Citat:
Ursprungligen postat av arachnid_
Jag har fått ett antal aha-upplevelser på lite äldre dar, när jag började läsa reell analys på universitetsnivå.
Först och främst: oändligheten.
Det känns fortfarande som en av de största lärdomar jag fått att förstå mig på koncept som "oändligt många oändligt små delar", uppräkneliga och icke-uppräkneliga mängder.
Men också reella tal. Att dels försöka förstå sig på vad reella tal egentligen är, och att förstå varför de behövs. Den så kallade kompletthetsegenskapen var mycket fascinerande när den lade sig på plats i huvudet.
Jag har upplevt många fler aha-stunder inom matematiken, men jag hinner inte berätta om allt på en gång =).
Det är lugnt, vi har lång tid på oss.
Ja, oändligheter är speciella. Några koncept som gjorde stort intryck på mig när jag läste om dem första gången var
11. Hilberts hotell som på ett 'begripligt' sätt fick mig att förstå att det finns lika många jämna tal som naturliga tal.
12. Cantors diagonaliseringsprocess som visade på ett så otroligt enkelt sätt att det finns 'fler' rella tal än naturliga tal.
13. Det otroligt enkla beviset för att det finns oändligt många primtal. Tilllsammans med beviset för att sqrt(2) är irrationellt och Pythagoras sats var det bland de första 'riktiga' bevisen jag någonsin läste om och förstod. Innan dess bevisades det mesta genom att manipulera formler med lite algebra. Plötsligt förstod jag hur kluriga matematiska resonemang kan se ut.