2015-05-17, 16:15
Medlem
Hej,

Formaterade nyligen till ubuntu 15.04 från windows på min laptop. Första gången bytte jag till nvidia proprietary drivers från settings. När jag startade då om datorn fungerade det inte längre, fick en lila skärm i en sekund och sedan var det endless loops av reboots tills jag manuellt stängde av datorn.
Felmeddelandet var "ACPI Probe Failed" och sedan en massa text.

Formaterade nu igen och vill gärna använda nvidia drivrutinerna men vågar inte installera igen. Finns det någon bra lösning på hur man får det att funka?

Använder mig utav ett GT820M.
Citera
2015-05-17, 17:05
Medlem
Logga in i terminalen vid boot (alt + shift + f4 om jag minns rätt). Gå till /etc/X11/ och backupa den senaste xorg.conf (om där finns flera dvs). Ta bort xorg.conf och starta om datorn.
Kan va att conf-filen ligger i någon undermapp till X11. Minns inte exakt.
Kan va annorlunda i 1504 också, men det här funkade för mig i 1404 med nvidia.
Önskar jag kunde va mer specifik, men sitter på mobilen atm.
Citera
2015-05-17, 18:10
Medlem
Funkade ej

Dum som jag var provade jag att installera drivrutinerna igen, hamnade i samma reboot loop.

Gick in i root mode dock och avinstallerade drivrutinerna den här gången dock. Datorn startar men "ubuntu has experienced internal error" meddelandet kommer upp. Dock funkar allting så vet inte om det är något fel fortfarande.

Enligt terminal är ju allt borta iaf (körde sudo apt-get remove --purge nvidia-*
Citera
2015-05-17, 19:09
Medlem
Har du testat med open-source drivers istället för proprietary?
Jag har haft en del strul med nvidia och ubuntu också. Fungerar dock nu med open-source driver.
Citera
2015-07-29, 03:02
Medlem
gnidds avatar
Eller boota med acpi=off

För acpi behövs inte när du kört in nvidas egna drivare. Eller har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in