så finns det ju kärlek på riktigt emellan er. Så, som sagt, känner du att denna killen är värd att satsa på - ge honom en ärlig chans så kanske han ändrar sig i barnfrågan. Om inte annat, så får du väl leta vidare, om barn är så viktigt för dig.

Lycka till!
Citera
2015-05-30, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Om ni blir tillsammans.

Om ni älskar varandra.

Och framför allt om han älskar dig...

Då kommer han också vilja ha barn med dig i framtiden.

Nej det där är inte sant! Det är en typiskt omogen och enkelriktad syn på det här med barn. Man tror bara om man träffar rätt så vill man ha barn med den personen men det behöver verkligen inte vara så.
Människor som redan tidigt inte vill ha barn brukar sällan eller aldrig ändra sig på den punkten. Det finns alltid undantag men dom är få.
Citera
2015-05-30, 16:22
Medlem
Åsikterna går verkligen isär när det gäller barnalstring men jag ska försöka ge min erfarenhet på ämnet då jag har många närstående som både är frivilligt barnlösa och tyvärr fått barn på halsen som dom inte önskat.

Jag tror absolut inte alla passar till att skaffa barn och vill heller inte ha barn. Många människor vet redan tidigt att dom inte vill ha barn och skaffar heller inte några. Har många sådana exempel i min vänskapskrets/bekantskap. Dessa människor har aldrig ändrat sig trots partners dom haft. Dessa har varit av båda könen.

Jag tror det är skillnad på att veta bestämt att man aldrig vill ha och att man inte "just nu" vill ha dvs att man kanske är för ung eller kanske är mitt i en utbildning. Dessa människor kommer troligen att vid rätt partner vilja ha barn.

Vad du ska fråga dig är hur du vill ha det och sedan framföra det till din partner. Om ni står på olika trappsteg, ja kanske är ni inte rätt för varandra. Att tro att människor ska ändra sig leder oftast till att man blir ledsen och bitter. " men jag trodde att han skulle ändra sig bara vi osv osv " Räkna aldrig med att någon kommer att ändra sig. Det gör dom med största sannolikhet inte.

Att gå med på att inte skaffa barn för sin partners skull tror jag heller inte på. Gör man det ska man vara helt på det klara med vad det innebär. Det kommer kanske en dag då förhållandet går i kras och man står där ensam och barnlös och ångerfull. Och tiden har passerat bäst före datum.

Att föröka tvinga sig till ett barn med någon som inte önskar det är total respektlöshet mot sin partner och även ett ev barn som blir till. Hur kommer det barnet känna sig när han/hon växer upp och känner sig oönskad?! Nä fy, så totalt egoistisk handling.

Här gäller det att tänka på sin eget bästa och träffa en partner som vill samma sak och där man är i synk med varandra. Det finns någon som vill samma sak som du här i livet. Det är bättre att släppa det som inte känns bra och ge utrymme till något bättre som man komma in i ditt liv. Det ger dom bästa förutsättningarna för att dina kommande barn ska få det fint.

Som sagt, fråga dig själv vad du vill få ut av ditt liv och agera utifrån det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in