Flashback bygger pepparkakshus!
2015-05-21, 19:55
Medlem
Som rubriken lyder tänkte jag börja bygga klockor i olika roliga material med egen desigt i kermik, med inslag av snygga träsorter som svart-ek, körsbär, sten, renhorn osv.

Egna urtavlor som är målade, riktigt guldfärg, riktigt snygga armband i olika material osv osv.

Var hittar jag urverk som är "billiga" och samtidigt respektabla?

2824 verk har jag fått tips om och kör gärna asiatiska då dom ska hålla en hög kvalite.

Detta kommer alltså inte bli något ihopslaffsat utan riktigt fint hantverk och jag TROR att man kan slå sig in på marknaden?

Behöver som sagt först och främst hitta lösa urverk som jag kan bygga mina klockor omkring.

Mvh
Citera
2015-05-21, 20:14
Medlem
Verdess avatar
Du får välja urverket lite efter vilka komplikationer du planerar att ha. Ska du ha datumhjul eller kronograf? Ska det vara mekaniskt eller automatiskt?

Klockmarknaden är riktigt svår att slå sig in på, vad kommer dina klockor ha som inte redan andra har? Mycket hög konkurrens också.
Citera
2015-05-21, 20:25
Medlem
..
Senast redigerad av inclouds 2015-05-21 kl. 20:29.
Citera
2015-05-21, 20:29
Medlem
Icke batteridriven iaf.

Klockor är som accesoarer, klockor är allt som oftast väldigt tråkiga och alla följer nästan samma mönster, är inte ute efter att glänsa med mitt otroligt komplicerade urverk utan satsar på ett stabilt och bra urverk med en häftig och personlig stil, varje klocka kommer enbart finnas i ett ecemplar och som svaret på din fråga om vad mina klockor kommer ha: finns inte speciellt många snygga HANDGJORDA klockor med inslag av ovanliga och svårarbetade material, känns som en riktigt stabil ide i min hjärna.

Tänk dig en matt faluröd klocka med inslag av svart-ek, en urtavla i ärgad koppar med ett riktigt snyggt handgjort armband och ett spänne i silver med en forntida tappning typ, oändligas möjligheter tänker jag lite
Citera
2015-05-22, 08:37
Medlem
wreckinggirls avatar
Otto Frei har det mesta:
http://www.ofrei.com/page_181.html

Tänk på att skatt och tull tillkommer, de deklarerar alltid fullvärde. Sen kan du alltid tråla på eBay, tex: http://stores.ebay.co.uk/SWISS-MADE-...=p4634.c0.m322

... lycka till!
Citera
2015-05-22, 11:08
Medlem
rosamannens avatar
Jag har köpt på såväl eBay som av kinesiska handlare. För det mesta har det handlat om manuella 6497-verk men även DG2813 (Asian 12j) och klonade 2824-2 har slunkit med.

Här är t ex ett av de senare:
http://www.ebay.com/itm/261880912968
Den säljaren har jag handlat av och blev väldigt nöjd.

Att välja ett kinesiskt 2824-verk innebär att man sparar en del pengar utan att gå ner nämnvärt i kvalitet. Kineserna kan faktiskt byta delar med sina schweiziska förlagor, så välgjorda är de.
Citera
2015-05-22, 19:09
Medlem
Fittsparks avatar
Jag skulle kört på ett automatiskt Miyota-verk.
8000-, samt 9000-serien är galet prisvärda och säkra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in