Konstigt uttalande av lkaren. Nr man gjort en (riktig) utredning s visar det antingen att man har ADHD/ADD eller inte, det r inte ngot som doktorn eller psykologen godtyckligt bestmmer.
Jag r fdd 65 och gjorde utredningen 2011 och fick diagnosen ADD faststlld. Efter remiss till psyk fick jag trffa et riktigt stolpskott till lkare. Han frgade mig vad jag trodde att medicin skulle gra fr skillnad och hur det skull hjlpa mig. Eftersom jag jobbat 16 r som mentalsktare och tappat respekten fr psyklkare s sa jag att det var en jvligt korkad frga eftersom jag ftt diagnosen bara ngra mnader tidigare och aldrig tidigare tit Concerta/Ritalin eller ngot liknande, s hur skulle jag kunna veta vilken skillnad det skulle kunna ge. Han visste att jag jobbat lnge inom psykiatrin och tjafsade inte med mig utan skrev ut Concerta som jag fick prva. Efter att ha hittat en dosering som passar s har jag nu haft medicin sedan dess och det har hjlpt mig att f lite bttre ordning p livet.
Att det inte rekommenderas centralstimulerande som tex Concerta/Ritalin till vuxna beror till strsta delen p att ingen forskning gjorts. Jag blev dock kontaktad av en docent frn Uppsala universitet som ftt i uppdrag att forska i just medicinering av vuxna. Han frgade om jag var intresserad av att delta i en underskning, s det kommer skert en rapport frn socialstyrelsen ang detta om ngra r.
Citat:
Ursprungligen postat av
kompish
Min sambo r kring 34 r och har genomgtt underskningar fr att se ifall h*n har ADD eller ADHD, resultatet berttade lkaren idag, och han kunde varken sga bu eller b fr ngon diagnos... svrt att avgra enligt honom d man som vuxen kunnat lra sig "hantera" sin ADD eller ADHD p kroppens egna stt under alla r som gott... men han tyckte nd att min sambo skulle brja ta Concerta fr att se ifall det skulle ske ngon frbttring fr min partner...
Nu nr jag skummat igenom lite om Concerta p ntet s str det att man helst inte ska brja med det i vuxen lder, och jag blir orolig fr min partner!
Ngon hr som har erfarenhet av att brja medicinera med Concerta i vuxen lder?
Min sambo ter annars 20mg Citalopram, som h*n ombads att fortstta med ven under behandlingen med Concertan.
Hoppas ngon kan bertta sin upplevelse / kunskap kring detta!