2005-10-12, 09:51
Medlem
evolutes avatar
Ibland händer det att man lär sig något inom naturvetenskap som gör en förbluffad och som leder till större insikt. Det kan ofta vara något man aldrig reflekterat över tidigare men som visar sig vara intressantare än man hade trott.

Vad har ni för sådana upplevelser? Jag tänker inte främst på 'saker som folk felaktigt tror på' utan bara sådant som du upplevde som ögonöppnande.

Några egna exempel på lite olika nivåer från mellanstadie och uppåt:

1. Att solen är en stjärna bland andra. Ett mycket chockerande faktum som på ett effektivt sätt belyser hur obetydliga vi är.

2. Användandet av symboler som 'lådor' där man kan stoppa tal, 1,3, 67 eller 5.98. Att man kan räkna med dessa lådor istället för de egentliga talen och sedan endast stoppa in talen i slutet. Jag var helt ointresserad av aritmetik men algebra gjorde mig direkt intresserad.

3. Buffons nålproblem - att du kan experimentellt uppskatta Pi genom att kasta stickor på ett linjerat bräde och räkna kvoten mellan dem som träffar en linje och de som inte träffar. Plötsligt dyker Pi upp i ett sannolikhetsproblem. Analyserar man problemet är detta uppenbart men när jag först läste om detta tyckte jag det var fantastiskt. Liknande erfarenheter får man från sekreterarproblemet där eulers konstant, e, dyker upp lite oväntat i svaret.

4. e^(i*pi) + 1 = 0, att de fem mest intressanta nuffrorna e, pi, i, 1 och noll har denna intima relation. Min lärare visade mig denna ekvation innan jag helt kunde förstå den men det var ändå provokativt och spännande att se den.

5. Serieutvecklingar av funktioner. Plötsligt fick man ett helt nytt sätt att angripa nästan alla problem som involverar funktioner. Nu för tiden tänker jag inte ens när jag ersätter sin(x) med x om x är liten, det sker nästan automatiskt, men när jag läste om taylorutvecklingar för första gången på gymnasiet var jag fascinerad.

6. Våg-partikeldualiteten och särskilt två-spaltexperimentet med enstaka fotoner. Att 'ljus' kan bete sig som en våg var lätt att förstå och att fotoner kan bete sig som en partikel var också ok, men att enstaka fotoner beteer sig som en våg var extremt märkligt. Man skickar iväg fotonerna en efter en, väl separerade, men ändå uppför de sig som om de kunde interferera med varandra.

7. Att metaller (utom i undantagsfall) är uppbyggda av kristaller. En kristall för mig var en saltkristall och metaller var så långt bort från det man kunde komma.

8. Det finns matematiska utsagor som du kan bevisa att de inte går att bevisa om de är sanna eller inte (ex. kontinuumhypotesen in ZF).

9. Ferromagnetism, det som i dagligt tal kallas magnetism och uppvisas av vanliga stavmagneter av järn, innebär att alla 'små magneter' (atomer) i materialet pekar åt samma håll. Detta fenomen uppkommer helt genom elektrostatisk interaktion mellan atomerna och absolut inte av magnetiska interaktion (som mellan två magneter).

10. Fiktiva krafter inom klassisk mekanik. Hur viktigt det är att betrakta referenssystemets eget rörelse och hur centrifugal- och corioliskrafterna endast uppkommer i roterande referenssystem. Innan det här hade jag aldrig riktigt förstått centrifugalkraften men efteråt verkade det så uppenbart.
Citera
2005-10-12, 10:06
Medlem
Inlines avatar
Komplexa tal förbryllar mig fortfarande, trots att jag använder dem närapå dagligen.
Citera
2005-10-12, 10:46
Medlem
Croatons avatar
Den intima relationen mellan natur och matematik (ex. gyllene snittet och Fibonaccis nummer, Laughlins beskrivningar av framträdande egenskaper) har alltid facinerat mig. Har aldrig varit speciellt intresserad av renodlad matematik men den insikten höll på att konvertera mig.

Kommer även ihåg ett tillfälle när jag var liten och läste i en "Så funkar det"-bok (tror jag det var). Boken innehöll i alla fall en 3D-karta av vårt kända universum och jag kommer så väl ihåg respektingivande känslan jag fick av att existera i något så ofattbart stort.
Citera
2005-10-12, 11:22
Medlem
Wenoms avatar
Att kvoten mellan en cirkels omkrets och dess diameter är ett helt vanligt reellt tal känns fortfarande konstigt, varför just 3,1415...?
Fi har också gett ett antal aha-upplevelser, först att man finner detta tal precis överallt, sen att det faktiskt, till skillnad från pi, kan skrivas på ett enkelt sett (sqrt(5)-1)/2, och till slut att det är lösningen på Fi^2 = Fi^0 + Fi^1
Citera
2005-10-12, 12:00
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wenom
Att kvoten mellan en cirkels omkrets och dess diameter är ett helt vanligt reellt tal känns fortfarande konstigt, varför just 3,1415...?
Fi har också gett ett antal aha-upplevelser, först att man finner detta tal precis överallt, sen att det faktiskt, till skillnad från pi, kan skrivas på ett enkelt sett (sqrt(5)-1)/2, och till slut att det är lösningen på Fi^2 = Fi^0 + Fi^1

Varför Pi har just det värdet det har går inte att besvara på ett meningsfullt sätt, bl a beror det ju på vilken bas man arbetar i. Har ni dock läst Kontakt av Carl Sagan så vet ni...

Citera
2005-10-12, 12:44
Medlem
Tja, t ex när jag insåg att elektrostatisk och elektromagnetisk kraft är densamma (Coulombkraften),
den senare är bara ett resultat av rörelsen och det elektriska fältets utbredningshastighet.
Citera
2005-10-12, 14:21
Medlem
jo då men ja tror inte riktigt på det
#1. Att solen är en stjärna bland andra. Ett mycket chockerande faktum som på ett effektivt sätt belyser hur obetydliga vi är.
#

det är ju så att dom som sa det blev ju brända på bål av präster och kyrkan så det finns ju anledning att tro att folk vetar mer än man vill säja,

#2. Användandet av symboler som 'lådor' där man kan stoppa tal, 1,3, 67 eller 5.98. Att man kan räkna med dessa lådor istället för de egentliga talen och sedan endast stoppa in talen i slutet. Jag var helt ointresserad av aritmetik men algebra gjorde mig direkt intresserad#

vad då att räkna ägg låder och lista ut hur många ägg det är för att sen ta beckon och paket, jo fina mattematiska namn men det har använts sen hedehös,,

tror du bör om värder vetenskapen och hur forskning faktiskt går till,,
det är oftast så att en så kallad vetenskaps man får en ide som han tror på sen försöker han att bevisa den tesen genom olika spår ,
ta astrologi eller akelogi som enligt mig tillhör bluff vetenskaperna då kommer en vetenskaps mann farande och startar en utgrävning för att hitta spår som bevisar hans tes om han nu inte hittar det han vill utan en massa andra saker så kallar han det kult föremål eller något annat dynga,,
det är liksom inte så att vetenskaps män har ett öppet sinne och följer dit ledtådarna pekar, vetenskaps män är oftast perssoner som skrivit en massa skit som inte går att föankra i verkligetn och genom det fått en professur som gör att dom kan fördela anslag,,
en intressant sak är att han som tog nobel briset i medesin med dessa mag sårs bakteriger jobbade synerligen i mot vind och den etablerade saningen var stress ,,,

för att inte ta atkinsons och diet vad är det för idiot som överfört termo dynamikens lagar till levande varelser ämnes omsättnin,, och vad finns det för grund för det,

naturligt vis är det så att mycket går att bevisa med mattematik men om man sätter in fel värden i en ekvation så blir ju svaret fel och då gäller det att man vet vad och varför man stoppar in vissa värden och inte gissar för man tror det
Citera
2005-10-12, 15:29
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
#1. Att solen är en stjärna bland andra. Ett mycket chockerande faktum som på ett effektivt sätt belyser hur obetydliga vi är.
#

det är ju så att dom som sa det blev ju brända på bål av präster och kyrkan så det finns ju anledning att tro att folk vetar mer än man vill säja,

Man menar du? Min poäng var att när man är liten så antar man att solen är något speciellt och när man sedan får reda på att det finns oräkneligt antal liknande stjärnor blir man (jag) "shocked and awed" för att använda ett favorituttryck.

Citat:
#2. Användandet av symboler som 'lådor' där man kan stoppa tal, 1,3, 67 eller 5.98. Att man kan räkna med dessa lådor istället för de egentliga talen och sedan endast stoppa in talen i slutet. Jag var helt ointresserad av aritmetik men algebra gjorde mig direkt intresserad#

vad då att räkna ägg låder och lista ut hur många ägg det är för att sen ta beckon och paket, jo fina mattematiska namn men det har använts sen hedehös,,,

Poängen är inte hur länge det har använts. Jag pratar om den subjektiva upplevelsen när man själv förstår det. För övrigt så hade den symboliska revolutionen som Descartes och andra ledde mycket stor betydelse eftersom det förenklade matematiska resonemang något oerhört.

Citat:
tror du bör om värder vetenskapen och hur forskning faktiskt går till,,
det är oftast så att en så kallad vetenskaps man får en ide som han tror på sen försöker han att bevisa den tesen genom olika spår ,
ta astrologi eller akelogi som enligt mig tillhör bluff vetenskaperna då kommer en vetenskaps mann farande och startar en utgrävning för att hitta spår som bevisar hans tes om han nu inte hittar det han vill utan en massa andra saker så kallar han det kult föremål eller något annat dynga,,
det är liksom inte så att vetenskaps män har ett öppet sinne och följer dit ledtådarna pekar, vetenskaps män är oftast perssoner som skrivit en massa skit som inte går att föankra i verkligetn och genom det fått en professur som gör att dom kan fördela anslag,,
en intressant sak är att han som tog nobel briset i medesin med dessa mag sårs bakteriger jobbade synerligen i mot vind och den etablerade saningen var stress ,,,

för att inte ta atkinsons och diet vad är det för idiot som överfört termo dynamikens lagar till levande varelser ämnes omsättnin,, och vad finns det för grund för det,

naturligt vis är det så att mycket går att bevisa med mattematik men om man sätter in fel värden i en ekvation så blir ju svaret fel och då gäller det att man vet vad och varför man stoppar in vissa värden och inte gissar för man tror det

Vi pratar inte om vetenskapteori här. Jag vet inte vilken tråd du har läst i. För övrigt är jag fullt medveten om hur forskning och vetenskapligt arbete går till.

Citat:

Vad är det du inte tror på??
Citera
2005-10-12, 15:50
Medlem
jockelos avatar
Jag blev förbluffad och mycket stolt när jag i ettan lyckades lägga fram ett bevis för Pythagoras sats, jag förstod plötsligt det som man gjort i så många år.

Och sedan så lade jag fram ett bevis för brytningslagen i Fysiken, det var också intressant och nu ser jag på världen annorlunda än vad jag gjorde tidigare. Förstår optiken så himla mycket bättre.

Båda de två sakerna gjorde så att ljuset gick upp för mig.. ^^
Citera
2005-10-12, 15:51
Medlem
Acklacks avatar
När jag såg med blotta ögat att månen faktiskt var ett klot och inte bara en cirkel. blev en aha-upplevelse.

I matten blev jag fascinerad när det var nån serie vars summa blev pi^2/6.

I digital och datorteknik när jag förstod hur en dator var uppbyggd från grunden med ettor och nollor till enkla kretsar.
Citera
2005-10-12, 15:59
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acklack
I digital och datorteknik när jag förstod hur en dator var uppbyggd från grunden med ettor och nollor till enkla kretsar.

Precis! Jag kan förstå hur en transistor fungerar och jag kan förstå hur några transistor blir en logisk komponent. Sen kan jag möjligtvis också förstå att några enkla logiska komponenter blir lite mer komplicerade funktioner. Men att sedan ta steget till att integrera miljontals sådana komponenter på ett chip och ha interconnects i fyra-fem lager ovanpå varandra för att koppla ihop det, och att sedan lyckas gör något användbart med det - det är tamejfan ett mirakel! Varje gång jag tänker på hur mycket forskning och utvecklingsarbete som har gått till att konstruera den relativt billiga burk som står på mitt skrivbord får jag huvudvärk.
Citera
2005-10-12, 16:12
Medlem
pimmes avatar
När jag fick reda på att det som kan tyckas se ut som en blomma hos familjen Asteraceae (korgblommiga växter som exempelvis maskrosor, prästkragar och fibblor) egentligen är en korg som består av massa blommor.

Citat:
Ursprungligen postat av evolute

4. e^(i*pi) + 1 = 0, att de fem mest intressanta nuffrorna e, pi, i, 1 och noll har denna intima relation. Min lärare visade mig denna ekvation innan jag helt kunde förstå den men det var ändå provokativt och spännande att se den.

Det var även en aha-upplevelse för mig. Saken blev inte sämre av att min mattelärare på gymnasiet alltid bar slips den dan han visade det

Sen har jag såklart precis som ni andra en massa aha-upplevleser inom matte och fysik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in