• 3
  • 4
2018-11-13, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders6666
Man skulle ju kunna tycka bankerna blev glada av att folk har pengar på deras konton och placerar hos dem i olika fonder etc.
Nu är det inte av välvilja som banken rapporterar detta, dom är skyldiga att göra detta enligt laga om penningtvätt
Citera
2018-11-15, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Kanske lite men du kan ha gratis kort hos transferwise som fungerar i Sverige så egentligen kanske du inte behöver ta över så mycket till Nordea? Kör i så fall bara småsummor ibland.

Hej,

Jag såg detta. Det här är ju riktigt bra. Jag kan rent enkelt få alla pengar insatta till transferwise, skada deras master card och sedan handla det mesta på det kortet.
Hur kan man bli upptäckt då egentligen?
Citera
2018-11-15, 08:44
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Skatteverket kan kräva skatt på inkomster i hela världen.

Det handlar inte om var TS har befunnit sig, det handlar om var han är skattskyldig.

Sverige likt många andra länder vill beskatta sina innevånare oavsett var i världen pengarna är intjänade.

Det viktiga är att TS har utvandrat/emigrerat på ett sätt som Skatteverket anser vara rätt och klippt all väsentlig anknytning till Sverige, det räcker inte med att bara flytta.

"Du som är obegränsat skattskyldig i Sverige ska betala skatt i Sverige för samtliga inkomster, oavsett om de kommer från Sverige eller något annat land"

http://www.skatteverket.se/privat/sk...328000206.html

TS jag tror att du får bättre svar om du ber mod flytta tråden till "Offshore och skatteplanering"

Har man bott och arbetat och tjänat pengar i ett annat land är man sannolikt inte "obegränsat skattskyldig" i Sverige om man skattat som man ska i landet man arbetade i!
Citera
2018-11-15, 10:47
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Hej,

Jag såg detta. Det här är ju riktigt bra. Jag kan rent enkelt få alla pengar insatta till transferwise, skada deras master card och sedan handla det mesta på det kortet.
Hur kan man bli upptäckt då egentligen?
Nä precis, det skulle vara om TransferWise reagerar på att det kommer in ganska stora summor regelbundet men de är förmodligen inte lika petiga som Nordea.
Om du har möjlighet så kan du skaffa flera olika kostnadsfria / billiga kort från utlandet och dela upp insättningarna till olika konton, lite alternativ:
Revolut
iCard
Ferratum Bank
NETELLER
Skrill
Citera
2018-11-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Nä precis, det skulle vara om TransferWise reagerar på att det kommer in ganska stora summor regelbundet men de är förmodligen inte lika petiga som Nordea.
Om du har möjlighet så kan du skaffa flera olika kostnadsfria / billiga kort från utlandet och dela upp insättningarna till olika konton, lite alternativ:
Revolut
iCard
Ferratum Bank
NETELLER
Skrill

Kanon.
Hur funkar det om jag skulle vilja betala stora summor med mitt kreditkort? Låt oss säga en resa för 20.000 eller handpenning på en bil på 100.000. Är det något som skatteverket märker att man genomfört dyra köp?
Eller ska man vara försiktig med det?
Citera
2018-11-27, 09:11
Medlem
Jag har lite ytterligare frågor. Jag tänkte använda TransferWise master cars för att betala fakturor. Jag hittade tjänsten ”billhop” som tydligen är svenskt.
Jag såg att man måste registrera sin hemadress för att skapa ett konto där. Är det säkert att göra det med tanke på kortet jag kommer använda för betalningar är från oskattade pengar.

Finna det andra tjänster som är säkrare att använda sig av?
Citera
2018-11-27, 09:50
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Finna det andra tjänster som är säkrare att använda sig av?
Vet inte om det är säkrare men olika kiosker som har tjänsten kassagirot kan också ta emot räkningar men tror att det är högre avgift dock kan du använda kontanter också om det inte är för stora summor.
Citera
2018-11-27, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Har man bott och arbetat och tjänat pengar i ett annat land är man sannolikt inte "obegränsat skattskyldig" i Sverige om man skattat som man ska i landet man arbetade i!

Det kan man mycket väl vara. Det är då man kan åberopa skatteavtal för att minska ev. dubbelbeskattning.
Citera
2018-11-27, 11:34
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det kan man mycket väl vara.

Inte om man är anmäld som utflyttad från Sverige och har fast adress utomlands, men om man bor periodvis i Sverige eller bara var 5-6 månader typ i London och arbetade så lär man löpa risk att få skatta i Sverige.
Citera
2018-11-28, 14:23
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Bankerna kontaktar inte skatteverket, det bankerna gör vid misstanke om oegentligheter är att dom kontaktar ekobrottsmyndigheten, som i sin tur kan kontakta skatten för att dessa ska bistå vid en utredning. Skatteverket kan då efter tips från ebm inleda ett ärende om skönsbeskattning. Däremot kan skatteverket om dom får ett tips av någon annan skicka ett tredjemansföreläggande till banken för att begära ut konton vid misstanke om oredovisade inkomster. Denna misstankegrad kan vara väldigt låg.

Banken kontaktar Skatteverket!

Bankerna har en skyldighet att lämna uppgifter till Skatteverket om större överföringar till och från utlandet.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...2/325742.html#

https://www.skatter.se/?q=node/2000
Citera
2018-11-28, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Banken kontaktar Skatteverket!

Bankerna har en skyldighet att lämna uppgifter till Skatteverket om större överföringar till och från utlandet.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...2/325742.html#

https://www.skatter.se/?q=node/2000
Gäller belopp över 150 000 kr, ts överföring gälde max 140 000 kr
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in