• 1
  • 2
2015-05-19, 21:53
Medlem
Jag har intresse av att införskaffa wellbutrin för jag skulle vilja pröva det läkemedlet för att se om det kan hjälpa slöheten jag upplever ifrån SSRIn 'cipralex', vet att läkemedlet påverkar dopamin och noradrenalin vilket kan göra bra för min ADHD, men mest vill för att jag läst om att wellbutrin kan motverka effekten SSRIs har på hjärnans belöningssystem för att återställa en mer normal hjärnaktivitet relaterad till motivation och anhedoni.

Jag vet om att jag kan få tag på wellbutrin ifrån bla. internetapotek, men som jag av erfarenhet vet så tar det minst en månad ifrån beställning tills det når fram till mig, och det är tråkigt att vänta..
Så jag tänkte fråga, ifall det fanns något sätt att få tag på wellbutrin i Sverige eller inom EU?

Svar uppskattas.
Citera
2015-05-19, 22:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns det nån särskild orsak till att du inte vill vända dig till svensk sjukvård som skriver ut antidepressiva mediciner som det vore smågodis?
Handelsnamnet är "voxra"
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-05-19 kl. 22:16.
Citera
2015-05-19, 22:25
Medlem
Du borde kunna be din läkare som skriver ut dina SSRI och anföra just de skäl som du räknar upp i ditt inlägg. Jag får både Voxra (Wellbutrin) och SSRI sedan några år tillbaka, just för att SSRI gjorde mig oföretagsam och håglös. Anhedoni och brist på motivation/utebliven belöning är precis vad Voxra är bra mot. Jag tycker att det fungerar bra, bättre än något annat jag blivit förskriven.

Om du har tagit SSRI ett tag (och om du inte har maniska perioder eller dricker mycket alkohol), så bör din läkare kunna förskriva Voxra. Många kan sluta med SSRI och enbart ta Voxra, dock tillhör inte jag dem.

Om du dricker mycket sprit/alkohol bör du inte ta Voxra, hur du än skaffar dem.
Citera
2015-05-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Finns det nån särskild orsak till att du inte vill vända dig till svensk sjukvård som skriver ut antidepressiva mediciner som det vore smågodis?
Handelsnamnet är "voxra"

Nuvarande läkare tycker det räcker med läkemedlen jag får utskrivna (concerta, strattera, cipralex och valdoxan), och tycker att min ångest, halv-depression och brist på motivation bäst löses genom att jag tar ett jobb, trots jag är långt ifrån kapabel i nuvarande läge.
Och för att beskriva varför jag tar vad jag får utskrivet? adhd-adhd-depression och sömn.

Är också intresserad av att pröva någon annan SSRI än cipralex för jag märker inte så stor effekt trots ca 3-4 års bruk, om jag frågar läkaren så får jag nog antingen pröva wellbutrin, eller en annan SSRI och då vänta ett drygt halvår innan någon annan medicin kommer på tal..
Citera
2015-05-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Du borde kunna be din läkare som skriver ut dina SSRI och anföra just de skäl som du räknar upp i ditt inlägg. Jag får både Voxra (Wellbutrin) och SSRI sedan några år tillbaka, just för att SSRI gjorde mig oföretagsam och håglös. Anhedoni och brist på motivation/utebliven belöning är precis vad Voxra är bra mot. Jag tycker att det fungerar bra, bättre än något annat jag blivit förskriven.

Om du har tagit SSRI ett tag (och om du inte har maniska perioder eller dricker mycket alkohol), så bör din läkare kunna förskriva Voxra. Många kan sluta med SSRI och enbart ta Voxra, dock tillhör inte jag dem.

Om du dricker mycket sprit/alkohol bör du inte ta Voxra, hur du än skaffar dem.

Nä nog dricker jag inte mycket sprit/alkohol då jag inte dricker alls, finner för någon orsak inte smaken så värst god, tar väl några år till innan man får smak för "vuxnare" saker, trots man 23 år är.
men i inlägget tidigare beskrev jag varför jag inte gått till läkare om detta, så är det som beskrivet att jag vill pröva en annan SSRI än den jag för nuvarande tar, wellbutrin vill jag mest pröva för se om det kan vara något bra, men jag kan antingen välja att pröva wellbutrin för några månader eller få byta ut SSRIn, och jag är belägen att vilja prioritera SSRIn där, men privat ändå pröva wellbutrin.
Citera
2015-05-19, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icelaw
Nä nog dricker jag inte mycket sprit/alkohol då jag inte dricker alls, finner för någon orsak inte smaken så värst god, tar väl några år till innan man får smak för "vuxnare" saker, trots man 23 år är.
men i inlägget tidigare beskrev jag varför jag inte gått till läkare om detta, så är det som beskrivet att jag vill pröva en annan SSRI än den jag för nuvarande tar, wellbutrin vill jag mest pröva för se om det kan vara något bra, men jag kan antingen välja att pröva wellbutrin för några månader eller få byta ut SSRIn, och jag är belägen att vilja prioritera SSRIn där, men privat ändå pröva wellbutrin.

Ok, fattar. Det är rätt mycket olika medicin du tar och det är nästan omöjligt att räkna ut hur de interagerar. Jag vetefan om du ska lägga till mer. Man kan få krampanfall. Hittade detta:http://www.webmd.com/interaction-checker/

escitalopram oxalate oral (cipralex) + Wellbutrin oral.
Serious - Use Alternative:

Potential for serious interaction; regular monitoring by your doctor required or alternate medication may be needed

escitalopram oxalate oral (Cipralex) increases toxicity of Wellbutrin (Voxra) oral by unspecified interaction mechanism

Additional Information: Keep bupropion dose as low as possible as seizures may occur.
Citera
2015-05-19, 23:13
Medlem
Citat:
Nuvarande läkare tycker det räcker med läkemedlen jag får utskrivna (concerta, strattera, cipralex och valdoxan), och tycker att min ångest, halv-depression och brist på motivation bäst löses genom att jag tar ett jobb, trots jag är långt ifrån kapabel i nuvarande läge.
Och för att beskriva varför jag tar vad jag får utskrivet? adhd-adhd-depression och sömn.

Är också intresserad av att pröva någon annan SSRI än cipralex för jag märker inte så stor effekt trots ca 3-4 års bruk, om jag frågar läkaren så får jag nog antingen pröva wellbutrin, eller en annan SSRI och då vänta ett drygt halvår innan någon annan medicin kommer på tal..

Har du testat venlafaxin? Äter Concerta och dessa. Har testat voxra men den gjorde mig värre. Fluoxetine och voxra i kombo också för serotoninet. Mer svängig i humör och skiftningar mellan hyperaktivitet och apati förekom ofta. Denna var inte alls lika effektiv mot nedstämdhet som venlafaxin som jag då bytte tillbaka till och bara har bra saker att säga om, sån otrolig skillnad i mående och jag har inga planer på att sluta alls.
Citera
2015-05-19, 23:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ett problem jag ser är att det kanske inte är bra att blanda voxra med strattera, kan egentligen inte nånting om det här men har hört från psykiatriker att voxra och strattera fungerar på ungefär samma sätt.
Citera
2015-05-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelybingen
Har du testat venlafaxin? Äter Concerta och dessa. Har testat voxra men den gjorde mig värre. Fluoxetine och voxra i kombo också för serotoninet. Mer svängig i humör och skiftningar mellan hyperaktivitet och apati förekom ofta. Denna var inte alls lika effektiv mot nedstämdhet som venlafaxin som jag då bytte tillbaka till och bara har bra saker att säga om, sån otrolig skillnad i mående och jag har inga planer på att sluta alls.

Jupp, avslutade behandling efter en månad på 75mg och halva dosen lite över en månad innan, märkte bara negativa effekter.
Citera
2015-05-20, 00:01
Bannlyst
Både metylfenidat och Strattera är bättre i stimulerande syfte än vad Voxra någonsin skulle vara, dessutom är Voxra onödigt dyrt och ger många gånger nedsatt kognitiv funktion p.g.a. sin icke optimala farmakodynamiska profil. Återupptagshämningen av dopamin är för låg vilket ger dassiga effekter.

Ta du och ordna Elvanse (lisdexamfetamin), du har ju ADHD så det borde gå att ordna på ett par minuter.
Citera
2015-05-20, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Både metylfenidat och Strattera är bättre i stimulerande syfte än vad Voxra någonsin skulle vara, dessutom är Voxra onödigt dyrt och ger många gånger nedsatt kognitiv funktion p.g.a. sin icke optimala farmakodynamiska profil. Återupptagshämningen av dopamin är för låg vilket ger dassiga effekter.

Ta du och ordna Elvanse (lisdexamfetamin), du har ju ADHD så det borde gå att ordna på ett par minuter.

Jo det skulle varit fenomenalt att få pröva Elvanse, prövat amfetamin (tjack) tidigare (kapslade 40mg av minst 70% amfetamin), minskade min ångest och oro, något som översteg mina förväntningar.
Saken är den också med concerta jag tar upplever jag bara "sådär bra" i effekten, hjälper inte min ADHD och ökar min ångest något, men nuvarande läkare verkar tycka det räcker gott och väl med nuvarande mediciner och att jag kan gå och ta ett jobb eller något..
Har försökt finna privat psykiatriker i området jag bor (Malmö-området) till ingen lycka, de fåtalet jag funnit har alla varit upptagna/tar inte emot nya patienter, så som det ser ut nu lär jag nog inte få Elvanse utskrivet.
Citera
2015-05-20, 00:44
Bannlyst
Citat:
Jo det skulle varit fenomenalt att få pröva Elvanse, prövat amfetamin (tjack) tidigare (kapslade 40mg av minst 70% amfetamin), minskade min ångest och oro, något som översteg mina förväntningar.
Saken är den också med concerta jag tar upplever jag bara "sådär bra" i effekten, hjälper inte min ADHD och ökar min ångest något, men nuvarande läkare verkar tycka det räcker gott och väl med nuvarande mediciner och att jag kan gå och ta ett jobb eller något..
Har försökt finna privat psykiatriker i området jag bor (Malmö-området) till ingen lycka, de fåtalet jag funnit har alla varit upptagna/tar inte emot nya patienter, så som det ser ut nu lär jag nog inte få Elvanse utskrivet.

Byt läkare, praxis är att köra diverse metylfenidat (om man inte börjar med Strattera vilket kan vara klokt att göra men biverkningsmässigt är Strattera kanske värre) sedan om god effekt ej ses testar man Elvanse. Man brukar börja med Concerta, sedan Ritalin, och till detta kan man addera korttidsverkande Ritalin.

https://lakemedelsverket.se/upload/h...behandling.pdf

Och ja, ser att du försökt hitta en privatläkare, det behöver du egentligen inte göra. Du kan byta läkare via psykiatrin du går hos, om det nu finns andra som arbetar där.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-05-20 kl. 00:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in