• 1
  • 2
2015-05-14, 19:12
Medlem
johanizanoobs avatar
Räntebevis vs. Preferensaktier?
Kan någon förklara vad skillnaden är för liknelserna är ju lika.

utdelning vart kvartal, bolagsrisk etc?
Citera
2015-05-14, 19:27
Medlem
Räntebevisen har en fast löptid, alltså ett datum i framtiden då det slutar gälla och du får det nominella beloppet utbetalat till dig, medan preferensaktier inte har en bestämd löptid. Preffar kan dock som regel köpas tillbaka av bolaget till en förutbestämd kurs.

Ur bolagets perspektiv så är ett räntebevis (obligation) något som tas upp som en skuld, medan preferensaktier ligger under Eget kapital.
Citera
2015-05-14, 19:43
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Räntebevisen har en fast löptid, alltså ett datum i framtiden då det slutar gälla och du får det nominella beloppet utbetalat till dig, medan preferensaktier inte har en bestämd löptid. Preffar kan dock som regel köpas tillbaka av bolaget till en förutbestämd kurs.

Ur bolagets perspektiv så är ett räntebevis (obligation) något som tas upp som en skuld, medan preferensaktier ligger under Eget kapital.

Ja så långt är jag med.
Tänkte mer på risken, du har ju samma bolagsrisk.
Dock kan stamaktieägarna besluta att inte betala ut utdelning på preferensaktien.
(dock går dom före stamaktie utdelningen)
Citera
2015-05-14, 19:51
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanizanoob
Räntebevis vs. Preferensaktier?
Kan någon förklara vad skillnaden är för liknelserna är ju lika.

utdelning vart kvartal, bolagsrisk etc?

De räntebevis jag har sett, justerar räntan efter styrräntan. Preferensaktier har en fast procentsats under sin löptid.
Citera
2015-05-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanizanoob
Ja så långt är jag med.
Tänkte mer på risken, du har ju samma bolagsrisk.
Dock kan stamaktieägarna besluta att inte betala ut utdelning på preferensaktien.
(dock går dom före stamaktie utdelningen)

Obligationsbetalningar går före preferensaktieägare i prioriteringen om bolaget hamnar i knipa så ur det perspektivet är räntebevis säkrare än preferensaktier.
Citera
2015-05-14, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
De räntebevis jag har sett, justerar räntan efter styrräntan. Preferensaktier har en fast procentsats under sin löptid.

Finns även räntebevis med fast ränta. Preferensaktier har inte någon löptid och inte en fast procentsats utan en fast summa i kronor och ören. Hur mycket det blir i procent varierar i takt med att priset på preferensaktien stiger/sjunker.
Citera
2015-05-14, 20:31
Medlem
starbounds avatar
Jag gillar preffar betydligt mer än räntebevis, vilket jag tycker är en konstig strukturerad produkt där man har risk i en bank (Nordea).

Det är även låg avkastning i räntebevis just nu. Min tro är att det finns lågriskfonder som är bättre än räntebevis.
Senast redigerad av starbound 2015-05-14 kl. 20:35.
Citera
2015-05-14, 20:36
Medlem
starbounds avatar
Citat:
Preferensaktier har en fast procentsats under sin löptid.

Preffars yield/direktavkastning beror på vilken kursen preffen handlas i på börsen.
Citera
2015-05-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Preffars yield/direktavkastning beror på vilken kursen preffen handlas i på börsen.
Precis som alla räntebärande instrument (inkl räntebevis).
Citera
2015-05-15, 13:37
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Finns även räntebevis med fast ränta. Preferensaktier har inte någon löptid och inte en fast procentsats utan en fast summa i kronor och ören. Hur mycket det blir i procent varierar i takt med att priset på preferensaktien stiger/sjunker.

Var finns dessa räntebevis? Jag har bara sett Nordeas, som har en ränta + stibor.

Preferensaktierna har en fast procent i utdelning, men självklart ändras priset på själva preferensaktien liksom på ett räntebevis. Mina preferensaktier har f ö en tid för återköp med fastställt pris (och ett högre pris för tidigare återköp).

Alliance Oil lyckades dock strunta i det avtalet när de köpte tillbaka sina preferensaktier, men det är ett annat ämne.
Citera
2015-05-15, 14:39
Medlem
Citat:
Preferensaktierna har en fast procent i utdelning, men självklart ändras priset på själva preferensaktien liksom på ett räntebevis. Mina preferensaktier har f ö en tid för återköp med fastställt pris (och ett högre pris för tidigare återköp).

Alliance Oil lyckades dock strunta i det avtalet när de köpte tillbaka sina preferensaktier, men det är ett annat ämne.

Preferensaktier har inte en fast procent i utdelning! Den har en fast utdelningsbelopp. När kursen på aktien ändras medan utdelningsbeloppet är konstant så ändras också utdelningsprocent. D.v.s utdelningen i procent är inte fast!
Citera
2015-05-15, 16:03
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Preferensaktier har inte en fast procent i utdelning! Den har en fast utdelningsbelopp. När kursen på aktien ändras medan utdelningsbeloppet är konstant så ändras också utdelningsprocent. D.v.s utdelningen i procent är inte fast!

Jag förstår inte varför jag får alla dessa märkliga rättelser. Jag tycker att jag skriver väldigt tydligt, men något går fel. Läs igen och igen vad jag verkligen skrev, och hoppa inte över några ord.

Edit: OK, jag ser att det går att missförstå, och att jag kunde ha varit tydligare. Var med nu då:

Preferensaktier ges ut med en fast procentsats i utdelning. Detta belopp är fast, och speglar priset på preferensaktien när den gavs ut. Men jag nämner också att priset på preferensaktien ändras, och detta ändrar självklart ögonblicksbilden av hur stor återbäringen blir på ens investering.

Men räntebevis - de enda jag har sett - har inte en fast procentsats i utdelning jämfört med priset de säljs för när de ges ut.
Senast redigerad av Vekruset 2015-05-15 kl. 16:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in