• 1
  • 2
2015-05-25, 19:22
Medlem
Yo! Satt och tnkte lite en shr trevlig mndagskvll.

Jag r en rtt s vetenskaplig kille. Jag r inte s speciellt religis av mig men utesluter dock inte att det finns en hgre makt. Det finns otroligt mnga religioner och max en utav dessa kan vara helt sann. Detta byter att de flesta religioner r bullshit och d kan lika grna alla vara det.

Vetenskapen kan besvara det mesta men det enda som frblir oklart r hur allt skapades. Inte hur vrlden skapades (Big Bang) utan allt. Hur skapades Big Bang? Vad fanns innan det? Hur skapades allt? Det finns allts ingen logisk frklaring p detta s det enda logiska skulle vara att det inte r logiskt. Att det allts finns en ologisk frklaring p hur allt skapades. Jag ser svaret p detta som tv olika mjligheter.

1. Att det finns en hgre makt som skapade allt. Detta betyder d allts att vi lever i en ologisk vrld dr mnga frgor inte kan besvaras.

2. Att vi lever i en vrld med massvis av dimensioner. Vi mnniskor kan inte frst alla dessa dimensioner vilket gr att de svarar p snt som inte r logiskt.

Tnkte bara hra om ni har ngra tankar om detta?
Citera
2015-05-25, 20:27
Medlem
Gud = ologisk?

Tja, just den punkten kan jag nog kpa.

Men det lr nog finnas fler mjligheter. Dessutom svarar inte dina punkter p ngon utav frgorna, srskilt inte den frsta.

Att man lgger till en nnu mer komplex sak fr att frklara den frsta komplexa saken r inte s mycket utav en frklaring, tycker jag. Ett roligt tankeexperiment, men det frklarar ingenting alls. Det vcker ju tvrtom bara nnu fler frgor.

r inte 0 = 1 + -1 logiskt d?
Senast redigerad av 3. 2015-05-25 kl. 20:37.
Citera
2015-05-25, 21:07
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Kurator
2. Att vi lever i en vrld med massvis av dimensioner. Vi mnniskor kan inte frst alla dessa dimensioner vilket gr att de svarar p snt som inte r logiskt.

Tnkte bara hra om ni har ngra tankar om detta?

Kan du beskriva dimensioner fr mig
Citera
2015-05-25, 21:27
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Det finns otroligt mnga religioner och max en utav dessa kan vara helt sann.
Hur tnker du d? Vad innebr att en religion r sann? Hur blir andra religioner felaktiga om en r sann?
Citera
2015-05-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Att man lgger till en nnu mer komplex sak fr att frklara den frsta komplexa saken r inte s mycket utav en frklaring, tycker jag. Ett roligt tankeexperiment, men det frklarar ingenting alls. Det vcker ju tvrtom bara nnu fler frgor.

Tnker det mer som att pga att det inte finns en logisk frklaring, s mste frklaringen vara sdan att vi inte frstr den. Allts ologisk. Att vi (kanske) lever i en vrld dr allt inte r logiskt, dr det finns saker som vi inte kan stta oss in i och frst.
Citera
2015-05-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Hur tnker du d? Vad innebr att en religion r sann? Hur blir andra religioner felaktiga om en r sann?

Det jag menar r att det finns otroligt mnga religioner. Mnga utav dessa har sklart skilda tankar om saker. Vem som styr ver oss t.ex. (Gud/gudar). Varje religion svarar och beskriver frgor om livet. Men livet kan ju bara vara p ett stt eller att det r samma fr alla (antar jag). Allts att alla har samma Gud osv (om det nu r s). Vilket betyder att de andra religionerna inte har rtt om hur vi tex skapades osv.
Citera
2015-05-25, 23:39
Medlem
Citat:
Det finns otroligt mnga religioner och max en utav dessa kan vara helt sann. Detta byter att de flesta religioner r bullshit och d kan lika grna alla vara det.
Eller s sker alla religioner beskriva samma fenomen ("Gud"), och skapar sina egna sagohistorier och teorier om hur saker och ting hnger ihop. Lite som att 10 personer frn olika kulturer fr se en tavla, och sedan ska frklara vad de har sett, if that makes any sense.
Om jag skulle utg ifrn att gud existerade, s skulle ingen religion vara "sann", eftersom att alla religioner i sna fall frsker beskriva ngonting ofrsteligt stort.

Personligen r jag agnostiker, fr tillfllet tminstone.
Senast redigerad av Jorgen300 2015-05-25 kl. 23:41.
Citera
2015-05-26, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Eller s sker alla religioner beskriva samma fenomen ("Gud"), och skapar sina egna sagohistorier och teorier om hur saker och ting hnger ihop.

Aa men det r detta jag menar, kanske formulerade mig lite dligt xD. Jag menar alla dessa "uppenbarelser" som folk har ftt genom tiderna. Knns inte riktigt som att de ha ftt uppenbarelser frn olika gudar.
Citera
2015-05-26, 14:38
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Det jag menar r att det finns otroligt mnga religioner. Mnga utav dessa har sklart skilda tankar om saker. Vem som styr ver oss t.ex. (Gud/gudar). Varje religion svarar och beskriver frgor om livet. Men livet kan ju bara vara p ett stt eller att det r samma fr alla (antar jag). Allts att alla har samma Gud osv (om det nu r s). Vilket betyder att de andra religionerna inte har rtt om hur vi tex skapades osv.
Alla kan ha rtt med det beskriver det yttersta transcendenta, obeskrivbara, p olika stt. Sledes finns mjligheten fr frlsningsmssig pluralism.

Fr att anvnda kantianska termer. Religionen kan beskriva det fenomenala, hur vrlden ter sig fr oss. Det noumenala, hur vrlden r i sig sjlv, r utanfr vra sinnen och religionen kan inte beskriva det noumenala.

Varfr skulle livet bara vara p ett stt?
Livet kan uppfattas p olika stt. En teist och en icke-teist tror bda p en yttre verklighet. Det r omjligt att sga vem som har rtt eller fel om den yttre verkligheten r transcendent.
Citera
2015-05-26, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Alla kan ha rtt med det beskriver det yttersta transcendenta, obeskrivbara, p olika stt. Sledes finns mjligheten fr frlsningsmssig pluralism.

Frstr inte riktigt vad du menar. Kristendom t.ex. r monoteism medan hinduism r polyteism. Bda kan ju inte samtidigt "ha rtt". Antingen finns det en gud, ingen gud eller flera gudar. Jag snackar inte om vad de tror p utan hur det verkligen r (vilket ingen ngonsin har vetat eller vet).
Citera
2015-05-26, 15:17
Medlem
Citat:
Frstr inte riktigt vad du menar. Kristendom t.ex. r monoteism medan hinduism r polyteism. Bda kan ju inte samtidigt "ha rtt". Antingen finns det en gud, ingen gud eller flera gudar. Jag snackar inte om vad de tror p utan hur det verkligen r (vilket ingen ngonsin har vetat eller vet).

Dom kan inte bda ha rtt enligt en logisk frklaringsmodell, du hvdade dock att modellen antagligen inte var logisk, s du sger emot dig sjlv.

Men ja vi r ambor som frsker observera universum genom ett nyckelhl, klart vr frklaringsmodell suger. Egot finner trst i religioner och lser sig i dessa mnster fr att det r bra mycket lttare n att faktiskt se sig omkring med vakna gon.
Citera
2015-05-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Dom kan inte bda ha rtt enligt en logisk frklaringsmodell, du hvdade dock att modellen antagligen inte var logisk, s du sger emot dig sjlv.

Det har du rtt i Min hjrna klarar inte av att tnka shr ologiskt :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in