2015-05-24, 15:57
Medlem
Hej, jag undrar vad ett skuldebrev är?
Innebär det att jag som lånar pengar får ett skuldebrev om att jag måste betala tillbaka dessa?
Eller innebär det att den som lånar ut pengar får ett skuldebrev om att han ska få tillbaka pengar?
Eller är det ett avtal som utlånare och lånare tar del av och båda får en kopia på detta?

Mvh
Citera
2015-05-24, 16:09
Medlem
DragonBone44s avatar
Y behöver pengar, Y lånar 100 000 av X, X får ett skuldebrev av Y som ett bevismedel för sin fordran. Ett tag senare visar X upp skuldebrevet och Y erlägger betalning.

Det är som motsatsen till ett kvitto, i stället för att få bevismedel för att ersättning har erlagts så är det ett bevismedel för en fordran.

Om man ska förenkla det extremt mycket.
Citera
2015-05-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonBone44
Y behöver pengar, Y lånar 100 000 av X, X får ett skuldebrev av Y som ett bevismedel för sin fordran. Ett tag senare visar X upp skuldebrevet och Y erlägger betalning.

Det är som motsatsen till ett kvitto, i stället för att få bevismedel för att ersättning har erlagts så är det ett bevismedel för en fordran.

Om man ska förenkla det extremt mycket.

Tack, fick svar när jag läste på. Tycker det är ologiskt att det heter skuldebrev. Det borde heta utlåningsbrev, ersättningsbrev eller dylikt. "SKULDE"brev, komigen haha Blev förvirrad av namnet bara.
Citera
2015-05-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpridKarlek
Tack, fick svar när jag läste på. Tycker det är ologiskt att det heter skuldebrev. Det borde heta utlåningsbrev, ersättningsbrev eller dylikt. "SKULDE"brev, komigen haha Blev förvirrad av namnet bara.
Det är ju ett brev där den som lånat pengar intygar att hanhon står i skuld. Brevet innehas ju sen av den som lånat ut pengar.
Citera
2015-05-24, 16:21
Medlem
DragonBone44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpridKarlek

Skuldebrevslagen är ju närmare 80år gammal. 1936 om jag inte missminner mig, sedan rör det ju sig om en skuld.
Citera
2015-05-24, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Det är ju ett brev där den som lånat pengar intygar att hanhon står i skuld. Brevet innehas ju sen av den som lånat ut pengar.

Mitt tankesätt var att den som lånar pengar ska ha ett ersättningsbrev för att han ska bli ersatt/få tillbaka de pengar han lånat ut. Som sagt, "SKULDE"brev gjorde mig förvirrad pga namnet.

Sen finns det självklart fler argument kring hur personer tänker kring skuldebrev, men detta var mitt tankesätt Jag tänkte bara logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in