• 1
  • 2
2021-09-13, 16:51
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Lokko har varit Sveriges främsta skribent i över tjugo år. Man kan fråga sig hur det kommer sig att landet inte klarar att producera fler talanger som honom.

Jag har en hatkärlek till honom och hans stil.

Att det inte finns fler är dock lika enkelt som att det inte finns fler riktigt bra fotbollsspelare, skådespelare, ingenjörer eller vad som helst. För att bli riktigt bra måste man både ha talang och jobba hårt, och det gör Lokko. När de andra dricker latte och skvallrar på Twitter läser han brittiska fanzines och lyssnar på obskyra B-sidor.
Citera
2021-09-27, 10:35
Moderator
Kyrpators avatar
Andres Lokko lider svårt av att vara ensam om att ha koll på en del saker. Nu har han läst en bok av en engelsk musikteoretiker som är det viktigaste som har publicerats på länge, och som framhåller den vokalpsykedeliska musikgenre som bygger på autotune. Den är tydligen hur stor som helst internationellt. Det är ett kors att bära, det här att gå omkring och känna sig för stor för Sverige. Vi små människor kommer ju aldrig att fatta vilken lärdomsgigant han är.

Citat:
Men sedan måste jag påminna mig om att jag lever och verkar i ett land där en artist av Vybz Kartels internationella dignitet fortfarande betraktas som en högst esoterisk angelägenhet eftersom han inte har medverkat i vare sig ”Så mycket bättre” eller ”Klassfesten”.

https://www.svd.se/dags-att-forklara...-mot-nostalgin (bakom betalvägg)
Senast redigerad av Kyrpator 2021-09-27 kl. 10:45.
Citera
2021-09-27, 10:40
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Andres Lokko lider svårt att vara ensam om att ha koll på en del saker. Nu har han läst en bok av en engelsk musikteoretiker som är det viktigaste som har publicerats på länge, och som framhåller den vokalpsykedeliska musikgenre som bygger på autotune. Den är tydligen hur stor som helst internationellt. Det är ett kors att bära, det här att gå omkring och känna sig för stor för Sverige. Vi små människor kommer ju aldrig att fatta vilken lärdomsgigant han är.

Haha, det är Lokko i ett nötskal! Han är irriterande och förutsägbar men ändå läsvärd, hur det nu är möjligt.
Citera
2022-02-09, 13:07
Moderator
Kyrpators avatar
Andres Lokko är nu upprörd över att Iggy Pop har tilldelats Polarpriset. Inte därför att Pop inte är en värdig pristagare, utan därför att Polarprisjuryn inte är en värdig utdelare av ett pris till en sådan gigant. Det luktar appropriering. Som om inte Stikkan Andersons Musikprisfond redan från början medvetet arbetat med renommésnyltande för att bygga upp en plattform.

Det var tydligen helt rätt att ge Iggy Pop priset, men det var fel personer som gjorde det av fel orsaker. De har ju inte fattat något.

https://www.svd.se/iggy-pop-gjorde-r...v/andres-lokko (artikeln finns bakom en betalvägg)
Citera
2022-07-12, 08:39
Moderator
Kyrpators avatar
"Den politiska opinionsjournalistiken har mycket att lära sig av modern musikkritik.", skriver Lokko i en krönika i SvD betitlad Sällan har jag velat agitera som just nu. Detta med anledning av knivmordet i Visby. Lokko hävdar att popkritiker inte bara har överlägset bäst koll på samtiden, de är också moraliskt överlägsna därför att ämnet som sådant inte tillåter något annat. Var får han allt i från?

https://www.svd.se/a/k6lBgB/andres-l...vdadet-i-visby (artikeln finns bakom en betalvägg)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in