Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-24, 14:28
  #1
Medlem
Hej!
Jag ska till hösten börja studera en Civilingenjörsutbildning på en av de stora universiteten i Sverige och undrar lite hur ni andra sparar? Har jobbat heltid nu något år och sparat ihop cirka 300 tusen kronor. Har i år ökat mitt kapital med 120 tusen kronor tack vare ökat sparande och även rätt fina aktievinster. Jag har som ni förstår tagit rätt stora risker på sistone. Ligger rätt tungt i Starbreeze med drygt 150 tusen kronor och har gjort en jäkla vinst där och tror inte att resan är över föränn om 2-3 år på 50-100kr aktien. Hoppas att när jag är klar med utbildningen ha drygt 500 tusen i aktier. Vilket blir perfekt för att använda som handpenning för en 1-2a i Stockholm. Har hållit på med aktier i 2 år och innan det med fonder några år.

Hur tänker ni som har lite pengar och studerar? Jag har redan flera jobberbjudanden i staden jag ska börja plugga i så vågar påstå att jag kommer lägga undan drygt 1-2 tusen i månaden under studierna om jag väljer att ta ett jobb.

Känner att jag kan få bättre avkastning än index om jag lägger lite tid på det men samtidigt vet jag inte om jag kommer hinna det med universitetslivet. Sen är det vara svårt att slå index flera år i rad. Funderar på att lägga allt i fonder eller liknande så man bara kan låta det ligga utan behöva kolla varje dag istället månadsvis. Någon som är i samma scenario som mig?

(Nyttkonto för att jag vill vara anonym..)
Citera
2015-05-24, 14:44
  #2
Medlem
Vingummis avatar
Jag sparar en hel del i aktier under studierna. Har ett rätt fint kapital på runt 250kkr allt som allt, med pengar utsprida över olika sektorer och risknivåer.

Om du inte lever som en jävla idiot så kan du lägga undan flera tusen från studielånet varje månad. Människor som säger att det är svårt att få det att gå runt på CSN har ingen koll på sin privatekonomi. Min hyra ligger på runt 3000kr i månaden, och lägger ungefär 3000 på mat och nöje per månad. Då lever jag ändå inte snålt, äter rikliga mängder protein på grund av att jag tränar osv. Så du bör lätt kunna stoppa undan ett par tusen varje månad. Kan tilläggas att jag bor i en av de större studentstäderna i södra Sverige.

Nu till jobbet. Jag pluggar civilingenjör, och jag upplever att det är svårt att få det att gå runt med ett jobb. Detta på grund av att ingenjörsutbildningen under de första åren är rätt omfattande, du kommer läsa envarre, flervarre, linalg I & II osv. Det är mycket att göra. Särskilt när du läser tre kurser samtidigt. Så ge det en chans utan jobb först, känn efter. Som jag sa tidigare, du kommer kunna stoppa undan ett par tusen om du har bra koll på ekonomi.
Citera
2015-05-24, 14:52
  #3
Medlem
Då jag har det ganska bra ekonomiskt har jag hittat en stor lägenhet som ligger på 5,5 tusen i månaden i hyra. Kanske inte håller i längden men tänkte köra så iallafall första terminen. Tänkte inte snåla med pengarna under studierna, vill leva bra med bra mat och liknande.

Angående jobb så känner jag precis så som du beskriver att jag ska avvakta första terminen och se.
Citera
2015-05-24, 16:43
  #4
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortpygme
Då jag har det ganska bra ekonomiskt har jag hittat en stor lägenhet som ligger på 5,5 tusen i månaden i hyra.

Redan där har du ju bestämt dig. Du vill inte leva ekonomiskt om du vill lägga 50%++ av vad du får in på boende.
Citera
2015-05-24, 16:58
  #5
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortpygme
Hej!
Jag ska till hösten börja studera en Civilingenjörsutbildning på en av de stora universiteten i Sverige och undrar lite hur ni andra sparar? Har jobbat heltid nu något år och sparat ihop cirka 300 tusen kronor. Har i år ökat mitt kapital med 120 tusen kronor tack vare ökat sparande och även rätt fina aktievinster. Jag har som ni förstår tagit rätt stora risker på sistone. Ligger rätt tungt i Starbreeze med drygt 150 tusen kronor och har gjort en jäkla vinst där och tror inte att resan är över föränn om 2-3 år på 50-100kr aktien. Hoppas att när jag är klar med utbildningen ha drygt 500 tusen i aktier. Vilket blir perfekt för att använda som handpenning för en 1-2a i Stockholm. Har hållit på med aktier i 2 år och innan det med fonder några år.

Hur tänker ni som har lite pengar och studerar? Jag har redan flera jobberbjudanden i staden jag ska börja plugga i så vågar påstå att jag kommer lägga undan drygt 1-2 tusen i månaden under studierna om jag väljer att ta ett jobb.

Känner att jag kan få bättre avkastning än index om jag lägger lite tid på det men samtidigt vet jag inte om jag kommer hinna det med universitetslivet. Sen är det vara svårt att slå index flera år i rad. Funderar på att lägga allt i fonder eller liknande så man bara kan låta det ligga utan behöva kolla varje dag istället månadsvis. Någon som är i samma scenario som mig?

(Nyttkonto för att jag vill vara anonym..)


värt att tänka på:

Om du inte har dina aktier och fonder i isk eller kapitalförsäkring så räknas en eventuell försäljning av med vinst som inkomst och påverkar ditt studiebidrag och studielån om du hamnar över gränserna.
Citera
2015-05-24, 17:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Redan där har du ju bestämt dig. Du vill inte leva ekonomiskt om du vill lägga 50%++ av vad du får in på boende.

Har fått ett stipendium från gymnasiet som ger mig några tusen i månaden.
Citera
2015-05-24, 17:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
värt att tänka på:

Om du inte har dina aktier och fonder i isk eller kapitalförsäkring så räknas en eventuell försäljning av med vinst som inkomst och påverkar ditt studiebidrag och studielån om du hamnar över gränserna.

Har allt på ett isk! Påverkar vinst i isk också csn?
Citera
2015-05-24, 17:39
  #8
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortpygme
Har allt på ett isk! Påverkar vinst i isk också csn?

Nej det är jag ganska säker på att det inte gör men är inte 100%
Citera
2015-05-24, 18:32
  #9
Medlem
Vingummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortpygme
Då jag har det ganska bra ekonomiskt har jag hittat en stor lägenhet som ligger på 5,5 tusen i månaden i hyra. Kanske inte håller i längden men tänkte köra så iallafall första terminen. Tänkte inte snåla med pengarna under studierna, vill leva bra med bra mat och liknande.

Angående jobb så känner jag precis så som du beskriver att jag ska avvakta första terminen och se.
Don't get me wrong, jag snålar verkligen inte med pengarna under studietiden. Men det handlar om att vara ekonomisk ändå. Helt skilda saker. Att köpa en bulle på rasten, färdigmat till middag eller halvfabrikat kommer i längden kosta dig mycket pengar. Det är sådana saker som jag inte lägger pengarna på. Jag köper svenskt, helfabrikat, och ser till att hålla ögonen öppna efter erbjudanden. På så vis äter jag bra mat för en bra peng.

När du redan gjort valet att punga ut 50% av din inkomst från lånet på din lägenhet så tycker jag inte att du gjort ett ekonomiskt val, men jag förstår ändå att du valt att göra på det viset. Bostad och mat är bland det viktigaste för att leva ett drägligt liv i mina ögon.
Citera
2015-05-25, 06:35
  #10
Medlem
Tack för alla tips och svar! Får helt enkelt utvärdera om lägenheten är värd pengarna efter en termin.
Citera
2015-05-25, 18:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nej det är jag ganska säker på att det inte gör men är inte 100%

Jo, det gör det

Frågat skatteverket om det:

Citat:

Altså försäljning med vinst påverkar inte på samma sätt som på KF eller tradtionell depå. Men det totala värdet gör det. Om jag tolkat det hela rätt.
Tror dock det är så lågt att om man skulle komma över fribeloppet behöver man knappat ta CSN lån.
Altså inget att oroa sig för
Citera
2015-05-25, 19:14
  #12
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Jo, det gör det

Frågat skatteverket om det:



Altså försäljning med vinst påverkar inte på samma sätt som på KF eller tradtionell depå. Men det totala värdet gör det. Om jag tolkat det hela rätt.
Tror dock det är så lågt att om man skulle komma över fribeloppet behöver man knappat ta CSN lån.
Altså inget att oroa sig för

Edit

Ok leta reda på lite info

Summa av värde och insättningar under året räknas ihop och delas med fyra.
Summan multipliceras med statslåneräntan vid utgången i november (idag 0,6%?).

Exempel:

Värde kvartal 1 100000
Värde Kvartal 2 inkl insättning: 150000
Värde kvartal 3 155000
Värde kvartal inkl insätning 200 000
insättningar under året: 300 000
Summa: 905000

905000kr / 4 * 0,06 = 13575 kr i schablonintäkt 30% skatt på detta blir 4072 kr.


Vad räknas som inkomst är det 4072kr eller 13575 kr. Tänker jag rätt?
__________________
Senast redigerad av Diablo1118 2015-05-25 kl. 19:33.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback