• 1
  • 2
2015-05-15, 14:18
Medlem
R4hu7s avatar
Hej alla!

Har funderat på att köpa en bil (begagnad) och har fastnat för Audi A3. Främst gillar jag designen samt att det är en lagom bil storleksmässigt för min del.
En Audi A3 2004 och framåt är av intresse, samt att den inte rullat alltför mycket (som de flesta verkar ha gjort). Har frågat en kompis som haft en Audi A3 (äldre modell) och han sa att efter ca 14 000 mil "går de sönder snabbt". Stämmer det, är det ett välkänt faktum?

Budgeten har jag satt till 60.000kr - 65.000kr men är beredd att sträcka mig upp till ca 70.000kr om en tiopoängare hittas

Så, vad har ni för kunskaper/erfarenheter av en Audi A3? Hur är de att äga, kanske inte de mest bensinsnålaste bilarna väl?

"Back-up" bilar jag tittat på, är i ungefär samma prisklass och storlek. BMW 116-120, Mini Cooper, Volvo C30.
Även Kia Ceed (nyare modell) är av intresse men kan inte så mycket om dessa, så ni får gärna flika in där också

Tack på förhand!
Citera
2015-05-15, 19:28
Medlem
R4hu7s avatar
Edit: Dyra reperationer man bör ta hänsyn till gällande A3?
Senast redigerad av R4hu7 2015-05-15 kl. 19:38.
Citera
2015-05-15, 20:33
Medlem
Vi var lite i samma sits för en tid sedan, det blev en C30, trevligare att köra än BMW 1-serie och liter trevligare inredning även om vi nu håller på bli tokiga eftersom den bara har två dörrar. Audi valdes bort pga skräckhistorier om driftskostnaderna
Citera
2015-05-15, 21:45
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Vi var lite i samma sits för en tid sedan, det blev en C30, trevligare att köra än BMW 1-serie och liter trevligare inredning även om vi nu håller på bli tokiga eftersom den bara har två dörrar. Audi valdes bort pga skräckhistorier om driftskostnaderna
Jaha där ser man Jag har också hört lite om Audis driftkostnader. C30n har jag nog glömt lite i skymundan just pga att den bara har två dörrar, men stilren är den
Citera
2015-05-15, 22:58
Medlem
Nej Audi har fått ett visst rykte om sig vad gäller driftskostnader, och tyvärr har de ofta både dyrast delar och verkstäder av alla "vanliga" märken. En 1.8T som delas av hela VW (Europas vanligaste motor by far) ska väl inte vara några större problem dock, och det är för övrigt en riktigt trevlig motor i den lilla bilen.

Och på tal om VW. Den du uppenbart glömt i listan är ju Golf. Det heter golfklassen av en anledning och bör vara den självklara referensen mot vilken alla andra ska jämföras. Om du frågar mig då.
Citera
2015-05-18, 18:42
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Nej Audi har fått ett visst rykte om sig vad gäller driftskostnader, och tyvärr har de ofta både dyrast delar och verkstäder av alla "vanliga" märken. En 1.8T som delas av hela VW (Europas vanligaste motor by far) ska väl inte vara några större problem dock, och det är för övrigt en riktigt trevlig motor i den lilla bilen.

Och på tal om VW. Den du uppenbart glömt i listan är ju Golf. Det heter golfklassen av en anledning och bör vara den självklara referensen mot vilken alla andra ska jämföras. Om du frågar mig då.
Okej Ja Golf har jag faktiskt kollat runt lite på, snygga är de dessutom också.
Citera
2015-05-18, 19:22
Medlem
carlpetersen73s avatar
Med den budgeten hade jag satsat på en faceliftad a3, tror den kom 05 eller 06. Den fronten är snygg. Min samlade bedömning av Audi är att det är kvalitet, speciellt mycket dyrare har de inte varit heller, men det förutsätter att du inte lämnar till en auktoriserad Audiverkstad. Men det gäller ju de flesta bilar. Jag har haft en audi 100, en 80 samt en a4 för länge sedan, och stortrivdes med bilarna, skulle absolut leta Audi om det var din prisklass jag rörde mig i. Iofs får du en golf för samma pengar, men Audin är lite "klassigare" anser jag, samt lite roligare i exempelvis instrumentering. Audi har det goda att de också satsat på bra ljud i senare modeller, i min a4 satt det Bose och ljudet var riktigt bra. Har även noterat att kollegor som kör Audi har väldigt bra ljud.
Citera
2015-05-19, 14:57
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:

Vad tycks om en Golf 1.6 -05 som rullat över 15.000 mil? Bör man vara beredd på någorlunda dyra reperationer efter dessa mil? Eller är det ingen större skillnad (reperationer lär behövas ändå för eller senare)?
Har hört runt lite med olika bilägare (vänner ) och meningarna om en bils miltal går isär.
Citera
2015-05-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4hu7
Vad tycks om en Golf 1.6 -05 som rullat över 15.000 mil? Bör man vara beredd på någorlunda dyra reperationer efter dessa mil? Eller är det ingen större skillnad (reperationer lär behövas ändå för eller senare)?
Har hört runt lite med olika bilägare (vänner ) och meningarna om en bils miltal går isär.

Jag kan ingenting om golfar själv ska erkännas, men runt 15k mil skulle inte jag vara rädd för. Som sagt finns det många som med en dåres envishet hävdar att en bil med 30k mil ofta knappt är inkörd etc, och att landsvägsmil inte sliter alls på bilen. Och det må så vara, men du vet ju aldrig om en bil mest gått landsväg eller stadstrafik. Nej ju äldre och ju fler mil en bil gått desto större risk att dyra saker behöver bytas är min bestämda uppfattning. Att sen den som är väldigt kunnig kan bedöma skicket och inte behöver titta så noga på milen, ja det stämmer säkert.

Det viktiga är ju att servicen är skött som den ska, och att eventuell kamrem är bytt hyfsat nyligen. Det kan jag tänka mig kommer efter runt 10 år eller 15k mil på många bilar, och då det kostar upp mot 7-8k är det ganska viktigt att det är gjort (eller att bilen är motsvarande mycket billigare).
Citera
2015-05-20, 22:47
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Jag kan ingenting om golfar själv ska erkännas, men runt 15k mil skulle inte jag vara rädd för. Som sagt finns det många som med en dåres envishet hävdar att en bil med 30k mil ofta knappt är inkörd etc, och att landsvägsmil inte sliter alls på bilen. Och det må så vara, men du vet ju aldrig om en bil mest gått landsväg eller stadstrafik. Nej ju äldre och ju fler mil en bil gått desto större risk att dyra saker behöver bytas är min bestämda uppfattning. Att sen den som är väldigt kunnig kan bedöma skicket och inte behöver titta så noga på milen, ja det stämmer säkert.

Det viktiga är ju att servicen är skött som den ska, och att eventuell kamrem är bytt hyfsat nyligen. Det kan jag tänka mig kommer efter runt 10 år eller 15k mil på många bilar, och då det kostar upp mot 7-8k är det ganska viktigt att det är gjort (eller att bilen är motsvarande mycket billigare).
Okej, tack för infliken
Citera
2015-05-28, 15:14
Medlem
R4hu7s avatar
Blev en Audi A3 -09 tillslut
Citera
2015-05-28, 18:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4hu7