2015-05-23, 20:07
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Nordea lär inte ställa några frågor tydligen...
Citera
2018-11-08, 15:58
Medlem
Hej,
Jag har liknande fråga med eftersom det har gått en tis sedan senaste inlägget kanske Skatteverket blivit hårdare.
Jag kommer få summor inbetalade från Asien till mitt svenska Nordea konto. Det rör sig om 10-40.000 åt gången. Totalt kanske det rör sig om 2-300.000 per år. Kommer någon kunna granska mig för detta?

Är det bättre ifall jag skapar ett konto utomlands och sedan för över pengar från det kontot till mitt svenska istället?
Citera
2018-11-08, 17:18
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders6666
Hej,
Jag har liknande fråga med eftersom det har gått en tis sedan senaste inlägget kanske Skatteverket blivit hårdare.
Jag kommer få summor inbetalade från Asien till mitt svenska Nordea konto. Det rör sig om 10-40.000 åt gången. Totalt kanske det rör sig om 2-300.000 per år. Kommer någon kunna granska mig för detta?

Är det bättre ifall jag skapar ett konto utomlands och sedan för över pengar från det kontot till mitt svenska istället?

Är det vita pengar är det inga problem, om de frågar så säger du bara vad det är för pengar sedan är det inte mer av det. Är det svarta pengar så är det samma risk att de frågar var pengar är ifrån som med vita pengar, dock så måste du antingen ljuga eller inte säga något om det är svarta pengar och då kan de bli låsta. Mycket lägre risk med bank till bank än om du försöker sätta in kontanter.

SKV får bara reda på det om någon skvallrar inget automatiskt.
Citera
2018-11-08, 20:00
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ja skaffa konto hos revolut eller transferwise istället så slipper du dessutom valutaväxlingspåslag som Nordea har.

https://www.revolut.com/se/
https://transferwise.com/?m_web=true
Citera
2018-11-08, 20:07
Medlem
Är det inte enklare att fixa ett kontokort hos banken i Kina? Eller behöver du alla pengar direkt?
Citera
2018-11-09, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Är det vita pengar är det inga problem, om de frågar så säger du bara vad det är för pengar sedan är det inte mer av det. Är det svarta pengar så är det samma risk att de frågar var pengar är ifrån som med vita pengar, dock så måste du antingen ljuga eller inte säga något om det är svarta pengar och då kan de bli låsta. Mycket lägre risk med bank till bank än om du försöker sätta in kontanter.

SKV får bara reda på det om någon skvallrar inget automatiskt.

Tack för svar.

Det rör sig om pengar från affärsuppgörelser. Man skulle kunna säga det är "gåvor".

Men som sagt, ifall någon skulle ringa och fråga, vad ska man ljuga och säga? Att man vunnit pengarna?
Det går väl heller inte iom de förmodligen kan spåra vart pengarna kommer ifrån.

Kanske ska skaffa ett konto via transferwire som en annan person här nämnde?
Citera
2018-11-09, 15:54
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Tack för svar.

Det rör sig om pengar från affärsuppgörelser. Man skulle kunna säga det är "gåvor".

Men som sagt, ifall någon skulle ringa och fråga, vad ska man ljuga och säga? Att man vunnit pengarna?
Det går väl heller inte iom de förmodligen kan spåra vart pengarna kommer ifrån.

Kanske ska skaffa ett konto via transferwire som en annan person här nämnde?

Så mutor och svarta pengar alltså. Ja om du ska ljuga får du se till att ha någon som ljuger åt dig genom officiella källor (muta vidare med dina mutpengar ;p). Ljuga utan något som ser äkta ut som "bevis" så kan du lika gärna skita i det eller hoppas på att det inte blir någon kontroll.

Annars kan du väl använda dig av kryptovalutor som andra kriminella gör.
Citera
2018-11-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Så mutor och svarta pengar alltså. Ja om du ska ljuga får du se till att ha någon som ljuger åt dig genom officiella källor (muta vidare med dina mutpengar ;p). Ljuga utan något som ser äkta ut som "bevis" så kan du lika gärna skita i det eller hoppas på att det inte blir någon kontroll.

Annars kan du väl använda dig av kryptovalutor som andra kriminella gör.

Jag gör som en annan rekommenderade här. Jag skapar ett konto på transferwire o får pengarna skickade dit och för sedan över därifrån till mitt konto.
Får hoppas att man inte blir kollad

EDIT:
Är det på något sätt säkrare att jag får in pengarna på ett transferwise konto först och att jag sedan i min tur för över från det kontor till mitt privata Nordea konto?
Senast redigerad av Anders6666 2018-11-12 kl. 14:34.
Citera
2018-11-12, 14:57
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Har du pengarna insatta på ett bankkonto så är pengarna vita
haha, jag överförde från min svensk sparkonto till min andra svensk bank och fick brev att jag måste förklara vart pengar kommer ifrån.
Citera
2018-11-12, 22:20
Medlem
Citat:
Hej,

Bankerna kontaktar inte skatteverket, det bankerna gör vid misstanke om oegentligheter är att dom kontaktar ekobrottsmyndigheten, som i sin tur kan kontakta skatten för att dessa ska bistå vid en utredning. Skatteverket kan då efter tips från ebm inleda ett ärende om skönsbeskattning. Däremot kan skatteverket om dom får ett tips av någon annan skicka ett tredjemansföreläggande till banken för att begära ut konton vid misstanke om oredovisade inkomster. Denna misstankegrad kan vara väldigt låg.
Citera
2018-11-12, 23:59
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Är det på något sätt säkrare att jag får in pengarna på ett transferwise konto först och att jag sedan i min tur för över från det kontor till mitt privata Nordea konto?
Kanske lite men du kan ha gratis kort hos transferwise som fungerar i Sverige så egentligen kanske du inte behöver ta över så mycket till Nordea? Kör i så fall bara småsummor ibland.
Citera
2018-11-13, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Bankerna kontaktar inte skatteverket, det bankerna gör vid misstanke om oegentligheter är att dom kontaktar ekobrottsmyndigheten, som i sin tur kan kontakta skatten för att dessa ska bistå vid en utredning. Skatteverket kan då efter tips från ebm inleda ett ärende om skönsbeskattning. Däremot kan skatteverket om dom får ett tips av någon annan skicka ett tredjemansföreläggande till banken för att begära ut konton vid misstanke om oredovisade inkomster. Denna misstankegrad kan vara väldigt låg.

Man skulle ju kunna tycka bankerna blev glada av att folk har pengar på deras konton och placerar hos dem i olika fonder etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in