Han glömde byta tröja innan han ryckte in, big fucking deal. Antingen det eller så har han taskig humor.
Nu blir pöbeln arga och då måste man ju såklart lugna dessa. Klart att de ska ha "allvarliga diskussioner" med mannen i tröjan. Något liknande kommer att sägas: "Orkar inte med gnäll ifrån PK-fittor, så klä dig propert, jag skiter personligen i vad du har på dig men orkar inte med att ta mer skit ifrån media".
Polismannen har nu kallats till samtal. Där ska de gå igenom tröjan och polismannens agerande.
– Sedan kommer vi ta upp den här problematiken på hela sektionen. Vi måste verkligen tänka efter. Budskapet kan ju missuppfattas.
Enligt Peter Sälling kommer det inte bli aktuellt med vidare utredning eller ytterligare konsekvenser.
– Jag känner mig tillfreds med det här allvarliga samtalet som vi kommer att ha.
Polismannen är i dag djupt ångerfull:
– Han förstår ju hur tokigt det här blev. Han kommer inte att göra om det, säger Peter Sälling.
Polismannen bedrövad
Enligt Peter Sälling ångrar polismannen sitt tröjval.
– Han är bedrövad. Killen är fläckfri i övrigt och har bra attityd i vanliga fall. Det här är ingen mentalitet hos de som jobbar här. Tvärtom. Att tillhöra en sådan här enhet innebär ett stort ansvar, säger Peter Sälling.
Sektionschefen har kallat in polismannen för ett allvarligt samtal, men planerar inget disciplinärende. Samtidigt ska Stockholmspolisen "informera på bred front vad som gäller och vad som är lämpligt"
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!