Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-22, 01:38
  #13
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Två anledningar till att blanda Naloxon med opiater men först lite grundförklaringar:

Naloxon som ni antagligen vet används till att häva opiatöverdoser. Det genom att det har en högre affinitet till opiatreceptorerna i kroppen än alla andra opiater. Naloxonet tar helt enkelt över i kroppen och de opiatmolekyler som har satt sig på receptorerna slås undan. Dock måste det administreras intravenöst/intramuskulärt då det har en försvinnande liten biotillgänglighet peroralt. Detta förhållande utnyttjas i de tablettberedningar som finns. Man får alltså ingen effekt av Naloxonet när man tar någon av de två medicinerna som finns. Däremot har man faktiskt även opiatreceptorer i tarmarna. Det är det faktum som gör att man kan bli ordentligt förstoppad när man tar opiater. Genom att blanda Naloxon i tabletter så kommer det blockera receptorerna i tarmarna men inte i den övriga kroppen. Det resulterar i att man undviker förstoppning utan i övrigt påverka effekten av opiaten i tabletten. D.v.s. man får full verkan utan den högst otrevliga biverkan i form av konstipation.

I Tarqiniq har man alltså blandat i Naloxon för att förhindra förstoppning helt enkelt.

I Suboxone har man gjort det för att förhindra att man löser upp tabletterna för att sedan injicera lösningen. Så länge man tar det oralt händer det inget med Naloxonet (även om vissa påstår det), men upplöst och injicerat så slår det till och ruset uteblir. Samma effekt uppstår naturligtvis också med Tarqiniq om man försöker sig på att skjuta det.


Har man verkligen opiatreceptorer i tarmarna? Att man blir förstoppad av opiater beror väl på att tarmrörelserna stannar upp = systemet funkar inte som det ska...
Citera
2015-05-22, 16:21
  #14
Avstängd
.BookHouseBoy.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Har man verkligen opiatreceptorer i tarmarna? Att man blir förstoppad av opiater beror väl på att tarmrörelserna stannar upp = systemet funkar inte som det ska...

Ja det har man. Därför loperamid och nalaxon fungerar som det gör. Det tas upp i tråden.
Citera
2015-06-11, 15:32
  #15
Medlem
Audacias avatar
Äter man dock opiater/opioider på regelbunden basis (= är fysiskt beroende), så är risken hög att man åker på en avtändning om man byter från sin ordinarie opiat/opioid till Targiniq på en gång. Det rekommenderas att man trappar ut, eller kör cold turkey och låter det gå cirka 2 dagar innan man påbörjar Targiniq behandlingen.

Jag åt Oxycontin och Oxynorm efter en operation, och hade för vana att bita sönder mina Oxycontin för snabbare smärtlindring (ja, jag vet att Oxynorm är till för snabb smärtlindring, men jaja), och jag låg på cirka 200mg/dag när mina Oxycontin/Oxynorm tog slut, och jag fick lov att öppna upp en ask med 98 st 40mg Targiniq. Tog två st och bet sönder och la mig i soffan för att kolla på en film. Tog cirka 3 minuter, sen började magen vända på sig, svetten öste över mig och vips så satt jag med rännskita och andra avtändningssymptom! Ringde läkemedelsverket dagen efter och fick detta förklarat för mig att det inte var någon hit att gå från den ena behandlingen till den andra sådär på rak arm utan nedtrappning.

Möjligt att det inte hade blivit sådan reaktion om jag inte bitit sönder mina tabletter, det kan jag inte utesluta, men såhär gick det för mig i alla fall, så tänk er för!
Citera
2015-06-11, 16:28
  #16
Medlem
Sir Dwains avatar
Det bör kanske också läggas till att det är svenska läkemedelsverket som menar att naloxonet är där för magens skull. Företaget som tillverkar läkemedlet och FDA menar att det är för att försvåra missbruk. Vem man vill tro på (kanske fungerar båda) får man välja själv.

Hittar tyvärr inte uppgifter direkt från FDA så det får bli andrahandsinfo:

http://formularyjournal.modernmedici...drug?page=full

http://www.drugs.com/newdrugs/fda-ap...ties-4057.html

http://edition.cnn.com/2014/07/24/he...iniq-approved/
Citera
2016-05-05, 12:16
  #17
Medlem
Targiniq

Hur funkar detta. Kan jag byta till dessa utan några utsättningssymtom?
Citera
2016-05-05, 19:45
  #18
Medlem
boredomss avatar
Finns det persikofärgade targiniq, brytskåra sen märkta A sen I I (alternativt 1 1, bara två raka vertikala streck)?
Citera
2016-05-06, 15:07
  #19
Avstängd
Brain Formulas avatar
Naloxonet verkar ej påverka så mycket oralt. Helt ovärda i tvåan dock. Läkaren som skrev ut dessa sa att Naloxonet skulle görs så att man ej vart så hård i magen.
Citera
2018-06-24, 19:03
  #20
Avstängd
biker81s avatar
Som sagt, injicera inte dessa!
Det tog mig 2 försök innan jag upptäckte att det stod " OXN " och inte " OXY " på tabletterna och jag började googla på det. Trodde jag fått skit i lösningarna.
Jag fick dom av min kran som har dessa utskrivet tillsammans med vanliga morfin meda, angående pratet om att man måste trappa ut andra opiater innan man börjar med dessa.

Jag har aldrig märkt någonting när jag injicerat subuxone. Antingen är det pga att det är mycket högre dos i dessa ( 10mg per tablett jämfört med 0.5mg i subuxone ), eller så är det bara helt verkningslöst tillsammans med buprenorfin ( tänker på affinativitet ).

Nu äter dom hela utan att ta bort skalet, krävs typ 200mg men då är man go ett dygn =)
Citera
2018-12-11, 23:26
  #21
Medlem
Drykarens avatar
Kan man snorta targiniq?

Som rubriken lyder, kan man och isådannafall är det värt det? Får man samma effekt?
Citera
2020-10-11, 19:40
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Exakt, Loperamid liknar i det avseendet Naloxon utom i det att det faktiskt har en effekt och får dig förstoppad, men bryter inte igenom blod-hjärnbarriären och således inte ger något rus (tills någon kommer på den ljusa idén hur man modifierar molekylen och då har vi en riktigt kraftig opiat på halsen).


Lopramide funkar kanon som opiat som den är. lite grape före intag gör de ännu bättre och även rektaladmistrering får de lite bättre dock går tolleransen upp fort Men perfekt om man vill mysa till det nån gång då och då bara jag kan utan att skämmas påstå att en rejäl dos lopramide är absolut i klass med ett Oxykodon rus.
Citera
2020-10-12, 12:28
  #23
Avstängd
Nu måste vi klargöra lite saker. För att man ska bli dålig av naloxon är det en förutsättning att man är fysiskt beroende av opiater. Således innebär det att en person som inte är torsk på skiten kan ta det bäst man vill, men är man däremot beroende då ska man inte ta på annat sätt än oralt.
Citera
2020-10-13, 02:44
  #24
Medlem
lemon-skunk-420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Exakt, Loperamid liknar i det avseendet Naloxon utom i det att det faktiskt har en effekt och får dig förstoppad, men bryter inte igenom blod-hjärnbarriären och således inte ger något rus (tills någon kommer på den ljusa idén hur man modifierar molekylen och då har vi en riktigt kraftig opiat på halsen).
när jag såg detta inlägg började jag tänka på picamilon, vilket är GABA bundet till niacin för att det ska kunna passera blod-hjärnbarriären.
så då fick jag den briljanta idén att man kanske skulle kunna binda niacin till loperamid för att få det att passera blod-hjärnbarriären.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback