2015-05-24, 17:51
Har nyligen köpt min första lägenhet och tänkte måla om vardagsrummet, sitter tapet där nu (två lager). Verkar vara bra gjort av hantverkare så det är en fin yta.

Det ja undrar är om man kan måla över direkt eller ska man använda spärrfärg? Verkar vara lite olika bud.

Tänkte denna ordningen (som på bauhaus videokanal visar):
1. Spärrfärg
2. Spackla/slipa
3. Måla

Eller är det overkill med spärrfärg? Vill ju inte att det ska bli bubblor eller att kanter släpper. Hur har ni gjort?
Citera
2015-05-24, 17:54
Moderator
Rassas avatar
Vet inte vad som är rätt egentligen men jag har aldrig använt någon spärrfärg vid målning på tapet. Bara skurit bort eventuella skarvar och lös tapet, spacklat, slipat och sen målat. Det har blivit bra resultat.
Citera
2015-05-24, 18:52
Medlem
Neonights avatar
Som yrkesmålare så tampas man ganska ofta med det här problemet. Problemet som blir är att målar man på den där tapet så skjuter man problemet framför sig. Skulle man vilja slänga upp en tapet sen när man tröttnat på dem målade väggarna så har man kanske skaffat sig fler problem. Fler och fler lagar. Tapetserat/Målat/tapet/tapet/tapet/målat...Till slut är det så kladdigt så man orkar inte ens titta på fanskapet

Personligen gillar jag inte att hålla på med spärrfärg. Jag vill riva ned all tapet in till väggen så jag får en fräsch start på väggen. Men är det bara två lagar och skiten sitter så är det bara att flossa skarvarna och spackla/slipa och stryka på färg.

Svaret på din fråga: Ja det är overkill med dyr spärrfärg när det bara är 2 lager tapet som sitter benhårt.
Citera
2015-05-25, 01:01
Medlem
killawifes avatar
Spärrfärgen gör inte att det inte blir bubblor eller kanter släpper. Spärrfärgen är mer till för att mönster och färgämnen inte ska blöda igenom den vanliga väggfärgen. Jag har ALDRIG råkat ut för att detta har hänt så den är rätt onödig. Däremot är det jättevanligt att tapeten bubblar sig och att kanter släpper när man målar tapeten. Det beror på att vattnet i färgen löser upp limmet som tapeten är limmad med. Oftast torkar tapeten till och sätter sig igen men man kan ha otur och då blir det merjobb.

Personligen gillar jag inte att man målar på tapet då det ställer till det för den målare som ska göra om jobbet senare. Sen är det mycket snyggare med tapet än en målad vägg.
Citera
2015-06-05, 22:27
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Spärrfärgen gör inte att det inte blir bubblor eller kanter släpper. Spärrfärgen är mer till för att mönster och färgämnen inte ska blöda igenom den vanliga väggfärgen. Jag har ALDRIG råkat ut för att detta har hänt så den är rätt onödig. Däremot är det jättevanligt att tapeten bubblar sig och att kanter släpper när man målar tapeten. Det beror på att vattnet i färgen löser upp limmet som tapeten är limmad med. Oftast torkar tapeten till och sätter sig igen men man kan ha otur och då blir det merjobb.

Personligen gillar jag inte att man målar på tapet då det ställer till det för den målare som ska göra om jobbet senare. Sen är det mycket snyggare med tapet än en målad vägg.

Det finns ju dessa "binder" iförsig.
Har själv inte prövat trots att vi säljer detta, något ni prövat?

Tex: http://www.nordsjo.se/produkter/inom...sional-binder/
Minns när producenter var förbi och skulle introducera dessa produkter va väldigt noga med att aldrig använda täckpapper då den bara for rakt igenom.
Citera
2015-06-06, 20:48
Medlem
killawifes avatar
Det är i princip samma sak som spärrfärgen. Alltså, i princip är det ju vettigt att förgrunda en vägg om man är rädd för att det släpper eller färger blöder igenom. Det gör nytta. Man kan dock göra detta jobbet med antingen den billigaste vägg/takfärgen man kan hitta eller vanligt vävlim. När jag jobbade som målare så använde vi utomhusfärg för att "patenta" tak och väggar. Denna utomhusfärg bestod av 50/50 alkyd grundfärg och färdigfärg i olika kulörer. Det var slattar som blivit över vid byggen.

Spärrfärgen eller "binder" är dock bra på att binda nikotin så man slipper stanken från tidigare rökare. Detta gör inte vanlig väggfärg så bra.
Citera
2015-06-06, 23:00
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Det är i princip samma sak som spärrfärgen. Alltså, i princip är det ju vettigt att förgrunda en vägg om man är rädd för att det släpper eller färger blöder igenom. Det gör nytta. Man kan dock göra detta jobbet med antingen den billigaste vägg/takfärgen man kan hitta eller vanligt vävlim. När jag jobbade som målare så använde vi utomhusfärg för att "patenta" tak och väggar. Denna utomhusfärg bestod av 50/50 alkyd grundfärg och färdigfärg i olika kulörer. Det var slattar som blivit över vid byggen.

Spärrfärgen eller "binder" är dock bra på att binda nikotin så man slipper stanken från tidigare rökare. Detta gör inte vanlig väggfärg så bra.

Fast ändå inte, binder:n går rakt igenom.
Spärrfärgen är ju mer eller mindre en utblandad lack.
Citera
2015-06-07, 08:45
Medlem
sparv3ns avatar
http://flugger.se/~/media/flugger_se...20&mh=280&as=1

Den där har sparat mig extremt många timmar, den är inte direkt billig men jag skulle aldrig måla/spackla på tapet utan den.
I början av vårat renoveringsprojekt körde vi med vävlim som "primer". Enligt mig fungerar det skit.
Sen blev vi tipsad om den här produkten och har kört med den sedan dess, den är helt klart värd pengarna.
Citera
2015-06-07, 13:01
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Personligen gillar jag inte att man målar på tapet då det ställer till det för den målare som ska göra om jobbet senare. Sen är det mycket snyggare med tapet än en målad vägg
.

Där jag bor har det största hyresbolaget helt gått ifrån tapetsering, man målar allt vitt

När jag bytte lgh var det en liten tapetskada i ett rum, målaren ville då måla alla taperna vita! , så fan heller sa jag och då jag dessutom hittat en rulle med exakt samma tapet i en av garderoberna gick han till slut med på att fixa en tapetvåd.

Har varit hos bekanta i andra lgh och allt är vitt, ser dessutom inte ut som dom flossar skarvarna utan bara rulla på vit färg! Ser ju fan ut!

Är detta någon ny trend bland hyresbolagen i Sverige att skita i att tapetsera och bara rulla på vitt färg?
Citera
2015-06-07, 14:59
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Är detta någon ny trend bland hyresbolagen i Sverige att skita i att tapetsera och bara rulla på vitt färg?

Det är flera aspekter:

Efterfrågan: Hyresgästerna vill i 80% av fallen ha helvitt överallt och kanske bara ha en fondvägg som sätter sig som ett stänk i rummet. Vissa hyresvärdar vägrar måla väggar men sätter gärna helvita tapeter.

Underhåll: Det är lättare att underhålla målade väggar om man har en stor rotation på hyresgäster (små lägenheter, mycket folk i omlopp)

Ett bolag som jag hörde talas om erbjuder också olika typer av standarder för hyresgästerna att välja på när det ska rustat. Allt utefter hyresgästen plånbok. Ex:

Standard 1: Grovrullade väggar. Billigast.
Standard 2: Finrullade väggar plus lite fondväggar etx
Standard 3: Dyra tapeter, fondväggar. Dyrt men finast¨

Detta är såklart bara ett exempel.
Citera
2015-06-07, 22:49
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Fast ändå inte, binder:n går rakt igenom.
Spärrfärgen är ju mer eller mindre en utblandad lack.

Jaha, det visste inte jag. Bra att veta.

Ang. ommålning och tapetsering i hyreslägenheter så har min hyresvärd en mysko policy. Han låter hyresgästerna själv måla och tapetsera och så står han för färg och tapeter. Billigare för honom men tyvärr så blir resultatet väldigt varierande. Spackla tapetskarvar tycker tydligen vissa är onödigt så när jag tapetserade om mitt sovrum fick jag spackla tre tapetskarvar istället för en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in