2007-06-11, 19:47
Medlem
Corvaxs avatar
appropå...

...överste 1:a graden och brigadgeneral så hävdas det ju ibland i debatten om försvarets effektivitet att Försvaret aldrig haft så många generaler som nu, trots att totala manskapet aldrig varit så litet någonsin. Antagligen sant men kan det finnas några brigadgeneraler i den nuffran som snedvrider siffrorna något?
Citera
2007-06-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corvax
...överste 1:a graden och brigadgeneral så hävdas det ju ibland i debatten om försvarets effektivitet att Försvaret aldrig haft så många generaler som nu, trots att totala manskapet aldrig varit så litet någonsin. Antagligen sant men kan det finnas några brigadgeneraler i den nuffran som snedvrider siffrorna något?

Det är i en jämförelse med andra länder som Sverige har absurt många generaler sett till storleken på militären (även Sydafrika ska ha många generaler), och brigadgeneral är en internationellt mycket vanlig grad så jämförelsen blir enbart mer rättvis då.
Citera
2007-06-12, 21:18
Medlem
Bombardirs avatar
Om man bortser från brigadgeneraler och generalmajorer. Hur många generallöjtnanter och generaler finns det i Sverige?

Eller om ni så vill: 3-stjärniga respektive 4-stjärniga generaler/amiraler...
Citera
2007-06-13, 16:09
Medlem
xobs avatar
vad är skillnad mellan marinkår och flottan?
Citera
2007-06-21, 01:11
Medlem
Generaler

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardir
Om man bortser från brigadgeneraler och generalmajorer. Hur många generallöjtnanter och generaler finns det i Sverige?

Eller om ni så vill: 3-stjärniga respektive 4-stjärniga generaler/amiraler...

Finns väl bara två generaler i Sverige. ÖB och Kungen, Generallöjtnanter har jag något ytterst svagt minne av att de kan vara runt 5-10 st men ligger långt bak i hjärnan detta.
Citera
2007-06-22, 01:10
Medlem
Generallöjtnanter

Citat:
Ursprungligen postat av Katyn
Finns väl bara två generaler i Sverige. ÖB och Kungen, Generallöjtnanter har jag något ytterst svagt minne av att de kan vara runt 5-10 st men ligger långt bak i hjärnan detta.

Det finns tre generallöjtanter i försvaret om jag inte är helt felunderrättad.
Citera
2007-06-22, 10:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Man kan...

Citat:
Ursprungligen postat av Corvax

...väl säga att försvarets effektivitet har följt gradutvecklingen, eller tvär om. Innan 1972 hade vi fem underbefälsgrader, tre underofficersgrader och tre generalsgrader (dock hade alla generaler då en stjärna mindre per grad då). Nu har vi tre underbefälsgrader, men i praktiken enbart en, eftersom korpral enbart är en skolgrad under GU och ingen utnämns till överfurir. I praktiken har vi således enbart en underofficersgrad. Vi har å andra sidan fått fyra generalsgrader! Detta säger något, och inget bra heller!
Citera
2007-11-09, 20:39
Medlem
Xens avatar
Olika militära grader

Korpral
Furir
Sergeant
Fänrik
Löjtnant
Kapten
Major
Överstlöjtnant
Överste
Brigadgeneral / Överste 1:graden
Generalmajor
Generallöjtnant
General

That´s the shit. Men hur blir man alla dessa? Efter YOP blir man Fänrik. 2 år senare blir man Löjtnant, efter det så är det en utb till Kapten. Men efter det? Hur går det till egentligen? För att bli överstelöjtnant går man chefsprogram vet jag. Men vem bestämmer om man ska gå den? Major? Hur går man från kapten? Till Överste?

Ni fattar vad jag vill komma till. Hur går man hela vägen?
Citera
2007-11-09, 20:54
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xen
Efter YOP blir man Fänrik.

Har för mig att det bara gäller tekniska officerare nu mer, dvs. de som går den treåriga linjen.
De som går den ettåriga till att bli speciallister blir sergeanter.

Lite kuriosa bara.
Citera
2007-11-09, 21:00
Medlem
Xens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Har för mig att det bara gäller tekniska officerare nu mer, dvs. de som går den treåriga linjen.
De som går den ettåriga till att bli speciallister blir sergeanter.

Lite kuriosa bara.
jojo, det vet jag. Men när jag tänker mig YOP så tänker jag mig 3åriga taktiska/operativa.
Citera
2007-11-09, 22:37
Medlem
Helt fel! Du får en ny grad när du varit på något riktigt häftigt nånstans och visat att du är en riktig jävel på att slåss, skjuta och spränga sönder saker. Det har jag sett på bio. Så det så.
Citera
2007-11-10, 00:06
Medlem
LågOchLångsams avatar
Kan tillägga att det inte längre utnämns några överste av 1:a grad.

Nu ska jag möp:a mig lite, tror att det ska vara lite så här:
Med början på högsta grad:

Armen:
General, generallöjtnant, generalmajor, brigadgeneral, överste 1:a grad, överste, överstelöjtnant, major, kapten, löjtnant, fänrik, kadett 2:a året, kadett 1:a året, fanjunkare, sergant, överfurir, furir, korpral.

Flottan:
Amiral, viceamiral, kontermairal, flotiljamiral, kommendör 1:a grad, kommendör, kommendörkapten, örlogskapten, löjtnant, fänrik, kadett 2:a året, kadett 1:a året, fanjunkare, sergant, överfurir, furir, korpral.

Amfibie:
General, generallöjtnant, generalmajor, brigadgeneral, överste 1:a grad, överste, överstelöjtnant, major, kapten, löjtnant, fänrik, kadett 2:a året, kadett 1:a året, fanjunkare, sergant, överfurir, furir, korpral

Flygvapnet:
General, generallöjtnant, generalmajor, brigadgeneral, överste 1:a grad, överste, överstelöjtnant, major, kapten, löjtnant, fänrik, kadett 2:a året, kadett 1:a året, fanjunkare, sergant, överfurir, furir, korpral
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in