Citat:
Ursprungligen postat av
ivanivan
Så inget finns i allt?
Inget är inte inget?
Inget är något,
i allt.
Dom är inte uppdelade då?
Inget är inget. Det finns inte. Det är dess definition. "Inget" finns inte. "Inget" existerar inte. "Inget" är icke-existens. "Inget" är en tänkt motsats till "något". Och "något" existerar. Det kan man inte förneka.
Inget kan inte bli till något. Hur skulle det gå till?
Men då något existerar så måste det vara evigt. Det är "något som är". Det är existens. Det har inga andra egenskaper än att det existerar.
"Jag tänker alltså är jag" är slutsatsen att något existerar. Du kan byta ut "jag tänker" mot "jag upplever". Men detta "jag" måste vara skilt från själva upplevelsen. Detta jag upplever tanken. Tanken kan inte uppleva tanken. Upplevelsen kan inte uppleva.
"Livet är en illusion" är ett påstående inom många andliga traditioner. Och det är sant men det är en verklig illusion. Om man ser nåt som inte finns så betyder det inte att själva upplevelsen av att se den inte finns.
Tänk dig "jaget" som ett "något som finns" men som inte är manifesterat i materia. All materia är egentligen bara rörelse. Tänk dig en nolla (0) som snurrar runt en mittpunkt. Då har du en partikel t.ex. en elektron eller en planet. Hela den materiella verkligheten är nollor som snurrar kring nollor som snurrar kring nollor i större och större skala. Ja det är en slags "virtual reality" en simulerad verklighet. Ett verktyg som jaget måste ha för att kunna uppleva sig själv som levande eller någonting ö.h.t.
Tänk dig