hej som ni ser i rubriken, skulle vilja ha ett tydligt svar, Alltså vad ska den här matematiken hjälpa mig i jobbet ? kommer arbetsgivaren ställa krav på matte ?
Senast redigerad av kak12 2015-05-14 kl. 21:18.
Jag blir ganska trött på denna vanföreställning om att man aldrig har nytta av matematik. Jag vill lova dig, en djup förståelse för matematik ger ett mervärde. Du blir en god problemlösare, du över din logik, du får en förmåga att se och förstå samband på ett helt annat sätt än om du inte hade haft matematikkunskaper.
Sant är det förvisso att man kanske inte alltid behöver det i sitt yrke. Sant är det också att man förmodligen inte behöver all matte i sitt yrke. Men inom just IT-säkerhet kan det ju vara väldigt fördelaktigt om man kan baser och basomvandling, har en god uppfattning om hur logiska operatorer fungerar, känner till hur rest, heltalsdivision och modulo fungerar, har en uppfattning om grundläggande statistik och sannolikhetslära.
Har du dessutom en plan på att börja studera kryptologi vill jag påstå att det kan komma att krävas ganska mycket matte.
Hur som helst, även om du inte skulle göra något av det ovan så har man alltid nytta av att kunna mer matte. Men du förstår absolut inte på vilket sätt innan du har lärt dig och förstått matematik på riktigt.
Jag skulle nästan gå så långt som att säga att nästan alla som ger uttryck för att man "aldrig har nytta av matematik" helt enkelt är jävligt dåliga på matte. Klart du säger att du aldrig har nytta av en jävla skruvmejsel om du inte förstår hur du ska använda den. Ignorant är vad det är.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!