Citat:
Ursprungligen postat av
bammerz
Det är väl alltid upp till var och en om självmord är befogat. De flesta som skriver och är ledsna och funderar på självmord har inte mördat någon. Jag har i af aldrig sett nåt i stil med "Jag skar halsen av min lillasyrra, nu har jag lust att dö, vad ska jag göra?". Jag tror inte att folk skulle vara så ivriga att trösta en mördare. Men de flesta som har självmordstankar har ju inte gjort nåt så hemskt att de "förtjänar" att dö. De flesta är människor som känner sig ensamma, oälskade, fula och hopplösa. Många är väldigt unga och saknar tidsperspektiv. En del har mist någon/något. Sånt kan man ta sig igenom med stöd och hjälp.
Hur kan vi veta att det ör så? Jag ser bara folk som skriver typ, jag mår så dåligt just nu, funderar på att ta mitt liv. Jag har aldrig sett varför någon mår dåligt. Motivet till tankarna kring självmordet finns ju sällan med. Så hur kan vi veta vad människan gjort eller inte gjort?
Ändå säger folk att nej! Låt bli! Lev ditt liv! Knappt någon har ens frågat personen om varför denne vill dö. Det är alltid ett nej, gör det inte. Oavsett.