Resultat: Hur många har gått på Handels?
Japp
7,76%
9 röster
Skulle ha velat men inte gjort det (än)
12,07%
14 röster
Gått annan ekonomutbildning
12,93%
15 röster
Vill inte
67,24%
78 röster
2005-10-13, 10:10
Medlem
KTH och Handels ger högst lön

Studenter från Handelshögskolan och Kungliga tekniska högskolan (KTH) i Stockholm tjänar mest. Ekonomer från Lunds universitet har i genomsnitt 7.000 kronor lägre lön än Handelsekonomerna, enligt en ny undersökning från Universum.

Valet av studieort har central betydelse för din framtida löneutveckling. Enligt undersökningsföretaget Universums nya mätning tjänar en yrkesverksam civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm i genomsnitt 37.000 kronor i månaden efter fyra år i arbetslivet. Motsvarande för en ekonom från Lunds, Uppsala och Stockholms universitet är 30.000 kronor. Även de som läst marknadsföringsutbildningen vid IHM Business School ligger långt efter Handelsstudenterna med en snittlön på 31.000 kronor.

Motsvarande för en ekonom från Lunds, Uppsala och Stockholms universitet är 30.000 kronor. Även de som läst marknadsföringsutbildningen vid IHM Business School ligger långt efter Handelsstudenterna med en snittlön på 31.000 kronor.

"Det handlar mycket om skolans rykte och den typen av jobb som personer från Handels får. Av tradition jobbar de ofta på jobb som erbjuder höga löner inom konsultbranschen och på investmentbanker", säger Niklas Melin, analytiker på Universum.

http://www.di.se/Avdelningar/Artikel...dnyheter&o=sp4

Undrar vad jurister från Lund har för löneutveckling jämfört med Sthlmsjurister? Sen gäller detta studenter som jobbar här i Sverige, antar att de tjänar betydligt mer i London.
Citera
2005-10-13, 11:17
Medlem
Som sagt, finansbranschen har ju andra krav och där tar man oftast från HHS. Jag som satsar på revisor kommer nöja mig med en pisslön de närmaste 10 åren

Det skulle inte spela någon roll vart jag gått.
Citera
2005-10-13, 18:12
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Är det verkligen sant? Jag har nämligen hört exakt samma historia, med telefonsamtal och VD-tillsättning och allt om en helt annan utbildning där studenter har rykte om sig att tro sig vara lite mer eftertraktade än de verkligen är. Skrönvarning?
Kan vara en skröna, jag hörde den av en person som jobbar på uppsala universitet.
Citera
2005-10-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Kan vara en skröna, jag hörde den av en person som jobbar på uppsala universitet.

Jag kan berätta att jag hörde exakt samma story 1995 när jag pluggade i Linköping. Studenterna som omtalades var de som pluggade Industriell Ekonomi.
Citera
2005-10-20, 17:35
Medlem
beos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jketzetera
Jag kan berätta att jag hörde exakt samma story 1995 när jag pluggade i Linköping. Studenterna som omtalades var de som pluggade Industriell Ekonomi.

Jag har ocksa hort den om I:arna i Linkoping, fast med tilllàgget att "for nagra ar sedan" omkring 2002. Ar vi sanningen pa sparen??

Gratistidingarna pa Handels àr ju for ovrigt en sorglig skugga av de glada dagarna, bara DN gratis hem i brevladan numera. Att pallra sig ner i karlokalerna kànns helt enkelt inte lika palaggskalvigt ...
Citera
2005-10-21, 20:32
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beo
Jag har ocksa hort den om I:arna i Linkoping, fast med tilllàgget att "for nagra ar sedan" omkring 2002. Ar vi sanningen pa sparen??

Gratistidingarna pa Handels àr ju for ovrigt en sorglig skugga av de glada dagarna, bara DN gratis hem i brevladan numera. Att pallra sig ner i karlokalerna kànns helt enkelt inte lika palaggskalvigt ...

Det var I i Lkpg.

Lund erbjöd FT WSJ och Herald Tribune. Tyvärr inte DI
Citera
2005-10-21, 20:34
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jketzetera

Det var exakt I:arna på Lintek som jag syftade på när jag "skrönanklagade" Memnok.
Citera
2005-10-21, 21:17
Bannlyst
Jag vet att det inte hör hit, men är det bara jag som tycker om alla osnytna tattare på I?
Citera
2005-10-21, 22:19
Medlem
kyusss avatar
Japp, jag lovar att söka in till Handels den dagen som himlen trillar ner över oss
Citera
2005-10-23, 17:19
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Ha! Ha! Absolut inte! Jag har inte ens avgångsbetyg från grundskolan!
Ja, jag är stolt över det! Skolan är för idioter. Ju längre tid man måste tillbringa i skolan, ju dummare är man. Jag är smart, jag behövde knappt vara där överhuvudtaget.
Alkoholiserad. Bara haft värdelösa jobb som du hatat. Bitter. Obildad. Singel. Söker bekräftelse genom att skriva sprit- och sexnoveller och starta trådar om sig själv på Flashback. Vilken vinnare du är GH, vilken jävla vinnare! Universitetet är det bästa som har hänt mig. Det räddade mig från att bli som du. Du borde testa det, för även om jag sågar dig vid fotknölarna här, tror jag att det finns räddning för dig också.

Angående HHS så är det alldeles solklart så att det är det bästa alternativet avseende karriärmöjligheter för ekonomer. Sedan kan det förstås finnas andra anledningar att välja andra skolor, men strängt taget borde alla som har möjlighet att göra det gå på HHS.
Citera
2005-10-23, 17:27
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Smockad:

Citat:
Alkoholiserad. Bara haft värdelösa jobb som du hatat. Bitter. Obildad. Singel.

Nja... Jag var alkoholiserad, inte nu längre. Jag kan lätt hälla i mig en flaska sprit en fredagskväll och sedan ge fan i det. Jag tycker inte det är kul längre helt enkelt, jag behöver det inte på samma sätt. Och bitter? Njää, det vet jag väl inte. Men ok, jag saknar en tid i mitt liv, det erkänner jag och jag ångrar mycket men det finns ännu mer som jag inte ångrar.
Jag lever ett mycket bra liv och nu har det hänt något riktigt stort som kommer att berika mitt liv ännu mer!

Citat:
Vilken vinnare du är GH, vilken jävla vinnare!

Jajamensan! Ska vi jämföra liv? Vad vi har osv? Vågar du ställa upp?
Citera
2005-10-23, 17:33
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag lever ett mycket bra liv och nu har det hänt något riktigt stort som kommer att berika mitt liv ännu mer!
Skall Black Sabbath återförenas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in