2005-10-11, 10:43
Medlem
flygers avatar
Hej

Som nästan alla vet så får man på universitet och högskolor ut gamla tentor om man hänvisar till offentlighetsprincipen och allt det där.

Varför fungerar det inte på samma sätt på grundskola, gymnasium, komvux med mera?

Är det för att eleverna inte vet bättre eller betraktas dokumenten på olika sätt rent juridiskt? Är ett prov inom kommunal skola mer arbetsmaterial än vad det är på högskolan?

Läser på komvux just nu och det skulle vara guld att kunna tigga ut några prov i förskott.

Om det här är 'arbetsliv & studier' eller 'Kriminologi & Juridik' får någon moderator pröva.
Citera
2005-10-11, 12:20
Medlem
belowyous avatar
få ut prov i förskott?
kolla om det inte finns någon form av kurswebbar på din kurs.
annars så kan du ju höra med läraren.

vet inte hur det fungerar med komvux.
Citera
2005-10-11, 12:44
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
få ut prov i förskott?
kolla om det inte finns någon form av kurswebbar på din kurs.
annars så kan du ju höra med läraren.

vet inte hur det fungerar med komvux.

Jag menar förstås tidigare prov som läraren tidigare använt. Det är ju en bra förberedelse inför det riktiga provet att se hur läraren lägger upp sina prov.

Det är snarare det mer juridiska i frågan jag är intresserad av eftersom lärarna uttryckligen sagt att de har en överenskommelse om att aldrig lämna ut gamla prov. Att få ut proven genom samförstånd med lärarna är således ogenomförbart.
Citera
2005-10-11, 14:26
Medlem
Opinions avatar
Såvitt jag vet är vare sig prov eller högskoletentor offentliga handlingar, så det måste vara upp till lärarna om dom vill lämna ut dem.
Citera
2005-10-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opinion
Såvitt jag vet är vare sig prov eller högskoletentor offentliga handlingar, så det måste vara upp till lärarna om dom vill lämna ut dem.

Högskolor eller universitet är statliga förvaltningsmyndigheter. Huvudregeln är därför att allt som sker på dessa institutioner är allmän handling. Allt från tentor till epost. Även de flesta prylar som lämnas av studenterna till dessa institutioner är även det allmän handling.
Citera
2005-10-11, 15:31
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Högskolor eller universitet är statliga förvaltningsmyndigheter. Huvudregeln är därför att allt som sker på dessa institutioner är allmän handling. Allt från tentor till epost. Även de flesta prylar som lämnas av studenterna till dessa institutioner är även det allmän handling.

nja... lärarna vägrar lägga ut tentor på internet där alla kan komma åt dem just för att skydda studenternas integritet, eftersom de personliga resultaten är just personliga.

fast det gäller ju rättade tentor. samma sak med inlämnsingsarbeten.
Citera
2005-10-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
nja... lärarna vägrar lägga ut tentor på internet där alla kan komma åt dem just för att skydda studenternas integritet, eftersom de personliga resultaten är just personliga.

fast det gäller ju rättade tentor. samma sak med inlämnsingsarbeten.

Som sagt det finns massor av undantag. Det du pratar om är dock en helt annan sak och skolorna gör inte det för att de är snälla. Skolorna får hänga ut namn o sånt på en tavla i skolan men ej på nätet. Orkar inte rota i lagböckerna men antar att det är PUL. Därför du måste ge tillstånd till sånt innan de lägger ut det på nätet. Rättade tentor är definitivt allmänna handlingar.

Egentligen är till och med en orättad tenta allmän handling. Eftersom en inlämnad tenta av allt att döma förvaras hos och är inkommen till myndighet så måste det alltså vara en allmän handling. Var en kille som drev detta till regeringsrätten men de dömde varken för eller emot att det var en allmän handling utan konstaterade bara att eftersom universitetet i efterhand tillåtit studenten att ta del av de rättade tentorna så behöver fallet ej tas upp. Han ville kolla på folks tentor efter de hade lämnat in dem till tentavakten. http://murtan.sytes.net/op.htm

http://www.mah.se/templates/Page____2849.aspx

flyger

Du resonerar rätt. Prov är ej tentamen utan betraktas bara som något som läraren kan använda sig av för att bedöma eleven därför är det ej att betrakta som allmän handling. Lite flummigt men ändå. När betyget väl är satt så är det allmän handling. Men du ska självklart få ut hans gamla prov om du vill det. Låter mer som det är en lat gubbe som inte orkar skriva ett nytt prov=).
Citera
2005-10-11, 17:28
Medlem
flygers avatar
Citat:
flyger

Du resonerar rätt. Prov är ej tentamen utan betraktas bara som något som läraren kan använda sig av för att bedöma eleven därför är det ej att betrakta som allmän handling. Lite flummigt men ändå. När betyget väl är satt så är det allmän handling. Men du ska självklart få ut hans gamla prov om du vill det. Låter mer som det är en lat gubbe som inte orkar skriva ett nytt prov=).

Men papperet med frågorna på är inte det en allmän handling på något sätt? Jag vill ju inte ha någon annans svar utan vill bara kunna se ett exempel på hur provet skulle kunna se ut. Vilket lärarna gemensamt kommit överens om att de inte ska lämna ut. Hmm... kanske skulle plugga lite istället för att ödsla tid på det här.
Citera
2005-10-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Men papperet med frågorna på är inte det en allmän handling på något sätt? Jag vill ju inte ha någon annans svar utan vill bara kunna se ett exempel på hur provet skulle kunna se ut. Vilket lärarna gemensamt kommit överens om att de inte ska lämna ut. Hmm... kanske skulle plugga lite istället för att ödsla tid på det här.

Det borde vara allmän handling.
Citera
2005-10-11, 18:43
Medlem
flygers avatar
Citat:
Det borde vara allmän handling.

Okej, då ska jag försöka imorgon. Funderar på om man skulle gå bakvägen och ringa kommunjuristen och fråga hur det ligger till. Säger denne att det är en allmän handling så har ju inte lärarna och rektorn så mycket att tramsa med.

Du verkar veta vad du talar om och jag har också misstänkt att det är så som du skriver. Tack för hjälpen!
Citera
2005-10-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Okej, då ska jag försöka imorgon. Funderar på om man skulle gå bakvägen och ringa kommunjuristen och fråga hur det ligger till. Säger denne att det är en allmän handling så har ju inte lärarna och rektorn så mycket att tramsa med.

Du verkar veta vad du talar om och jag har också misstänkt att det är så som du skriver. Tack för hjälpen!

Hehe kan varna dig för att jag kuggade T1 där offentlig rätt ingick. Klarade iofs omtentan.
Citera
2005-10-11, 19:31
Medlem
flygers avatar
Citat:
Hehe kan varna dig för att jag kuggade T1 där offentlig rätt ingick. Klarade iofs omtentan.

Sånt som händer...
Men det är bra att det kommit en juriststudent hit till flashback. Det har blivit lite dåligt med bra juridiksvar sedan wiseguy trappade ner.

Dock så finns det en risk att jag också börjar läsa juridik nästa höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in