• 1
  • 2
2015-05-14, 21:00
Medlem
hej som ni ser i rubriken, skulle vilja ha ett tydligt svar, Alltså vad ska den här matematiken hjälpa mig i jobbet ? kommer arbetsgivaren ställa krav på matte ?
Senast redigerad av kak12 2015-05-14 kl. 21:18.
Citera
2015-05-14, 21:03
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kak12
hej som ni ser i rubriken, skulle vilja ha ett tydligt svar.. kommer jag ha nytta av den i framtiden?

Kort svar är att basen för IT är matematik.
Citera
2015-05-14, 21:03
Medlem
Jag vet inte svaret, men vad vill du ha svar till? Att du behöver matte eller om du har användning av utbildningen?
Citera
2015-05-14, 21:04
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Kort svar är att basen för IT är matematik.

Samt att de inte vill ha vilken idiot som helst. Någon form av slutledningsförmåga bör du ha för att kunna jobba inom IT, oavsett vilket område.
Citera
2015-05-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outerik
Jag vet inte svaret, men vad vill du ha svar till? Att du behöver matte eller om du har användning av utbildningen?
ja vad ska jag ha användning av utbildningen liksom?
Citera
2015-05-14, 21:07
Medlem
Citat:
ja vad ska jag ha användning av utbildningen liksom?
Men det sa du inte i rubriken.
Citera
2015-05-14, 21:11
Medlem
jag har funderat över några utbildningar.. Den som ligger i skövde krävs inte alls matte
http://www.his.se/Utbildning/Hitta-u...dministration/

medan den här kräver matte
http://edu.bth.se/utbildning/utb_pro...PtKod=DVGIS15h

vad är skillnaden mellan dom här två?
Citera
2015-05-14, 21:25
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
jag har funderat över några utbildningar.. Den som ligger i skövde krävs inte alls matte
http://www.his.se/Utbildning/Hitta-u...dministration/

medan den här kräver matte
http://edu.bth.se/utbildning/utb_pro...PtKod=DVGIS15h

vad är skillnaden mellan dom här två?

Kort sagt, EDU programmet gör så att du kan jobba som IT "vaktmästare" medans HIS utbildningen syftar mer på IT-säkerhet.

Detta hade du fått fram om du faktist tog dig 2 sekunder och läste länkarna du själv postade.
Citera
2015-05-14, 21:29
Medlem
pickledonions avatar
Jag blir ganska trött på denna vanföreställning om att man aldrig har nytta av matematik. Jag vill lova dig, en djup förståelse för matematik ger ett mervärde. Du blir en god problemlösare, du över din logik, du får en förmåga att se och förstå samband på ett helt annat sätt än om du inte hade haft matematikkunskaper.

Sant är det förvisso att man kanske inte alltid behöver det i sitt yrke. Sant är det också att man förmodligen inte behöver all matte i sitt yrke. Men inom just IT-säkerhet kan det ju vara väldigt fördelaktigt om man kan baser och basomvandling, har en god uppfattning om hur logiska operatorer fungerar, känner till hur rest, heltalsdivision och modulo fungerar, har en uppfattning om grundläggande statistik och sannolikhetslära.

Har du dessutom en plan på att börja studera kryptologi vill jag påstå att det kan komma att krävas ganska mycket matte.

Hur som helst, även om du inte skulle göra något av det ovan så har man alltid nytta av att kunna mer matte. Men du förstår absolut inte på vilket sätt innan du har lärt dig och förstått matematik på riktigt.

Jag skulle nästan gå så långt som att säga att nästan alla som ger uttryck för att man "aldrig har nytta av matematik" helt enkelt är jävligt dåliga på matte. Klart du säger att du aldrig har nytta av en jävla skruvmejsel om du inte förstår hur du ska använda den. Ignorant är vad det är.
Citera
2015-05-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kethr
Kort sagt, EDU programmet gör så att du kan jobba som IT "vaktmästare" medans HIS utbildningen syftar mer på IT-säkerhet.

Detta hade du fått fram om du faktist tog dig 2 sekunder och läste länkarna du själv postade.
haha men frågan är varför kräver inte his matte då om den syftar mer på it-säkerhet? Dont get it..
Citera
2015-05-14, 21:51
Medlem
Citat:
haha men frågan är varför kräver inte his matte då om den syftar mer på it-säkerhet? Dont get it..

För att det är en skitutbildning som inte ger något.
Citera
2015-05-17, 10:55
Medlem
Kryptografi använder ju exempelvis matematik och det vore ju lite konstigt om man inte läste det i en säkerhetsutbildning inom IT.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in