Citat:
Ursprungligen postat av
McCarthy01
Själv t.ex. har jag sedan jag blev vuxen passat på att köpa och njuta av all god mat som så sällan serverades i barndomshemmet, jag har fått ett förnyat intresse för olika ämnen som pluggades i skolan, men som man då tyckte var skittråkigt, men som jag nu med mer mogna ögon nu finner riktigt intressant.
Skillnaden mellan att vara barn och vuxen är bland annat (och som tur är, kanske man ska säga) att man som vuxen kan välja själv och bestämma själv, utan några moraliserande och begränsande föräldrar eller grupptryck från kompisar om att man ska vara som dem och sluta barnsla sig eller intressera sig för "nördiga" saker. Som vuxen är du fri (om man bortser från arbetsplikt och skatteplikt) och kan göra vad man vill. Många har dock svårt att greppa det och kunna ta vara på den insikten på ett bra och tillfredsställande sätt. Livet blir tråkigt för att vi successivt har tryckts ner och fråntagits "rätten" att få vara glada, upprymda och nyfikna på livet under hela vår uppväxt. Nu när vi står där undrar vi om vi verkligen har "rätt" att vara lyckliga, glada och livsbejakande eller om det är "omoget" eller "ovuxet"... därav känslan av kvävande tristess..
Ingen tvingar en vuxen att inte vara glad och nyfiken på livet! Utom den vuxne själv.
Men glädje och nyfikenhet är två verktyg som bör hanteras ansvarsfullt, därför bör just vuxna individer men inte barn få nyttja dessa helt självständigt, balanserade upp av Det goda omdömet (något man förvärvar sig med livserfarenhet - och tidigare hade fullutvecklat redan vid 18 års ålder - men idag har allt färre tillgodogjort sig tillräcklig livserfarenhet ens vid 30-40!).
Många vuxna verkar dock inte kunna hantera sin frihet. De drömmer sig därför tillbaka till tiden när de satt i blöjor och blev tillsagda vad de skulle göra, och blev tvångsmatade mat de inte ens behövde tugga. Då de var passiva, och inte behövde ta eget ansvar för något alls (inte ens sin tarmtömning). Samma barnsliga människor tycker det är höjden av lycka att äta på restaurang (=man slipper handla och laga mat själv, som ett barn) och att bo på hotell (=man slipper städa, bädda och hålla ordning, som ett barn)...
Som barn och unga måste vi bli "förtryckta" i den meningen att vi måste lära oss hur fan vi ska bete oss. Det kallas uppfostran, och är ngt positivt du vet. Men sedan, när vi blir vuxna, så får vi vår frihet och då måste vi själva balansera upp det vi fått lära oss som små, och forma vårt eget vuxenbeteende. Tanken är att majoriteten då ska ha insett hur man bör vara som vuxen, men utvecklingen i sverige idag går ju åt fel håll (man föraktar gamla, odlar en ungdomskult, ifrågasätter de äldre, klokare, mer erfarna, som faktiskt vet).
Ett antal individer faller som vuxna tillbaka ned till barnbeteendet, och gör sina föräldrar besvikna och dessa individer lever sedan tomma innehållslösa liv, i avsaknad av positiva känslor som vuxna. Här kan knark komma in, om det inte har gjort det tidigare. Hönan eller ägget.
Andra tar till sig sin uppfostran, ger fan i att knarka (för en vuxen inser naturligtvis det korkade i knark), utvecklas som människor, upplever många nya komplexa känslor som vuxna (som t.ex. kärlek, både till partner, barn och sig själv, såväl som enstaka vänner och åldrande föräldrar trots alla deras misstag och brister), och dessa upplever att livet blir bättre hela tiden.
Det finns undersökningar om välmående och hur man trivs med livet. Om jag minns rätt är det pensionärer som trivs bäst, och ungdomar som mår värst. Tvärt emot TS med andra ord.