Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-16, 01:18
  #1
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Såg ett par videos om Linux Lite och den verkar få mycket gott betyg för nybörjare och sin enkelhet. Vad tycker ni om den och är det nåt man kan testa som nybörjare. Verkar vara väldigt likt Windows och mycket lätt att lära sig.

https://www.youtube.com/watch?v=zTTM9K7cmek
Citera
2015-05-16, 01:28
  #2
Avstängd
Njors avatar
Har lite svårt att förstå varför man vill skapa ännu flera distros. Finns väl tillräckligt många som täcker behoven?

Hur som helst så tycker jag Ubuntu lämpar sig bäst för nybörjare.
Citera
2015-05-16, 02:15
  #3
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njor
Har lite svårt att förstå varför man vill skapa ännu flera distros. Finns väl tillräckligt många som täcker behoven?

Hur som helst så tycker jag Ubuntu lämpar sig bäst för nybörjare.

Den bygger tydligen på Ubuntu: "Linux Lite is a beginner-friendly Linux distribution based on Ubuntu LTS and featuring the Xfce desktop. " http://distrowatch.com/table.php?distribution=lite

Jag måste dock erkänna att jag själv tycker att Ubuntu är lika förvirrande som Windows 8. Som nybörjare skulle jag vara helt ställd med ett sådant operativsystem.

Linux Lite har iallafall ett beprövat gammalt användargränssnitt med en meny.
Citera
2015-05-16, 10:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Den bygger tydligen på Ubuntu: "Linux Lite is a beginner-friendly Linux distribution based on Ubuntu LTS and featuring the Xfce desktop. " http://distrowatch.com/table.php?distribution=lite

Jag måste dock erkänna att jag själv tycker att Ubuntu är lika förvirrande som Windows 8. Som nybörjare skulle jag vara helt ställd med ett sådant operativsystem.

Linux Lite har iallafall ett beprövat gammalt användargränssnitt med en meny.
Linux är inte Windows och kommer aldrig att bli det. Därför är jag alltid skeptisk till distributioner som vänder sig till nybörjare med motivet att man försöker efterlikna Windows till utseende och funktion. Man kommer bara bli mer förvirrad när systemet ser ut som man är van vid men inte beter sig som det. Detta var inte specifikt riktat mot ovan nämnda distribution. Det finns flertalet som försöker framhäva sig på liknande sätt.

Tror inte det är några större bekymmer för någon att lära dig Ubuntu eller någon annan av de andra större distributionerna om man är intresserad. Där får man också mer hjälp om det skulle uppstå problem och slipper i stort underligga buggar som kan finnas i mindre mer obskyra distributioner. Visst kan det kännas ovant i början men så är det alltid när man gör något nytt oavsett vad det är.
__________________
Senast redigerad av pf10 2015-05-16 kl. 10:29.
Citera
2015-05-20, 20:47
  #5
Medlem
Jag hade aldrig sett en dator med Linux förut och installerade nyligen Linux Lite på en gammal laptop bara för att testa. Jag blev positivt överraskad. Allt känns lite mer bantat, strömlinjeformat och snabbare jämfört med Windows 7. Det var inte speciellt krångligt att installera/avinstallera program. Det fungerar som en slags "appstore" om jag förstått allt rätt. Saker var lätta att hitta och jag var igång att använda datorn som vanligt efter en kväll. Det var dessutom en viss tjusning med att det inte finns lika mycket grejer att tanka hem.

Ville som sagt endast testa Linux och hade inga andra tankar än att väcka liv i en gammal seg laptop.
Citera
2015-05-21, 11:56
  #6
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennepin
Ville som sagt endast testa Linux och hade inga andra tankar än att väcka liv i en gammal seg laptop.

För gamla sega datorer har jag testat senaste Lubuntu, och den är fungerar riktigt smidigt. En bra ersättning för en dator som normalt 'bara' klarar windows xp, tex P4 med 512 mb ram. Tumregel: en dator som var en helt ok hemdator för tio år sedan.

Det finns såklart varianter av linux för ännu 'klenare' datorer.

http://i.ytimg.com/vi/YC4xzaWcjn8/maxresdefault.jpg
Citera
2015-05-21, 13:08
  #7
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
För gamla sega datorer har jag testat senaste Lubuntu, och den är fungerar riktigt smidigt. En bra ersättning för en dator som normalt 'bara' klarar windows xp, tex P4 med 512 mb ram. Tumregel: en dator som var en helt ok hemdator för tio år sedan.

Det finns såklart varianter av linux för ännu 'klenare' datorer.

http://i.ytimg.com/vi/YC4xzaWcjn8/maxresdefault.jpg

Och för riktigt gamla och sunkiga datorer är Puppy att rekommendera. Det är löjligt hur lite resurser operativsystemet tar.

http://distrowatch.com/table.php?distribution=puppy
Citera
2015-05-21, 13:10
  #8
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Linux Lite har iallafall ett beprövat gammalt användargränssnitt med en meny.

Fast användgränssnitt med "en meny" kan man få till i stort sett i vilken linux distro som helst. Det är ju inget specifikt med just Linux lite.

Med det sagt, så skulle jag personligen rekommendera Ubuntu för de flesta nybörjare. Inte för att det nödvändigtvis är enklast eller mest användarvänligt, men för att det är så populärt att du kan googla dig fram till en lösning på vilket problem du än har eftersom det garanterat finns någon annan som haft exakt samma problem.
Citera
2015-05-21, 13:37
  #9
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Fast användgränssnitt med "en meny" kan man få till i stort sett i vilken linux distro som helst. Det är ju inget specifikt med just Linux lite.

Med det sagt, så skulle jag personligen rekommendera Ubuntu för de flesta nybörjare. Inte för att det nödvändigtvis är enklast eller mest användarvänligt, men för att det är så populärt att du kan googla dig fram till en lösning på vilket problem du än har eftersom det garanterat finns någon annan som haft exakt samma problem.

Jag skulle, trots att jag faktiskt använder Ubuntu 14.04, rekommendera Linux Mint för nybörjare. Ubuntu stödjer inte licensierade format såsom MP3, etc., direkt "out of the box" så att säga. Det krävs lite extra, förvisso en liten insats i terminalen men för en nybörjare är det ett h-e. För den som vill ha funktionaliteten i Ubuntu 14.04, använd följande kommandon i terminalen.

sudo apt-get update
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Citera
2015-05-21, 14:41
  #10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Fast användgränssnitt med "en meny" kan man få till i stort sett i vilken linux distro som helst. Det är ju inget specifikt med just Linux lite.

Med det sagt, så skulle jag personligen rekommendera Ubuntu för de flesta nybörjare. Inte för att det nödvändigtvis är enklast eller mest användarvänligt, men för att det är så populärt att du kan googla dig fram till en lösning på vilket problem du än har eftersom det garanterat finns någon annan som haft exakt samma problem.

Ja, som jag nämnde är Linux lite här baserad på Xfce som håller på de gamla traditionerna i olika versioner av Windows ändå sedan Openwindows.

Att ställa en användare, van vid ett menyorienterat gränssnitt, inför Linux och samtidigt exponera dem för ett av de moderna användargränssnitten som helt avskaffat menyer skapar ju dubbel förvirring. Om systemet, typ Gnome 3 eller Ubuntu, särskilt saknar en meny över installerade program som har någon likhet med msWindows startmeny (och som varit standard i Unix ända sedan CDE om inte tidigare), blir det samma alienering för dem som Windows 8.

Linux Mint eller ett KDE-baserat openSUSE eller debian är då ett mycket bättre system att först sätta i händerna på nybörjaren.
Citera
2015-05-21, 19:53
  #11
Medlem
Det finns en enkel regel, gör som majoriteten av användarna, då får man maximalt med hjälp och support.

Gör man det när det gäller att välja Linux distro, så går man inte på http://distrowatch.com/ och väljer någon av de mest poplära distributionerna, gärna en som är på uppgående.
Citera
2015-05-21, 20:33
  #12
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Den bygger tydligen på Ubuntu: "Linux Lite is a beginner-friendly Linux distribution based on Ubuntu LTS and featuring the Xfce desktop. " http://distrowatch.com/table.php?distribution=lite

Jag måste dock erkänna att jag själv tycker att Ubuntu är lika förvirrande som Windows 8. Som nybörjare skulle jag vara helt ställd med ett sådant operativsystem.

Linux Lite har iallafall ett beprövat gammalt användargränssnitt med en meny.
Fast det beror ju bara på att du är van med ett visst sätt.

Jag är också förvirrad i Gnome 3. Eller Windows 8. Men tillskillnad från en massa bakåtsträvare säger jag inte att det är fel och att det gamla är bättre för det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback