Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-21, 20:29
  #1
Medlem
Utnyttjar vanliga löntagare bidragssystemet? Det är min fråga.
Människor som inte har exempelvis behov av bostadsbidrag eller vad man nu kan få bidrag för. (Jag är inte så insatt då jag aldrig levt på bidrag)

Jag menar jag har ju alltid vetat att människor gör det men jag trodde inte att det var så utbrett och jag trodde definitivt inte att människor som har det gott ställt ens funderade på det..
Citera
2015-05-21, 20:32
  #2
Medlem
Finiss avatar
Ja, Tyvärr så finns det dem som använder sig av systemet som varken har rätt till bidrag/ersättning eller ens behöver det för att försäkra sig om en dräglig levnadsnivå.
Därför får de som verkligen behöver dessa bidrag/ersättningar betala för detta.

/ Finis
Citera
2015-05-21, 20:34
  #3
Medlem
Ja, många invandrare gör det! Det sägs finna folder utgivna som förenklar det hela!
Citera
2015-05-21, 20:40
  #4
Medlem
Ja , många gör det! Ziganos och invandrare har man sett exempel på detta!
Helt utan skuld, skam, samvete! Parasiter! Heter det översatt!
Citera
2015-05-21, 20:48
  #5
Medlem
kinesarsles avatar
Du får nog definiera "utnyttja". Det är ju otvivelaktigt så att man kan betrakta det som utnyttjande om man gör något som inte är tillåtet för att få bidrag, men hur ser du på det om man följer alla regler, men det ändå är uppenbart att man inte tillhör den tänkta målgruppen för bidraget?
Citera
2015-05-21, 21:49
  #6
Medlem
sparvsylts avatar
Ja dom flesta med möjlighet gör det, hör till den mänskliga naturen att roffa åt sig så mycket som möjligt
Citera
2015-05-21, 22:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deniso
Ja, många invandrare gör det! Det sägs finna folder utgivna som förenklar det hela!


exakt.
Jag hörde ett upplägg senast iförrgår hur man kan blåsa staten på miljoner ,men allt bygger på att du hittar en invandrare som målvakt, denne kommer gå i personlig konkurs dvs men det äro tydligen inte svårt med tanke på att det väller in 100 000 analfabeter i månaden. Dessutom kan du ju bara "avvika" och söka asyl i nytt namn så vipps har du 3,4 nya medborgarskap i Sverige med försöjrningsstöd,SFI, bidrag som står och tickar till samma postlåda som du delar med 10 andra tvivelaktiga primater i samma sits.....

Invandrare,och annat pack lägger all sin kreativitet på hur att mjölka pengar,bluffa,etc
Citera
2015-05-21, 22:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Du får nog definiera "utnyttja". Det är ju otvivelaktigt så att man kan betrakta det som utnyttjande om man gör något som inte är tillåtet för att få bidrag, men hur ser du på det om man följer alla regler, men det ändå är uppenbart att man inte tillhör den tänkta målgruppen för bidraget?

Jag tycker det är fel. Jag är själv fostrad i att inte utnyttja skattebetalarnas pengar. I min värld är det fel och jag har aldrig ens tänkt på att bidrag skulle vara något alternativ.
Jag började denna trådstart för att jag i en annan tråd läste om en person som övervägde att köpa en lägenhet att hyra ut istället för att betala av sitt huslån. Han hade alltså 1 mille på banken.
Inget fel med det enligt mig men det som stack i mina ögon var när han då i samma veva skrev att han kunde ansöka om BOSTADSBIDRAG!!!
Citera
2015-05-21, 22:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Ja dom flesta med möjlighet gör det, hör till den mänskliga naturen att roffa åt sig så mycket som möjligt

Ja det handlar väl om det. Synd då att jag inte fått det i mig då... Antar att det lönar sig i längden att vara girig.
Citera
2015-05-21, 22:08
  #10
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Se123
Jag tycker det är fel. Jag är själv fostrad i att inte utnyttja skattebetalarnas pengar. I min värld är det fel och jag har aldrig ens tänkt på att bidrag skulle vara något alternativ.
Jag började denna trådstart för att jag i en annan tråd läste om en person som övervägde att köpa en lägenhet att hyra ut istället för att betala av sitt huslån. Han hade alltså 1 mille på banken.
Inget fel med det enligt mig men det som stack i mina ögon var när han då i samma veva skrev att han kunde ansöka om BOSTADSBIDRAG!!!
Jo, här håller jag helt med om att det är ett utnyttjande. Däremot ser jag inte riktigt hur han gjorde. Såvitt jag vet får man inte bostadsbidrag om man har en bostadsrätt.
Citera
2015-05-21, 22:13
  #11
Medlem
De största bidragstagarna som utnyttjar systemet trots egna rikedomar är helt klart kungafamiljen som roffar åt sig miljoner per år genom apanaget. Sedan har vi politikerpensionerna som innebär att politiker kunnat gå i pension vid 50 års ålder och håva in gott om pengar varje år. Allt annat bleknar i jämförelse med dessa utgifter. Så ja, människor utnyttjar bidragssystemet, kungafamlijen och många politiker extra mycket. Politikerpensionerna har dock skärpts åt senare år.
Citera
2015-05-21, 22:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jo, här håller jag helt med om att det är ett utnyttjande. Däremot ser jag inte riktigt hur han gjorde. Såvitt jag vet får man inte bostadsbidrag om man har en bostadsrätt.

Ja du har nog rätt men men låt säga att man kunde få det, hur skulle han då gå till väga!?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback