Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-21, 03:02
  #1
Medlem
Jagvetfaktistintes avatar
Jag satt och kikade lite på ett youtube klipp, (10 reasons you might not exist) https://www.youtube.com/watch?v=esPXKwlhmQY

Funderade lite på människans existens och sådär, och istället för att hitta på saker.. vilket människor är väldigt bra på. Så tänkte jag att jag skulle kolla på vad jag har framför mina ögon först innan jag började fantisera en massa. Känns som en bra start att se på livs levade bevis liksom för att se om de går att komma någon vart med bara det. Jag tänkte att jag jämför oss lite med andra som bor på denhär planeten.

Och det tog inte lång tid innan jag kom på det faktum att vi människor passar inte alls lika bra här som alla andra, vi förstör ju planeten. Alla andra djur anpassar sig bra till jorden, men vi.. vi förstör allting. Och en sak till som skiljer oss åt väldigt mycket är att djur kan ju inte tänka. Och med det menar jag, dom har inget ansvar, moral och sådant. Dom följer sina instinkter. Äter, sover och parar sig. Men vi däremot kan faktiskt TÄNKA. T.ex, djur kan ju inte sitta och fundera på vad dom gjorde dagen innan eller vad dom ska göra dagen därpå. Det handlar inte om att vi bara är smartare, det finns många smarta djur. Det handlar om att vi har tillgång till ett medvetande som dom inte ens har överhuvudtaget. Varför skulle bara en enda art av alla arter få tillgång till ett medvetande?

Vi människor är så himla förvirrade jämfört med alla andra, vi förstår ingenting om varför vi finns, eller vad vi gör här. Våran livs största gåta är meningen med allt. Och ingen verkar ens vara nära att komma på svaren, så vi hittar på sjuka historier om gudar och liknande för att skapa trygghet.

Hör vi ens hemma här på jorden?
Citera
2015-05-21, 06:36
  #2
Medlem
ResidentUnknowns avatar
Svårt att säga. Det är exakt lika möjligt att vi finns av en slump som att vi skulle, jag vet inte, tex. blivit placerade på jorden av en intelligent ras, som gav oss ett begränsat medvetande för att utföra slavarbete.
Sedan blev vi bortglömda och spreds som ett virus och nu går vi här som vilsna övergivna själar och intalar oss själva att vi inte behöver förstå varför vi snurrar runt 365 gånger om året. Det enda vi behöver veta är att vi är kungarna av den här planeten och allt annat liv är mindre värt än vårat. Kan det vara för att det var vi som en gång var mindre värda?

Även om just den här exempel teorin bara är skitsnack så är inte omöjligt och därför är det möjligt, just eftersom vi inte vet bättre.

Hör vi hemma på jorden? Vet inte, men det är det enda hemmet vi har.
Citera
2015-05-21, 08:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvetfaktistinte
vi förstår ingenting om varför vi finns
Vi finns tack vare slumpen. Du och jag finns tack vare att våra förfäder blev ihop och fick barn. Det räcker med att om någon av förfäderna dog som ung hade de inte fått barn.
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvetfaktistinte
Våran livs största gåta är meningen med allt.
Vad sätter du in i ordet "allt", universum eller livet? Meningen med livet är att fortplanta sig, utan fortplantning inget liv.
Citera
2015-05-21, 17:43
  #4
Moderator
bernad_laws avatar
Nja, vi provar filosofi.

Konspirationer och alternativa teorier --> Filosofi
/Moderator
Citera
2015-05-21, 19:07
  #5
Medlem
Kleops avatar
I sinom tid kommer vi nog att utrota oss själva om vi inte tänker till, så only time will tell.
Citera
2015-05-22, 00:27
  #6
Medlem
Jagvetfaktistintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResidentUnknown
Svårt att säga. Det är exakt lika möjligt att vi finns av en slump som att vi skulle, jag vet inte, tex. blivit placerade på jorden av en intelligent ras, som gav oss ett begränsat medvetande för att utföra slavarbete.
Sedan blev vi bortglömda och spreds som ett virus och nu går vi här som vilsna övergivna själar och intalar oss själva att vi inte behöver förstå varför vi snurrar runt 365 gånger om året. Det enda vi behöver veta är att vi är kungarna av den här planeten och allt annat liv är mindre värt än vårat. Kan det vara för att det var vi som en gång var mindre värda?

Även om just den här exempel teorin bara är skitsnack så är inte omöjligt och därför är det möjligt, just eftersom vi inte vet bättre.

Hör vi hemma på jorden? Vet inte, men det är det enda hemmet vi har.

Gillar hur du tänker, har tänkt likadant några gånger. Jag kan ju iallafall garantera en sak, jag kommer aldrig att tro på någon av alla dessa gudar som vi människor hittat på. Däremot har jag ett öppet sinne för att det kan finnas något större än vi människor där ute, eller bland oss.

Känns som att det finns mer bevis på många teorier, iallafall jämfört med kristendomens teori om allt. T.ex alla sjukt imponerande monument som är byggda på den tiden vi endast hade träverktyg enligt forskare.
__________________
Senast redigerad av Jagvetfaktistinte 2015-05-22 kl. 00:44.
Citera
2015-05-22, 00:29
  #7
Medlem
Jagvetfaktistintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
I sinom tid kommer vi nog att utrota oss själva om vi inte tänker till, så only time will tell.

Det kommer vi förmodligen att göra ja, men planeten kommer att vara kvar.
Citera
2015-05-22, 01:18
  #8
Medlem
Autobahn76s avatar
Jag gillar att de tar upp gamla klassiker som Subjektiv Idealism och Solipsism.
Man brukar hamna där, när man har filosoferat lite för länge .

Edit:
Även Brain in a vat plus iden om att livet kan vara en dröm gillar jag.
Och skönt att videon har 1 000 000 + likes
__________________
Senast redigerad av Autobahn76 2015-05-22 kl. 01:28.
Citera
2015-05-22, 01:58
  #9
Medlem
Autobahn76s avatar
Kul att läsa alla kommentarer under videon också.
Folk som aldrig har haft en tanke på de här tankarna blir rädda och illa till mods .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback