2015-05-20, 22:03
Medlem
Akilles-själs avatar
Hej där du kunniga inom olika former av tobakskultur (som tex rökning, snus och vaporisering) och dess inverkan på kroppen (framförallt lungor)

Tror jag har fått lite av såkallad bronkit i lungorna (hostar mycket vid rökning + slem med svarta små partiklar + svårt att ta djupa andetag utan stark rethosta efteråt) och för att avlasta dem och läka dem igen så fort som möjligt tänkte jag lägga ned Tobak inform av förbränning/rökning till stor förmån av snus istället, samt alternativt även kanske vaporisera tobaken.

Låter det som tillräckligt för dels nummer 1, mina lungor, och dels nummer 2, mina abstinens av rökning skall bli så små som bara möjligt, eller borde jag även handla nikotinläkemedel i form av tuggummin, plåster eller andra "fejk" verktyg också?

Samt funkar det att vaporisera istället om man vill att lungorna skall få återhämta sig och kunna läka igen, efter att jag nu här har skadat dem med allt för mycket rökning?

MvH @killes
Senast redigerad av Akilles-själ 2015-05-20 kl. 22:05.
Citera
2015-05-20, 22:10
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Hej där du kunniga inom olika former av tobakskultur (som tex rökning, snus och vaporisering) och dess inverkan på kroppen (framförallt lungor)

Tror jag har fått lite av såkallad bronkit i lungorna (hostar mycket vid rökning + slem med svarta små partiklar + svårt att ta djupa andetag utan stark rethosta efteråt) och för att avlasta dem och läka dem igen så fort som möjligt tänkte jag lägga ned Tobak inform av förbränning/rökning till stor förmån av snus istället, samt alternativt även kanske vaporisera tobaken.

Låter det som tillräckligt för dels nummer 1, mina lungor, och dels nummer 2, mina abstinens av rökning skall bli så små som bara möjligt, eller borde jag även handla nikotinläkemedel i form av tuggummin, plåster eller andra "fejk" verktyg också?

Samt funkar det att vaporisera istället om man vill att lungorna skall få återhämta sig och kunna läka igen, efter att jag nu här har skadat dem med allt för mycket rökning?

MvH @killes

Köp en stock snus. T.ex. knekt white. Den är snäll, smakar inte för mycket. Passar nybörjare som handsken.

Du slipper allt slem och den äckliga smaken man får i munnen av cigaretter. Plus då bronkiten, obviously.
Citera
2015-05-20, 22:38
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ

MvH @killes

När jag slutade köpte jag filter på Apoteket som gör att man trappar ned på nikotinet man får i sig från ciggen. Man sätter alltså filtret på ciggen tar ungefär 4 veckor att sluta.

Hade försökt innan att sluta men fått för mycket abstinens besvär så gick inte. Gick dock förhållandevis bra att sluta med dessa filter och med endast lite abstinens.
Citera
2015-05-21, 00:35
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
När jag slutade köpte jag filter på Apoteket som gör att man trappar ned på nikotinet man får i sig från ciggen. Man sätter alltså filtret på ciggen tar ungefär 4 veckor att sluta.

Hade försökt innan att sluta men fått för mycket abstinens besvär så gick inte. Gick dock förhållandevis bra att sluta med dessa filter och med endast lite abstinens.

Nu är det inte nikotinet som är problemet utan tobaksröken.

OnT; Jag tycker att du ska börja snusa istället, snus är inte speciellt farligt för kroppen. Lika bra att börja vänja sig, din bronkit lär ta ett tag innan den försvinner
Citera
2015-05-21, 09:05
Medlem
Jimbos avatar
E-cigg funkar.
Du får med den fysiska grejen att dra ner något i lungorna och blåsa ut ett stort moln virvlande ånga. Fixar både nicko-suget och det psykologiska.
Jag har inte rökt en enda cigg sedan jag började vejpa. Det har inte ens varit svårt. Löjligt enkelt. Bra gott är det också!

Kolla in tråden om e-cigg. Finns mängder av bra tips på hårdvara och nikotin-juicer att fylla apparaten med. Blir billigare också!

Jag smakade faktiskt en cigg efter någon månads vejpande och det var så jävla äckligt att jag höll på att spy.
Just det där med smaksatta nikotinjuicer är jävligt bra. Man får en helt annan smakpreferens för vad man drar ner i lungorna. Skulle man sedan få för sig att slarva med en cigg så blir det käftsmäll direkt.
Ingångskostanden hamnar nånstans runt 700 spänn för ett bra start-kit. Fundera inte ens på att prova de där trams-grejerna de säljer i tobaksaffärerna. Det är rent skräp från tobaksbolagen och smakar luffar-röv.
Citera
2015-05-22, 21:53
Medlem
Akilles-själs avatar
Ja vänner jag har inte haft möjlighet till att svara förens nu pga förhinder och ber så mycket om ursäkt för det

Jag har gott över helt till stark grovsnus och även att vape'a sen dess med 100% framgång hitintills, vilket inte kanske inte riktigt är the real deal riktigt än sålänge, men det är bättre idag än igår, och bättre igår än i förrgår
Apropå en annan sak så finns ju även ämnen i tobaken som gör den mer beroende framkallande än nikotin tillsatt bla av den anledningen sjukt nog, ned en ursäkt om att det är för att tobaken tex skall kunna brinna lättare..
Jag tror även det gör att det inte bara är en småsak att gå över från cigg till snus av just denna anledning när det egentligen borde vara sak samma

Mina lungor är redan lite bättre och jag hoppas den trenden sitter i så jag blir mer och mer återställd, mao verkar vape + snus kunna vara en väldigt bra kur mot bronkit i tidigare stadium.

Jag förstår att det kan vara jobbigt att sluta röka efter 10+ år, men det är inte så svårt att det ens går att jämnföra med tex en Opiater, Bensodiazepiner, Lyrica, Kokain, Amfetamin, osv avtändningar som det tyvärr skrivs om flitigt överallt när man försöker läsa på lite mer om tobak på nätet haha, djävla stolpskott det finns därute som nedgradera en riktig beroendeproblematik för personer som verkligen är ute på svag is på riktigt

Tack för alla givande råd och att ni tog er tid

MvH @killes
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in