Citat:
Ursprungligen postat av
Rodriguez89
Beror på vilka länder och grupper vi snackar om. Snackar vi om Saudiarabien, så ja visst. Men det är ju ni västerlänningar som stödjer och upprätthåller sådana regimer och system. Jag hade mer än gärna sett ett Mellanöstern utan det saudiska kungahuset. Men inte lätt att få till förändring när USA och EU etc. är bästa kompisar med dom.
Hedersmord är rätt spritt, det existerar ju även i ditt eget hemland samt i Sverige idag och beror knappast på det saudiska kungahuset.
Citat:
Okej, men enligt den svenska debatten om samvetsfrihet så har samvetsfriheten gjort att det nästan är omöjligt att få en abort i stora delar av Italien. De har trots det inte dessa problem som USA dras med.
Nästan omöjligt tror jag nog är att ta i. Italien har trots allt aborträtt.
Den där visar antal tonårsfödslar. Det jag talar om är antal tonårsgraviditeter. Sverige har högt antal tonårsgraviditeter men lågt antal tonårsfödslar eftersom så många av de graviditeterna slutar med abort.
Kolla siffrorna på denna sida:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prevalence_of_teenage_pregnancy#Birth_and_abortion _rates.2C_1996
Sortera efter "combined rate" så ser du att Sverige ligger dubbelt så högt som Grekland, Italien och Spanien.
Sverige ligger nånstans mitt i listan med en hel hög länder efter sig, länder som dessutom har stora grupper med ortodox kristna…
så vet du, nej tycker inte Sverige på nått som helst sätt sticker iväg.
De tär viktigare människor får leva så som de vill, och med människor så menas även kvinnor.
Vill d som sagt tillåta män att ha sex före äktenskapet, well då får du fasen tillåta det till kvinnor också och inte gå i taket i moraliserande över dem mens du skiter i männen.
Skrivet ca 10 000 ggr till dig vid det här laget utan att det verkar sjunka in. Eftersom du verkar helt fixerad vid hur just kvinnor beter sig. Lite sjukt faktiskt.
Citat:
Som jag skrev tidigare, i Latinamerika föds de flesta barn utanför äktenskapet. Betydligt fler än i Sydeuropa och även högre än i exempelvis USA. Gå tillbaka till typ 1980-talet så var siffrorna i latinamerikanska länder mycket bättre.
Angående våldtäkter så ligger väl Sverige i topp tillsammans med några afrikanska länder där krig råder.
Var har du källa på att en majoritet barn föds utanför äktenskapet i sydamerika? Tror jag faktiskt inte på.
Och att Sverige har höga siffror på våldtäkt vet du precis vad det beror på. Länder där 1. Kvinnor inte vågar anmäla 2. Kvinnor inte kan anmäla 3. Polisen skiter i att rapportera det ens 4.
Kvinnor straffas för att de blivit våldtagna samt där ex. våldtäkt inom äktenskapet inte ens finns som ett brott. så gissa! hur siffrorna blir då. Spanien fick lag mot våldtäkt inom äktenskapet först 1992.
Dessutom så är svensk lagstiftning kring våldtäkt mycket bredare än andras, sexuellt utnyttjande går ex. under våldtäkt hos oss, gör det oftast inte i andra länder. så nope, den femman gick inte hem med mig Rodriguez.
kan lova dig att kunde man få fram exakta siffror på alla faktiskt skedda våldtäkter enligt samma definitioner, så skulle Sverige hamna nånstans i botten på listan. Våldtäkter ökar när frihet och rättigheter för kvinnor minskar.
Och? so what?
Din länk där var ju rätt intressant i botten. Ungdomar blir alltså vuxna senare i sydeuopa än hos oss.
Stämmer ju med bilden av Italienska män som bor kvar hos mamma tills de är 30.
Jag tycker som sagt folk ska få lov ha sin sexdebut, när de själva vill ha den, inte efter vad du tycker ska vara rätt och riktigt. Hel frågan är ju rätt ointressant.
Frivilligt sex kan leda till ofrivillig graviditet och abort ja, men vi har andra saker i samhället som är avsevärt värre. Alkohol, misshandel och kriminalitet ex. dessa saker skadar folk. Att människor har sex gör det inte.
Citat:
Statistiken jag postade högre upp visade att 69.7% av tonårsgraviditeterna slutade i abort i Sverige. Motsvarande siffra för Italien 50.4%, Spanien 39.5% och Grekland 9.6%.
Alltså är det tvärtom mot vad du påstår.
Grekerna föder också i avsevärt högre grad än svenska tonårstjejer. Nästan dubbelt så högt 7,7 av svenska tonåringar föder jämfört med Grekland 12,2.
Dessutom visar förmodligen inte denna statistik aborter utförda olagligt eller utomlands.
Företeelser som knappast existerar i Sverige. I Grekland måste ex. tonåringar ha godkänt från sina föräldrar för att göra en abort.
Citat:
Nej, det har inte existerat inom kristendomen.
Du har skriftliga källor ända från Medeltiden på att kyrkan betraktade ett äktenskap som ej ingåtts på frivillig grund från båda parter som ogiltigt.
När tvångsäktenskap praktiseras har det alltså skett i strid mot kristendomen. Inte tack vare kristendomen.
Tvångsäktenskap och hederskultur är oftast kulturellt betingat, det ligger alltså utanför religionen, så jo du har både tvångsäktenskap och hederskultur inom kristna grupperingar.
https://d3n8a8pro7vhmx.cloudfront.net/msp/pages/162/attachments/original/1396724215/MSP_Report_-_Forced_Marriages_and_Conversions_of_Christian_Wom en_in_Pakistan.pdf?1396724215
här har du ett enskilt ex. på hedersmord utfört av kristna.
http://www.theguardian.com/world/2005/jun/23/israel
Citat:
Du påstår att det är ologiskt att vilja gifta sig med en oskuld.
Därför påpekar jag att det inte är mer ologiskt än att vilja ha en monogam partner. Om din man knullar runt skadar ju inte dig.
Ja det saknar en rationell grund ja. Annat än det uppenbara, man vill ha en helt novis i sängen och man är rädd att jämföras.
Att ha sexuell erfarenhet är inte samma sak som att vara otrogen. Otrohet är ett bevis för just otrohet, eller hur? att man gifter sig med en partner som haft andra partners före dig själv är ju inget bevis för otrohet.
Som sagt betraktar du dig själv som otrogen?