• 1
  • 2
2005-10-27, 10:31
Medlem
arlaharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCongeniality
Det är säkert så att nyckelbenet brytits och sedan läkt och blivit lite tjockare. Troligtvis i samband med att du föddes. Jättevanligt. Mitt vänstra nyckelben är kraftigare än det högra (är högerhänt).

Håller med, det låter som det mest sannolika, även i ditt fall, kyuss.

Vid 13-14 års ålder var det någon som noterade att mitt ena nyckelben var lite krokigt, buktade ut och var tjockare än det andra. Eftersom jag ändå skulle på lugn-röntgen passade jag på att kolla upp nyckelbenet samtidigt. Fick samma svar som ovan.
Så... nu kan du sluta vara hypokondriker/tro att du är speciell
Citera
2005-10-27, 10:48
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlaharen
Håller med, det låter som det mest sannolika, även i ditt fall, kyuss.

Vid 13-14 års ålder var det någon som noterade att mitt ena nyckelben var lite krokigt, buktade ut och var tjockare än det andra. Eftersom jag ändå skulle på lugn-röntgen passade jag på att kolla upp nyckelbenet samtidigt. Fick samma svar som ovan.
Så... nu kan du sluta vara hypokondriker/tro att du är speciell

Citera
2007-05-03, 15:50
Medlem
Krafses avatar
Mitt nyckelben ser också ut att a gått sönder och sedan läkt ihop, kommer inte ihåg att jag brutit det så det är väl mer troligt att det bara är vanlig osymmetri eller vad man nu ska säga, men det är klart, det är en stor knöl i mitten på benet så det kanske har pajat nån gång, det andra nyckelbenet är ju jämt liksom. Det ser lite krokigare ut också.
Citera
2007-05-03, 18:27
Medlem
VAR är det större, närmast axeln?
Citera
2007-05-03, 20:14
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissgilihari
VAR är det större, närmast axeln?
Are you talking to me? Isåfall, ja det ligger lite närmare axeln, är en rätt rejäl knöl där till skillnad mot det andra nyckelbenet. Ser lite kul ut...
Citera
2007-05-03, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Are you talking to me? Isåfall, ja det ligger lite närmare axeln, är en rätt rejäl knöl där till skillnad mot det andra nyckelbenet. Ser lite kul ut...
Det kan vara så att nyckelbenet står lite högre i den led som utgörs av nyckelbenet och skuldran (ac-leden). Helt normalt oftast, men ibland kan den stå lite högre där om man har en "subluxation" i leden.
Citera
2007-05-03, 20:43
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Det kan vara så att nyckelbenet står lite högre i den led som utgörs av nyckelbenet och skuldran (ac-leden). Helt normalt oftast, men ibland kan den stå lite högre där om man har en "subluxation" i leden.
Va? Du får ursäkta min brist på medicinska ord, vad är en subluxation?

Edit: Om jag tränar bänkpress så klonkar och knäpper det ibland i nyckelbenet, kan det vara en subluxation? Ljudet/känslan är inte skarp men det känns glappigt. Inget jag lider nämnvärt av men det skulle vara kul att veta vad som försigår där.
Nu har jag väl stulit tråden men trådskaparen är ju ändå inte här nu så vi får la gå tillbaks till topic då.
Citera
2007-05-03, 20:56
Medlem
Vid en luxation har en led gått ur led helt och hållet. I fallet subluxation kan man grovt översätta -sub med "nästan". Och ja, knäppandet kan vara ett tecken på att leden är överrörlig, som den blir vid subluxering. Ofarligt, inget man behöver göra nåt åt.
Citera
2007-05-03, 23:34
Medlem
-HunteR-s avatar
Någon lär ha påpekat detta,,,, men,, hur kan ditt högra nyckelben vara större ön det vänstra,, om du bara har ett nyckelben?

Förstår dock precis vad du menar, driver bara..
Citera
2007-05-04, 00:12
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Vid en luxation har en led gått ur led helt och hållet. I fallet subluxation kan man grovt översätta -sub med "nästan". Och ja, knäppandet kan vara ett tecken på att leden är överrörlig, som den blir vid subluxering. Ofarligt, inget man behöver göra nåt åt.
Okej då fattar jag.

Snackade med morsan förut och undrade varför mitt ena nyckelben ser ut som det gör och hon sa då att jag gjorde "nåt" när jag var liten, fick åka till sjukan och där sa de att det inte behövde/kunde göras någonting åt det, de drog och petade lite på mig också fick jag åka hem..

Men jag har fått armbågen luxerad sicken känsla! Jag rekommenderar den starkt till er alla. Var tvungen att skryta lite...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in