• 1
  • 2
2015-05-19, 08:52
Medlem
Finns det några bra banker här i Sverige som gör det lätt för oss som reser mycket, till exempel genom att ta bort alla utlandsavgifter och dylikt?

Skandiabanken till exempel vet jag inte har några transaktionsavgifter/uttagsutgifter i utlandet, utan endast "valutapåslag" på 1,6%. Finns det någon som ger lägre eller kanske till och med inget valutapåslag alls? Vad jag vet så har ju t.ex visa ändå en satt växlingskurs och då vill jag ju ge så lite som möjligt till min bank.
Citera
2015-05-19, 09:00
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Finns det några bra banker här i Sverige som gör det lätt för oss som reser mycket, till exempel genom att ta bort alla utlandsavgifter och dylikt?

Skandiabanken till exempel vet jag inte har några transaktionsavgifter/uttagsutgifter i utlandet, utan endast "valutapåslag" på 1,6%. Finns det någon som ger lägre eller kanske till och med inget valutapåslag alls? Vad jag vet så har ju t.ex visa ändå en satt växlingskurs och då vill jag ju ge så lite som möjligt till min bank.

Japp. ICA-banken brukar nämnas som den bank som är bäst för resenärer. De har ingen uttagsavgift utomlands och när du tar ut pengar utomlands får du aktuell dagskurs för valutan utan några avdrag eller växlingsavgifter.

https://www.icabanken.se/aktuellt/ny...llar-att-resa/

Det kan finnas andra som börjat med liknande upplägg, men ingen av storbankerna.
Citera
2015-05-19, 09:45
Medlem
ICA-banken tar 25 kr/mån för sitt kort.
Santander har kreditkort som inte kostar, inga valutapåslag. Jag har inte testat och kan inte svära på att det funkar så i praktiken
https://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort/
Citera
2015-05-19, 16:27
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comamaxa
Santander har kreditkort som inte kostar, inga valutapåslag. Jag har inte testat och kan inte svära på att det funkar så i praktiken
Santander funkar utmärkt för mig, kör på deras betalkort och har både haft nytta av det utomlands och när man handlar från utlandet online och slipper valutaväxlingspåslag eller andra avgifter
Citera
2015-05-19, 16:56
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:

Aha, ja du har rätt. ICA banken har börjat ta betalt för korten numera, det gjorde de inte förut. Jag visste inte ens om att de infört avgift förrän du nämnde det och jag kollade upp det. Det stämmer, de drar 25 spänn i månaden numera.

Santander säger du. Kanske värt att kolla upp. 25 spänn i månaden eller 300 om året är ingen big deal men rent principiellt avskyr jag denna typ av små dolda avgifter bankerna mjölkar oss på när vi vänder ryggen till.
Citera
2015-05-19, 19:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Aha, ja du har rätt. ICA banken har börjat ta betalt för korten numera, det gjorde de inte förut. Jag visste inte ens om att de infört avgift förrän du nämnde det och jag kollade upp det. Det stämmer, de drar 25 spänn i månaden numera.

Santander säger du. Kanske värt att kolla upp. 25 spänn i månaden eller 300 om året är ingen big deal men rent principiellt avskyr jag denna typ av små dolda avgifter bankerna mjölkar oss på när vi vänder ryggen till.

Jag har haft icas mastercard sedan 2004 och de har alltid tagit ut avgift, tror det låg på 275 innan de gick över till månadsavgift för ett par år sedan, vilket blir några tior mer om året.

Om man som jag ändå brukar handla på ica och dessutom handlar en del utomlands så betalar sig den där avgiften väldigt fort jämfört med att betala valutapåslag till en storbank vid varenda köp utomlands.
Citera
2015-05-19, 19:35
Medlem
Här finns en bra översikt: https://www.compricer.se/kreditkort/
Men det är skillnad på KREDITkort och BETALkort. Problemet med kreditkorten tycker jag är att man saknar möjligheten att ta ut kontanter. Det går ju, men då blir det en kredit med hög ränta direkt.

För mig är det en fråga om att utnyttja konkurrensen mellan bankerna för att de inte i onödan ska bli så feta på alla avgifter.
Citera
2015-05-19, 21:14
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Här finns en bra översikt: https://www.compricer.se/kreditkort/
Men det är skillnad på KREDITkort och BETALkort. Problemet med kreditkorten tycker jag är att man saknar möjligheten att ta ut kontanter. Det går ju, men då blir det en kredit med hög ränta direkt.

För mig är det en fråga om att utnyttja konkurrensen mellan bankerna för att de inte i onödan ska bli så feta på alla avgifter.

Fast nu fungerar inte kreditkort så idag..
Du blir i regel inte debiterad någon ränta alls om du betalar in hela beloppet månaden efter. Vill du inte nyttja krediten sätter du helt enkelt in eget kapital på kreditkortet.
Citera
2015-05-19, 21:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Fast nu fungerar inte kreditkort så idag..
Du blir i regel inte debiterad någon ränta alls om du betalar in hela beloppet månaden efter. Vill du inte nyttja krediten sätter du helt enkelt in eget kapital på kreditkortet.

Gör de inte? Alla kreditkort jag sett har ränta från dag 1 på just kontantuttag, någon uppstickare som tagit bort det? Risken är ju annars att folk börjar rulla kredit mellan olika kort och betalar noll ränta...
Citera
2015-05-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Gör de inte? Alla kreditkort jag sett har ränta från dag 1 på just kontantuttag, någon uppstickare som tagit bort det? Risken är ju annars att folk börjar rulla kredit mellan olika kort och betalar noll ränta...

Japp, det stämmer. Tror coop har ränta direkt. Även Santander. Vet inte riktigt hur det är med ICA, dock.
Citera
2015-05-19, 21:38
Medlem
sucuks avatar
Ica är ett kombinerat kort så kontantuttag och köp inom ica debiteras på "vanliga" bankkontot medan alla externa köp debiteras på kreditkontot. Tar jag ut pengar på icakortet utan att ha pengar på det vanliga kontot så blir det "checkkrediten" på det kontot som utnyttjas - ränta från dag 1.
Citera
2015-05-19, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Japp, det stämmer. Tror coop har ränta direkt. Även Santander. Vet inte riktigt hur det är med ICA, dock.
Med ICAs kreditkort (bankkort plus) har du fortfarande ett kopplat bankkonto som kontantuttag dras mot istället för mot krediten, en trevlig lösning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in