• 1
  • 2
2015-05-20, 17:44
Medlem
Trechzs avatar
Har alltid drömt om att lära mig segla och äga en segelbåt. Likaså har jag alltid gillat att vistas i skärgården ute på havet. Bor också ett stenkast från att ta mig ut i stockholms skärgård. Tanken är att lära sig segla bra inom skärgården och om några år ta mig ut på längre resor. Skulle vara häftigt att segla ner till medelhavet.

Till frågan. Har kollat in lite olika. De som verkar intressant är bl.a. Maxi 77 och Albin Vega. Vegan ska vara bättre för långa resor har jag hört. Båten behöver inte vara snabb men ska helst vara stabil i hårda vindar. Kommer max vara 3 personer på båten men vill ändå ha en rymlig båt och att man kan vara avskild i nåt utrymmer om man vill.

Finns det några andra bra båtar utan de jag nämnt, i samma prisklass?
Tack på förhand!
Citera
2015-05-20, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trechz
Har alltid drömt om att lära mig segla och äga en segelbåt. Likaså har jag alltid gillat att vistas i skärgården ute på havet. Bor också ett stenkast från att ta mig ut i stockholms skärgård. Tanken är att lära sig segla bra inom skärgården och om några år ta mig ut på längre resor. Skulle vara häftigt att segla ner till medelhavet.

Till frågan. Har kollat in lite olika. De som verkar intressant är bl.a. Maxi 77 och Albin Vega. Vegan ska vara bättre för långa resor har jag hört. Båten behöver inte vara snabb men ska helst vara stabil i hårda vindar. Kommer max vara 3 personer på båten men vill ändå ha en rymlig båt och att man kan vara avskild i nåt utrymmer om man vill.

Tack på förhand!
Köp en maxi 77 och lär dig sen kan du köpa en Vega om du skall segla långt :-D typ Danmark -Tyskland
Citera
2015-05-20, 20:30
Medlem
Jag önskar dig all tänkbar lycka och framgång i ditt kommande sjöliv. Men jag vill dra upp en liten sak som är värd att ägna tankeverksamhet i förväg: frågan om var du skall ha båten.

"I vattnet" är förstås ett bra svar, men jag tänkte mer på vilken hamn. Du antyder att du bor i Stockholmsområdet, och rykte* gör gällande att det är fullt i alla hamnar i området, det flesta kan till och med ha väntelistor för dem som vill ha båtplatser.

Om din tanke är att ha båten i Stockholmsområdet så skulle jag tipsa dig om att börja undersöka möjligheten att få båtplats samtidigt som du undersöker båtmarknaden. Du bör ha fått ett löfte om permanent plats i en bestämd hamn innan du köper någon båt.

En möjlighet är dock att ha båten i någon hamn långt bort, dit du tar dig bara på veckosluten eller till semestern. Det borde inte vara svårt att hitta, men fråga runt lite.

--------------

Vad gäller båt skulle jag rekommendera mellan sex och åtta meter i längd, och hellre mot den kortare ändan av skalan. Anledningen är enkel: innan du lärt dig hantera båt kommer du att göra en del misstag, och de är lättare att ordna om man har en mindre båt, då det räcker med muskelstyrka. Det är dessutom lättare att klanta till det ordentligt med en större båt än med en mindre.

Maxi 68/77 är inte illa som första båt, men det finns fler modeller: tex Express och H-båt. Just desa har jag själv seglat en del och gillar dem. Expressen är dock lite obekväm om det går höga vågor, då den är ganska platt undertill. H-båten skär genom vågorna på ett helt annat sätt än Expressen gör, vilket ger en mjukare gång. Å andra sidan är Expressen långt mer manövrerbar, vilket kan vara trevligt.

Det blir till sist en fråga om vad som finns till salu när du väljer att köpa.

Ett tips, om du är seriös med att segla långt, är att du tar det i några steg: först lär du dig segla, och när du tycker att du har växt ur din båt så funderar du på hur långt du vill segla och med vilken standard. Fördelen med att göra det i flera steg är att du inte från början kan ha en realistisk bild på vad du vill ha av en segelbåt. Om du köper en liten billig båt är det inte en så stor smäll om du upptäcker att du avskyr sjölivet. Du kan alltid sälja en liten båt och köpa en större senare, när du lärt dig vad du vill ha.

En sak att tänka på är att även om det har seglats sexmetersbåtar över Atlanten (utan att ta onödiga risker) så går en längre båt snabbare än en kortare om det blåser tillräckligt. Förenklat så ökar båtens toppfart linjärt med vattenlinjens längd: dubbla längden och du dubblar toppfarten. Det kan vara något att ha i tankarna om du vill över Atlanten eller Stilla havet: det kan bli skillnad på flera dagar, kanske veckor. Men det är något du inte behöver fundera på tills du lärt dig segla.

Ännu ett tips är att du går med i en sjöscoutkår. Om du bor i Stockholmsområdet finns det en uppsjö av dem. Gå med och var så aktiv du kan, kåren kommer att se till att du får lära dig det du behöver.
--------------

* Jag bor inte själv i Stockholmsområdet, och återger det jag hört andra säga. Jag påstår inte att det verkligen är så, du bör undersöka saken själv.
Citera
2015-05-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trechz

Det finns ju rätt många av de populära "småbåtarna" från 1965 - 1985 som säljs rätt billigt idag. Jag tror skicket på båt och utrustning är viktigare än modell och årtal. Här får du några namn till att hålla utkik efter:

Marieholm 26
Ohlsson 22
Maxi 68
Albin(/Karlskrona) Viggen
Sylph
Elvström 65
Nordisk Familjebåt (NF)
Folkbåt i plast ("plast-Folka")
Citera
2015-05-20, 20:38
Medlem
YP4XQs avatar
Ta båtförarbevis också så får du lärdom om sjölivet, prickar, farleder, allmänna funktioner till sjöss och det kanske viktigaste; navigering.

Inte roligt att komma in med segelbåt, speciellt i Stockholm, Nynäshamn eller Göteborg och upptäcka man inte kan navigera eller känner till reglerna.
Citera
2015-05-20, 21:38
Medlem
Trechzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag önskar dig all tänkbar lycka och framgång i ditt kommande sjöliv. Men jag vill dra upp en liten sak som är värd att ägna tankeverksamhet i förväg: frågan om var du skall ha båten.

"I vattnet" är förstås ett bra svar, men jag tänkte mer på vilken hamn. Du antyder att du bor i Stockholmsområdet, och rykte* gör gällande att det är fullt i alla hamnar i området, det flesta kan till och med ha väntelistor för dem som vill ha båtplatser.

Om din tanke är att ha båten i Stockholmsområdet så skulle jag tipsa dig om att börja undersöka möjligheten att få båtplats samtidigt som du undersöker båtmarknaden. Du bör ha fått ett löfte om permanent plats i en bestämd hamn innan du köper någon båt.

En möjlighet är dock att ha båten i någon hamn långt bort, dit du tar dig bara på veckosluten eller till semestern. Det borde inte vara svårt att hitta, men fråga runt lite.

--------------

Vad gäller båt skulle jag rekommendera mellan sex och åtta meter i längd, och hellre mot den kortare ändan av skalan. Anledningen är enkel: innan du lärt dig hantera båt kommer du att göra en del misstag, och de är lättare att ordna om man har en mindre båt, då det räcker med muskelstyrka. Det är dessutom lättare att klanta till det ordentligt med en större båt än med en mindre.

Maxi 68/77 är inte illa som första båt, men det finns fler modeller: tex Express och H-båt. Just desa har jag själv seglat en del och gillar dem. Expressen är dock lite obekväm om det går höga vågor, då den är ganska platt undertill. H-båten skär genom vågorna på ett helt annat sätt än Expressen gör, vilket ger en mjukare gång. Å andra sidan är Expressen långt mer manövrerbar, vilket kan vara trevligt.

Det blir till sist en fråga om vad som finns till salu när du väljer att köpa.

Ett tips, om du är seriös med att segla långt, är att du tar det i några steg: först lär du dig segla, och när du tycker att du har växt ur din båt så funderar du på hur långt du vill segla och med vilken standard. Fördelen med att göra det i flera steg är att du inte från början kan ha en realistisk bild på vad du vill ha av en segelbåt. Om du köper en liten billig båt är det inte en så stor smäll om du upptäcker att du avskyr sjölivet. Du kan alltid sälja en liten båt och köpa en större senare, när du lärt dig vad du vill ha.

En sak att tänka på är att även om det har seglats sexmetersbåtar över Atlanten (utan att ta onödiga risker) så går en längre båt snabbare än en kortare om det blåser tillräckligt. Förenklat så ökar båtens toppfart linjärt med vattenlinjens längd: dubbla längden och du dubblar toppfarten. Det kan vara något att ha i tankarna om du vill över Atlanten eller Stilla havet: det kan bli skillnad på flera dagar, kanske veckor. Men det är något du inte behöver fundera på tills du lärt dig segla.

Ännu ett tips är att du går med i en sjöscoutkår. Om du bor i Stockholmsområdet finns det en uppsjö av dem. Gå med och var så aktiv du kan, kåren kommer att se till att du får lära dig det du behöver.
--------------

* Jag bor inte själv i Stockholmsområdet, och återger det jag hört andra säga. Jag påstår inte att det verkligen är så, du bör undersöka saken själv.

Tack för det långa svaret. Jag har en tillgång till en schysst båtplats så just det är inget problem. Har haft en mindre styrpulpet som är nyligen såld. Bra djup vid platsen också.
Citera
2015-05-20, 21:45
Medlem
Petter.Dasss avatar
En båt som inte nämnts, men som förtjänar att nämnas, är IW 23. Två stickkojer så att två pers som sover i varsin stickkoj inte behöver bädda i själva salongen. Stabil seglare, om än inte världens snabbaste. Hade väl ett LYS på 0,95 på den tiden det begav sig. Hade en sådan som ung, den ingav förtroende. Finns att få tag på för en billig peng, och är som sagt stabil och säker.
Citera
2015-05-20, 21:46
Medlem
Gå upp aningen i pris och köp en IF, ett säkert kort.
Annars finns det hur mycket som helst hur billigt som helst då begagnatmarknaden är
så mättad att den har kollapsat, att vara köpare av segelbåt i Sverige 2015 är en dröm.
Senast redigerad av Epikantus 2015-05-20 kl. 21:51.
Citera
2016-02-25, 11:00
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Hur har det gått? Blev det någon båt? Jag sålde min för två år sedan som jag hade i Gottskär. Vad kostade båtplatsen i Sthlm?
Citera
2016-02-27, 10:06
Medlem
Knegares avatar
Finns ju många fina segelbåtar i den prisklassen du tittar i.
Slänger in en favorit, Hallberg Rassy misil 2, snygg, lagom stor och väldigt välbyggd av ett riktigt kvalitetsvarv. Finns en på blocket i Stockholm just nu.

http://www.blocket.se/stockholm/Hall...tm?ca=23_5&w=3

Angående pris på billiga båtar, pruta, köparen har bättre utgångsläge än säljaren idag. Det finns mängder av båtar.
Senast redigerad av Knegare 2016-02-27 kl. 10:09.
Citera
2016-02-28, 09:46
Medlem
eddievans avatar
Birdie 24 är en fin seglare, välj den med inombordare.
Citera
2016-05-09, 13:56
Medlem
Bortamatchens avatar
Vegan är en bekväm billig båt för skärgårdsliv.

Ska man åka på stora hav så behöver den anpassas. Fönstren tryck in om en våg slår över båten, Konstruktionen under masten behöver förstärkas, Infästningarna till vantarna behöver förstärkas, du behöver vindroder etc.

Ska man åka längre så är det bättre att köpa en båt som redan är förberedd/utrustad för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in