2015-05-26, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
De flesta skulle jag tro.

Nej.
Citera
2015-05-26, 01:48
Medlem
Kommunicera och är det viktigt för dig och lika viktigt för honom att inte skaffa barn får ni gå vidare. Men kommunicera och se om ni kanske hittar en lösning.
Citera
2015-05-26, 04:54
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Så, din avsikt med en relation är inte att vara tillsammans med en man du älskar utan att få ett barn eller två? Det känns spontant inte som en speciellt bra grund att basera ett förhållande
Citera
2015-05-26, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Är kvinna, börjar närma mig 30. Träffar sedan en tid tillbaka en man som jag verkligen börjat gilla. Vi har inte känt varandra så länge, men detta känns som något som skulle kunna bli något bra om det fortsätter på den inslagna vägen. Allt är roligt och bra, men det finns ett stort MEN! Han säger att han inte tycker om barn, och troligtvis aldrig vill bli pappa. Han nämnde det första gången lite i förbifarten när vi pratade om barn i allmänhet i ordalag som att "nja jag är inte jätteintresserad, händer det så händer det", och sedan igen när vi återigen kom in på ämnet. Den sista gången var han än mer tydlig och sa i princip att han inte över huvud taget tyckte om barn. Jag blev så ledsen när jag hörde detta.

Vi är inte ens tillsammans än, och självklart är det inte så att jag planerar att vi ska skaffa barn här och nu. Det är bara det att jag föreställer mig en framtid med barn och som kvinna måste man ändå ha en plan. När man är 20 är det okej att leva här och nu, och träffa lite vem man vill utan att det spelar någon roll. Inte när man är 30. Jag känner inte att jag har tid till random romanser, och vill heller inte gå in i ett seriöst förhållande med vetskapen att slutmålet, dvs familj, aldrig kommer uppnås. Samtidigt vill jag självklart inte sluta träffa honom!

Min frågeställning är således följande:

Vad tusan ska jag göra?
Finns ni män därute som inte ville ha barn, men som ångrade er och sedan skaffade barn ändå? Vad fick er att ångra er?

Jag svarade också alltid svävande när ämnet kom upp - sanningen var att jag verkligen inte ville ha barn. Anledningen att vara luddig i svaret är för man inte vill skrämma bort tjejen. Dock växte jag upp och har varit supertydlig med i de senaste förhållandena, och det var bättre att bryta upp i ett tidigt skede i så fall.

Mitt råd till dig är att vara lika tydlig. Fråga dig själv: Du är nästan 30 - så vilken är den äldsta ålder du kan tänka dig skaffa barn i? 32? 35? 38? Hur länge behöver du känna karln? 2 månader? 2 år? Ni vill väl dejta först, sedan flytta in ihop så ni vet att det fungerar långsiktigt mellan er? Det är ju extra jobbigt med att separera när barn är inblandade.

Vilket är viktigast? Kärleksfullt och stabilt förhållande eller att yngla av sig med någon som är "bra nog"? Är barn verkligen det viktigaste i livet?
Citera
2015-05-26, 08:52
Medlem
Otems avatar
Känns som det är kört med honom, han verkar vara väldigt bestämd
att inte skaffa barn, kanske du borde ta dig en allvarlig funderare och
fråga dig själv om det är värt att fortsätta dejta honom men med det
han har sagt känns det som han inte lär ändra sig. Du borde nog egentligen
lämna innan det är försent, innan du börjat gilla honom för mycket.

Försök sammankoppla och hitta någon som verkligen gillar barn
och vill ha det. Hoppas du kan gå vidare.
Citera
2015-05-26, 12:11
Medlem
Säg att du gärna vill ha barn. Är han lika bestämd på punkten att han inte vill så är det bara så, och då kanske det är bäst att gå vidare.

Gör inte som min tjej gjorde, försökte bli gravid fast än att hon visste att jag inte ville ha barn.
Som tur va lyckades inte hennes fula plan, och jag bröt förhållandet strax därefter innan något hände.
För något Baby boom är jag inte intresserad av.
Citera
2015-05-26, 12:40
Bannlyst
Är det en dealbreaker för dig så är det, försöka vänta in en förändring tror jag inte dugg på, snackar vi en grabb som precis fyllt 20 så visst men är han också runt 30 så vet man faktiskt vad man vill. Är ett tufft val du har framför dig, kärlek och ett förhållande vs barn, är barn solklart viktigast? Hur stressad är du? Kan du tänka dig att chilla lite nu när sommaren kommer och träffa han och hålla det lite mer "lekfullt"? Tror inte du kommer få så mycket vettiga råd för detta är något du måste komma fram till helt själv hur du vill göra med och var dina prioriteringar ligger.
Citera
2015-05-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Hur många män svarar ja på den frågan från det tomma blå? Du kan nog sluta dejta överhuvudtaget eller chilla lite. Se först hur saker och ting utvecklas, om du anser att ni i övrigt klickar. Medan du gör det håller jag mig borta från 30-åringar... Blir helt förskräckt!
Flera som jag träffat har själv tagit upp det redan på första dejten. De har varit intresserade av att skaffa barn/fler barn.
Citera
2015-05-26, 16:35
Medlem
Är kille.
Skulle säga generellt sätt att män inte gillar barn riktigt på samma sätt som tjejer. MEN det är en annan sak om det är ens egna barn vilket jag tror att dom flesta män inte förstår. Att skaffa barn gör man väl ändå inte för att man gillar barn, utan för att man vill se en till människa som man älskar växa upp och upptäcka världen?

Skulle gärna höra mer om hur hans personlighet är. Ofta är män som inte vill ha barn ganska klena psykiskt. Det är ju delvis en social konstruktion att "riktigt män" inte ska gilla barn eftersom det är "kvinnogöra" att ta hand om barn. Dock är detta felaktigt om man kollar hos primater. Hos primater med liknande gruppdynamik som människan är alfahannen ofta barnvänlig och duktig på att ta hand om barn. Så män har man fått uppfattningen att män som gillar barn inte är manliga är dessa män inte manliga eftersom dom lyssnat på 1. andras åsikt(feminint) och 2. inte litar på sina instinkter utan känslor(feminint).

PS. flashback måste vara enda stället man ställer en simple fråga och får tillbaka ett svar om människans primitivaste psykologi/biologi.

Tillägg: Ville själv inte ha barn tidigare men är mera positivt inställt till barn i framtiden, är fortfarande väldigt ung(20-22).
Senast redigerad av prog.rammer 2015-05-26 kl. 16:41.
Citera
2015-05-26, 16:51
Medlem
Kan ge dig tips om hur du kanske kan få honom att reflektera lite över sina egna åsikter: ställ frågor som om han inte vill vara anledningen till att sätta en människa här i världen som: 1. Man ser personen växa upp och genomgå samma händelser i livet som han gick igenom? 2. Dela sitt liv och upplevelser med ytterligare personer man älskar? 3. Berätta att man inte skaffar barn för att man "gillar barn" respektive "inte gillar barn". 4. Fråga vad han ska göra resten av livet? Sitta på soffan och dricka öl? 5. Fråga likasinnade äldre personer som var i samma tankar när dom var i 30 års åldern och nu ångrar sig när det är för sent.
Citera
2015-05-26, 17:02
Medlem
Jag kanner flera som har noll koll. Man lever ett bohemliv dar man jobbar svart, roker pa och lever pa bidrag och nar man kommer upp i 30 sa har man inte nagot och jamfor sig med alla andra. Inget jobb,. ingen utb., och hoppar pa lararutbildningen for att det ar 0.1 HP att komma in pa men vem vill ha en larare som blivit larare for att hon inte komme rin pa nagot annat och som rokt pa sedan 14 ars alder. Vad kan en sadan lara ut till kidsen?
Sedan ar man bitter for att man inte tjanar tillrackigt bra och jamfor sig med alla de som har haft en plan fran dag ett.

Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Hur många män svarar ja på den frågan från det tomma blå? Du kan nog sluta dejta överhuvudtaget eller chilla lite. Se först hur saker och ting utvecklas, om du anser att ni i övrigt klickar. Medan du gör det håller jag mig borta från 30-åringar... Blir helt förskräckt!
Citera
2015-05-26, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prog.rammer
Är kille.
Skulle säga generellt sätt att män inte gillar barn riktigt på samma sätt som tjejer. MEN det är en annan sak om det är ens egna barn vilket jag tror att dom flesta män inte förstår. Att skaffa barn gör man väl ändå inte för att man gillar barn, utan för att man vill se en till människa som man älskar växa upp och upptäcka världen?

Skulle gärna höra mer om hur hans personlighet är. Ofta är män som inte vill ha barn ganska klena psykiskt. Det är ju delvis en social konstruktion att "riktigt män" inte ska gilla barn eftersom det är "kvinnogöra" att ta hand om barn. Dock är detta felaktigt om man kollar hos primater. Hos primater med liknande gruppdynamik som människan är alfahannen ofta barnvänlig och duktig på att ta hand om barn. Så män har man fått uppfattningen att män som gillar barn inte är manliga är dessa män inte manliga eftersom dom lyssnat på 1. andras åsikt(feminint) och 2. inte litar på sina instinkter utan känslor(feminint).

PS. flashback måste vara enda stället man ställer en simple fråga och får tillbaka ett svar om människans primitivaste psykologi/biologi.

Tillägg: Ville själv inte ha barn tidigare men är mera positivt inställt till barn i framtiden, är fortfarande väldigt ung(20-22).

Ska man binda sig till ett 18 års åtagande anser jag att det är av högsta relevans vem som blir moder/fader till barnet.
Sen får man väga fördelarna mot nackdelarna. Det är ett mycket komplicerat beslut som inte kan besvaras av om man skulle gilla sitt eget barn. Det sistnämnda är också kopplat till min första punkt. Ens egen genetik står inte för allt.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-05-26 kl. 17:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in