• 1
  • 2
2005-10-12, 10:00
Medlem
Katarsiss avatar
Man ska ju lra barnen att det r deras kroppar, att ingen fr tvinga dem till ngot de inte vill, att de sjlva stter sina grnser.
Men samtidigt tvingar vi dem att visa sig nakna, vare sig de vill eller inte. Jag tnker d p skolgymnastiken.
De flesta skolor har ingen mjlighet att erbjuda separata duschar, och det alternativ de barn har som inte vill visa sig nakna, r att skolka vilket ger dem kraftiga negativa konsekvenser. Eventuellt kan de lta bli att duscha eftert, men jag vet att det finns lrare som kontrollerar att barnen verkligen duschar, och de kan ju f hra av sina kompisar att de stinker osv.

Kom att tnka p det nr jag lste senaste Kamratposten, dr en flicka beskrev hur hon blev retad fr att hon vgrade visa sig naken infr ngon.
Jag fr det inte att g ihop... Hur kan vi sga till vra barn att de sjlva bestmmer fr att i nsta stund tvinga av dem klderna?
Fr att vi anser att det inte finns ngra sexuella undertoner i en skoldusch? Fr att vi anser att det inte r ngot sexuellt tvng i det?
Fr att ingen vuxen str och blir kt av det?
Barnen kan ju uppleva det lika krnkande fr det, liksom de kan uppleva lkarbesk som sexuella vergrepp.

Det r ju att utg ifrn den vuxnas sexualitet (jag blir inte upphetsad av detta) istllet fr barnets upplevelse (det hr krnker mig).

Ska man tillta barn att slippa skolgymnastiken? Utan att det pverkar betygen? Eller se till att gymnastiktimmen alltid r sist p dagen, s att barnen kan g hem och duscha?
Att barn behver rra p sig r ju klart och tydligt faststllt, s feta som de brjar bli, men ska man lgga det ansvaret p skolan?

Jag har lite svrt att stta mig in i problemet eftersom jag har tv sportiga, smala barn som duschar offentligt utan problem. Men om ngon av dem vgrade skolduschen, skulle jag nog stlla upp p det till hundra procent och frska finna ngon lsning p det som innebar att barnet faktiskt sjlv bestmde ver sin kropp.
Citera
2005-10-12, 10:11
Medlem
barnen mste rra p sig, skolgympan kan vara den enda gngen p hela veckan som de faktiskt tar ut sig och det r nog s viktigt. vad kunde frndras r vl hur vi duschar kanske, installera duschbs etc.
Citera
2005-10-12, 18:45
Medlem
fnattes avatar
Intressant. Har jag aldrig tnkt p frut. Mnga ungdomar mr dligt
ver sin kropp och borde f duscha sjlva om dom s vill det, tycket jag.
Citera
2005-10-12, 22:17
Medlem
klfingrigs avatar
Japp tvinga barnen att visa sig nakna.

Tycker man ska sluta dalta med alla, vafan mr ngon dligt ver att dusha med sina skolkamrater s fr han/hon antingen bita ihop eller komma ver det, r det ngon som retar han/hon s ska den personen ha sig en smll varje gng till han/hon slutar.

Vart ligger problemen i detta?
Citera
2005-10-12, 22:41
Medlem
aquamans avatar
Jag tror att det r givande fr barnen att duscha nakna med sina klasskamrater. Det r ju ganska viktigt att de fr veta hur andras kroppar kan se ut, och ngon gng i livet kommer de ju att behva visa sig nakna. Kan de inte visa sig, behver de kanske lite std att komma ver den rdslan.
Citera
2005-10-12, 23:05
Medlem
Seagates avatar
Katarsis, givetvis har du helt rätt.

Angående detta med om barn behöver röra på sig, så håller jag med även här. Varför lägga detta ansvar på skolan? Ärligt talat, det där löser barnet själv. Om barnet inte rör på sig, och därför mår fysiskt dåligt av det, så förfaller det naturligt att barnet vill göra någonting åt detta. Om barnet rör på sig tillräckligt, och därför inte mår fysiskt dåligt, så är ju allt lugnt.

Varför försöka påverka detta, när individens kropp själv säger till när det behövs? Men det är väl där vi är påväg, och snart lär skolorna ha obligatoriska "ät minst 2 portioner av denna sörja per dag"-temaveckor litet då och då, för att förhindra att eleverna får anorexia för att de eventuellt äter för lite? (Och samma även här, behöver du äta blir du hungrig. Det blir du även yttre påverkan av andra. Och ja, det gäller även barn; även barn blir hungriga.. Visst är vår kropp fantastisk som säger till om saker och ting själv?).
Citera
2005-10-12, 23:09
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Nakenkultur

Har vi inte gtt i mediafllan nu?

I Finland (grannland & tidigare svensk provins) har man regelbundet familjra saunabad. Man tvagar sig, lcker sin mentala ngest samt krkar spass mycket vrmen tillter.

Knullar man barn i rven mera i Finland n i Sverige? Tafsar man mera p prepubertala fittor mera i Finland n i Sverige? Jag vet inte.

Vad vet jag d?

Jag upplever det finska mediaklimatet som mindre krystat och effektskande. Skvallerpressen kan dock (i brist p eget kungahus) vara vrre n den svenska motsvarigheten.

Ngon kriminolog som ha verblick p den nordiska situationen?
Citera
2005-10-14, 00:47
Medlem
De Larges avatar
Hller med om att det som barn/ungdom kan vara jobbigt att visa sig naken ven fr dom av samma kn och lder, men det kan nog vara bra ocks, man ska lra sig att det inte r fult eller skamligt att vara naken, och det r ju bara att bita ihop om man skulle knna ngest infr det.
Citera
2005-10-14, 00:49
Bannlyst
Jag var inte med p skolidrotten under 6an till 9an just pga detta.
Citera
2005-10-14, 01:02
Medlem
284366s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Ska man tillta barn att slippa skolgymnastiken? Utan att det pverkar betygen? Eller se till att gymnastiktimmen alltid r sist p dagen, s att barnen kan g hem och duscha?
Att barn behver rra p sig r ju klart och tydligt faststllt, s feta som de brjar bli, men ska man lgga det ansvaret p skolan?

Jag har lite svrt att stta mig in i problemet eftersom jag har tv sportiga, smala barn som duschar offentligt utan problem. Men om ngon av dem vgrade skolduschen, skulle jag nog stlla upp p det till hundra procent och frska finna ngon lsning p det som innebar att barnet faktiskt sjlv bestmde ver sin kropp.

Ja, jag tycker skolidrotten borde vara frivillig. Ett bra system vore om man kunde vlja ett antal, sg tv, av de praktiska mnena (sljd, bild, idrott, musik och allt vad det r). Dessa mnen r ju faktiskt helt vrdelsa fr elever som inte r intresserade.
Argumentet att det behvs mer idrott i skolan fr att barnen blir allt fetare r ljligt. Barnen kommer inte att bli smalare och sundare av mer skolidrott. De som hatar idrott kommer fortstta vara totalt passiva p idrottslektionerna och gra allt fr att delta s lite som mjligt. De som gillar idrott kan gna sig t detta p sin fritid.

I dessa tider med mobilkameror osv frstr jag verkligen att man inte vill byta om och duscha i skolan.
Citera
2005-10-14, 02:07
Medlem
-Q-s avatar
jag skmdes att duscha med de andra nr jag gick i skolan. S jag fick duscha med min lrare.
Jag hade dock alltid s frbannat ont i rven efter att jag duschat med honom s jag slutade upp helt med att duscha...
och nu sitter jag hr p en gulnad stol med ett moln av doft runt mig
Citera
2005-10-15, 16:36
Bannlyst
Ett ombytesbs och duschbs borde inrttas. Hade sjlv problem med det i skolan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in