• 1
  • 2
2005-10-11, 22:19
Medlem
kyusss avatar
Första gången det uppmärksammades på riktigt var när jag mönstrade för ca fyra år sedan. Har inte tänkt på det särskilt mycket sedan dess, men idag när jag stod framför badrumsspegeln syns det tydligt att mitt högra nyckelben är ungefär dubbelt så stort som det andra, alltså utåtbuktande. Typ "svullet" eller nåt i den stilen. Vet inte om jag skadat det under tonåren, men det är väl bara om man bryter det som man får bråskbeläggning? Jag har inte något minne av att ha brutit nyckelbenet, det skulle i så fall ha gjort väldigt ont kan jag ana.

Det gör inte alls ont i högra nyckelbenet, det har heller inte heller växt eller förändrats på flera år så jag utesluter cancer ( ).

Vad kan orsaka en sådan sak? Kan det handla om en genetisk defekt?

Kan tillägga att jag styrketränat sedan ungefär 17-års ålder. Kanske har det något med saken att göra, att jag t.ex. tränat bröstkorgen fel, slagit i med någon vikt mot benet?
Citera
2005-10-11, 22:28
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Första gången det uppmärksammades på riktigt var när jag mönstrade för ca fyra år sedan. Har inte tänkt på det särskilt mycket sedan dess, men idag när jag stod framför badrumsspegeln syns det tydligt att mitt högra nyckelben är ungefär dubbelt så stort som det andra, alltså utåtbuktande. Typ "svullet" eller nåt i den stilen. Vet inte om jag skadat det under tonåren, men det är väl bara om man bryter det som man får bråskbeläggning? Jag har inte något minne av att ha brutit nyckelbenet, det skulle i så fall ha gjort väldigt ont kan jag ana.

Det gör inte alls ont i högra nyckelbenet, det har heller inte heller växt eller förändrats på flera år så jag utesluter cancer ( ).

Vad kan orsaka en sådan sak? Kan det handla om en genetisk defekt?

Kan tillägga att jag styrketränat sedan ungefär 17-års ålder. Kanske har det något med saken att göra, att jag t.ex. tränat bröstkorgen fel, slagit i med någon vikt mot benet?

Har faktiskt en polare som har samma "defekt" på sin kropp. Inget han lider av. Och inget man lägger specielt mycket märke till.
Kan ju inte vara mer onaturligt än att ens pungkulor kan va olika stora.
Citera
2005-10-12, 07:49
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Har faktiskt en polare som har samma "defekt" på sin kropp. Inget han lider av. Och inget man lägger specielt mycket märke till.
Kan ju inte vara mer onaturligt än att ens pungkulor kan va olika stora.
Har vi något gemensamt han och jag tro? Han styrketränar inte möjligtvis?
Citera
2005-10-12, 07:51
Medlem
Subb[a]s avatar
Högersidan på kroppen är oftast större, syntes riktigt bra på en gympalärare jag hade engång som visade detta... han var väl helt okej tränad. Kan det vara så enkelt?
Citera
2005-10-12, 10:13
Medlem
haskans avatar
Kropphalvorna är aldrig identiska. Fullt normalt.
Citera
2005-10-12, 22:10
Medlem
Det är säkert så att nyckelbenet brytits och sedan läkt och blivit lite tjockare. Troligtvis i samband med att du föddes. Jättevanligt. Mitt vänstra nyckelben är kraftigare än det högra (är högerhänt).
Citera
2005-10-12, 23:00
Medlem
Rollo Tomasis avatar
"Dubbelt så stort"?

Jag tycker också om att överdriva! Eller?

Jag ser cancer överallt.

Jag runkar, ejakulerar & har fått cancer. Jag tittar ut genom fönstret - cancer. Min pappa ringer - han har fått cancer.

Men... Har muskelkvävnaden runt din "konstiga" axel fått arbeta hårdare än sin "syster"? Benet i sig ska inte växa nämnvärt pga benbrott eller simpel viljekraft.

Kort uttryckt: är det själva SKELETTET du avser med din undran? Jag hoppas & tror att det rör sig om ditt AXELPARTI som helhet.
Citera
2005-10-13, 08:51
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollo Tomasi
Kort uttryckt: är det själva SKELETTET du avser med din undran? Jag hoppas & tror att det rör sig om ditt AXELPARTI som helhet.
Jag vet inte, i övrigt är överkroppen relativt symmetrisk. Vad syftar du på? Hade detta varit cancer hade vi nog snackat tydligare symptom, som jag skrev innan har området inte förändrats märkbart på 4 år sedan jag upptäckte det först.

Edit: kollade lite noggrannare nu... även skelettpartiet neråt bröstkorgen är större, alltså är hela högra bröstkorgen annorlunda formad än vänster. Förmodligen en genetisk defekt.
Citera
2005-10-22, 00:47
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Jag vet inte, i övrigt är överkroppen relativt symmetrisk. Vad syftar du på? Hade detta varit cancer hade vi nog snackat tydligare symptom, som jag skrev innan har området inte förändrats märkbart på 4 år sedan jag upptäckte det först.

Edit: kollade lite noggrannare nu... även skelettpartiet neråt bröstkorgen är större, alltså är hela högra bröstkorgen annorlunda formad än vänster. Förmodligen en genetisk defekt.

Jaha...

Men hur är det med din hållning? Är ryggraden rak och stark? SKOLIOS?

Själv har jag svag ryggmuskulatur, vilket får mig att se fetare ut än jag egentligen är. Har ingen övervikt, men viss bukfetma.

Smärta? Problem vid vissa rörelsemoment (av typen skruva sig medan du lyfter något)?

Är du den andra hälften av en lyckad separation av siamesiska tvillingar?
Citera
2005-10-22, 14:32
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Jaha...

Men hur är det med din hållning? Är ryggraden rak och stark? SKOLIOS?

Själv har jag svag ryggmuskulatur, vilket får mig att se fetare ut än jag egentligen är. Har ingen övervikt, men viss bukfetma.

Smärta? Problem vid vissa rörelsemoment (av typen skruva sig medan du lyfter något)?

Är du den andra hälften av en lyckad separation av siamesiska tvillingar?
Nej.
Nej.
Nej.
Nej.

Citera
2005-10-26, 23:34
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Ja, men tala OM VAD DET HANDLAR OM DÅ!

Citera
2005-10-27, 10:11
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ja, men tala OM VAD DET HANDLAR OM DÅ!

Jag vet inte ännu, planerar att gå till läkare och undersöka det för säkerhets skull. Man kan aldrig vara för säker!

Återkommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in