2015-05-23, 10:48
Medlem
Hej!

Som rubriken lyder, jag skulle vilja lära mig lite båtvett. Hur man navigerar, vart det är grunt, olika märken/dylikt som är bra att kunna när man är ute till havs.

Det finns en mängd olika kurser/dylikt. Vad rekommenderar ni mig? Någon som har tagit skepparexamen som är en distanskurs?

Eller räcker det att jag lånar en bok på t.ex. bibloteket och läser igenom?

Tips uppskattas!
Citera
2015-05-23, 11:12
Medlem
VenomXs avatar
Det beror väl främst på vad du ska framföra för fartyg och hur ofta du ska vara ute på sjön, i hur svår sjö och hur trafikerade leder osv. Allt efter behov.

Eftersom det inte verkar vara någon nödvändighet för dig att ta någon formell examen så gissar jag att du bara ska köra båtar i båt-klassen dvs mindre än 12x4 meter och isåfall är det ju bara själva kunskaperna du behöver. Rekommenderar därför att du skaffar en bok eller två om det, t.ex "Fritidsskepparen", "Båtkörkortet" eller liknande och pluggar in den tills du känner att du är nöjd.

Jag vet inte vad du exakt menar med "skepparexamen" men Kustskepparen lär ju räcka bra om du faktiskt tänker gå någon kurs i ämnet. Annars när man säger skepparexamen så menar man ofta skeppar-åttan dvs Fartygsbefäl klass VIII men den är ju oftast overkill för att puttra runt i en liten fritidsbåt
Citera
2015-05-23, 11:18
Medlem
smurflers avatar
Det absolut bästa sättet är att åka båt med någon som kan. Leta upp valfri gubbe som står och pular med sin båt i hamnen, bli vän med honom, och följ med honom ut. Visar du intresse så kommer han att lära dig allt du kan, och det är MYCKET effektivare än valfri kurs.
Citera
2015-05-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Det beror väl främst på vad du ska framföra för fartyg och hur ofta du ska vara ute på sjön, i hur svår sjö och hur trafikerade leder osv. Allt efter behov.

Eftersom det inte verkar vara någon nödvändighet för dig att ta någon formell examen så gissar jag att du bara ska köra båtar i båt-klassen dvs mindre än 12x4 meter och isåfall är det ju bara själva kunskaperna du behöver. Rekommenderar därför att du skaffar en bok eller två om det, t.ex "Fritidsskepparen", "Båtkörkortet" eller liknande och pluggar in den tills du känner att du är nöjd.

Jag vet inte vad du exakt menar med "skepparexamen" men Kustskepparen lär ju räcka bra om du faktiskt tänker gå någon kurs i ämnet. Annars när man säger skepparexamen så menar man ofta skeppar-åttan dvs Fartygsbefäl klass VIII men den är ju oftast overkill för att puttra runt i en liten fritidsbåt

haha ja okej, tack för all nödvändig information! Jag ska prutta runt i en motorbåt på 6m haha, vill bara känna mig säker på sjön liksom.... förra året åkte jag på grund och hela skrovet blev bra skadat :S så nu känner jag mig alltid osäker på sjön/rädslan för att de ska hända igen liksom
Citera
2015-05-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr577
haha ja okej, tack för all nödvändig information! Jag ska prutta runt i en motorbåt på 6m haha, vill bara känna mig säker på sjön liksom.... förra året åkte jag på grund och hela skrovet blev bra skadat :S så nu känner jag mig alltid osäker på sjön/rädslan för att de ska hända igen liksom

De flesta kursstarter ligger i början på terminerna så du har nog ganska få (om ens någon) att välja på nu inför sommaren 2015.

Oavsett när kursen går så är det vettigt att vara förberedd - både på sjön och till kursen.

Så JA! Gå till bibblan och låna det som de har. Läs översiktligt så du för en bra uppfattning vad de skriver om och fördjupar sig i.
Läs avsnitten om sjökort, sjökortssymboler, utprickning och väjningsregler noggrant. Det har du mest nytta av meddetsamma.

När du har bra kläm på biblioteksböckerna så kan du ströva runt i några bokaffärer och köpa dig en motsvarande som du gillar och kan ha med dig i båten.
Citera
2015-05-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX

Båtklass och båtklass. En båt på 100m *3,5 är fortfarande klassad som båt.
Citera
2015-05-23, 17:38
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
Båtklass och båtklass. En båt på 100m *3,5 är fortfarande klassad som båt.

Ja jag vet att båda måtten måste överstigas, men man får väl applicera lite sunt förnuft också i den diskussionen vilket var vad jag försökte göra. Men visst, om man tänker ge sig ut i farleden och veva runt bland handelsfartygen med ett 100 meter långt dieseldrivet stålspett så kan det nog vara på sin plats att ha åtminstone någon formell examen i bakfickan när farbror kustbevakningen kommer och undrar exakt hur störd i huvudet man är

Citat:

Den biten undviks ju dock främst genom att kasta ett getöga på sjökortet innan man ger sig av, grunt vatten, stenar och bränningar kan man ju lära sig känna igen utan alltför stora akademiska navigationskunskaper

Tänk bara på att allt innanför 3-meterskurvan oftast är ganska o-petigt djuplodat och att enda garantin när man åker och sniffar efter stränder är okulärbesiktning av bottnen från däck.
Citera
2015-05-24, 03:55
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Hej!

Som rubriken lyder, jag skulle vilja lära mig lite båtvett. Hur man navigerar, vart det är grunt, olika märken/dylikt som är bra att kunna när man är ute till havs.

Det finns en mängd olika kurser/dylikt. Vad rekommenderar ni mig? Någon som har tagit skepparexamen som är en distanskurs?

Eller räcker det att jag lånar en bok på t.ex. bibloteket och läser igenom?

Tips uppskattas!

Jag skulle nog ändå föreslå att du går en lärarledd kurs, det ger fan så mycket mer än att mer eller mindre planlöst sitta och läsa i diverse båt- och navigationsböcker. Den erfarenheten jag har är från 'Förarintyg för fritidsbåt' och 'Kustskepparexamen' som jag gick på hos Medborgarskolan. På den ena var det en överste från armén som var kursledare och på den andra så var det en pensionerad ubåtskapten. Väldigt bra var de båda två måste jag säga. Helt ärligt så kunde jag det mesta av kursinnehållet redan innan men det var skönt att få formalisera sin kunskap samt att båtförsäkringen blev billigare.

Så jag rekommenderar varmt att du går en kurs!
Citera
2015-06-04, 21:33
Medlem
Doktorphils avatar
Gå lärarledd kurs , det absolut bästa.

Har själv gått kurser och jobbat en del med båtcharter

Och kom-ihåg

Använd gärna plotter , men ha alltid riktiga sjökort med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in