2015-05-14, 18:34
Medlem
Cub3ns avatar
Jag hade lagt in windows 7 formateringsprogram i mitt usb och lyckades aldrig få fram menyn. Så jag följde en guide där jag skulle bla öppna cmd och skriva in:

diskpart
list disk
the number of ur usb vl be listed. ( assume usb drive is disk 1 ) ,then type-
select disk 1
clean
create partition primary
select partition 1
active

Efter det kan inte min dator hitta USBn, efter att jag "cleanade den". Testat systemåterställa men hjälper ej. Kan någon hjälpa mig med att få upp "USB" på datorn igen

Och hur ska jag göra efter för att lyckas hitta formateringsmenyn? Jag kommer enbart till MSI boot service eller vad det kallas, där det finns listor på mina diskar och bios enbart.
Citera
2015-05-14, 18:48
Medlem
smurflers avatar
Gå in i diskhanteraren i Windows och se om du hittar USB-minnet där.
Citera
2015-05-14, 19:09
Medlem
Cub3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Gå in i diskhanteraren i Windows och se om du hittar USB-minnet där.

Hittar alla mina hårddiskar, dock inte usbn
Citera
2015-05-16, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cub3n
Jag hade lagt in windows 7 formateringsprogram i mitt usb och lyckades aldrig få fram menyn. Så jag följde en guide där jag skulle bla öppna cmd och skriva in:

diskpart
list disk
the number of ur usb vl be listed. ( assume usb drive is disk 1 ) ,then type-
select disk 1
clean
create partition primary
select partition 1
active

Efter det kan inte min dator hitta USBn, efter att jag "cleanade den". Testat systemåterställa men hjälper ej. Kan någon hjälpa mig med att få upp "USB" på datorn igen

Och hur ska jag göra efter för att lyckas hitta formateringsmenyn? Jag kommer enbart till MSI boot service eller vad det kallas, där det finns listor på mina diskar och bios enbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Cub3n
Hittar alla mina hårddiskar, dock inte usbn

Hm, man undrar lite vad du egentligen försöker göra...

"lagt in windows 7 formateringsprogram i mitt usb":
Okej, "lagt in" tolkar jag som att du helt enkelt kopierat en fil (eller filer) till ett usbminne.

"windows 7 formateringsprogram":
Jaha. Kanske var det just DISKPART.EXE du kopierade, eftersom Diskpart är ett av de effektivaste formateringsprogrammen som ingår i Windows.

"Så jag följde en guide"
Den guiden var kanske bra till något, men inte helt komplett eftersom den slutade just innan formatering av ett filsystem.

Och så undrar jag om den var bra för det du ville göra, eftersom den "rensat" ALLT från den usb, som du just(?) kopierat något till?

Om det också låg något "personligt" på stickan så behöver det räddas! Filernas innehåll ligger högst sannolikt kvar, men katalogerna med filnamn och pekare är borta. Tyvärr är också informationen om vilken typ av filsystem det var också borta.

För att rädda stickan, föreslår jag att du provar att hitta usb:n med exakt samma instruktion.

MEN var försiktig! Diskpart är ett kraftfullt program - Du ska vara helt säker när du väljer disk,
så att du inte röjer en av dina hårddiskar också! (Speciellt om usb:t fortfarande inte kan hittas av din dator.)

Bästa tipset att få kontakt med usb:n, är att du avslutar windows och stänger av datorn (absolut inte sleep/hibernate).
Dra ut alla andra usb-diskar, usb-stickor, tryck ut DVD/CD-skivor.
Sätt sedan i bara denna usb - helst direkt i moderkortet (på baksidan, om det är en stationär). Och helst inte USB3 om du kan välja.

Sätt igång datorn och logga in i windows.
Sedan följer du din instrktion ovan - om du hittar usbn vid "list disk" - fram till och med active, där fortsätter du sedan med:
Kod:
FORMAT FS=FAT32 QUICK
EXIT

Windows hanterar ju "removable" enheter lite magiskt, men behöver då också ett okej filsystem att använda. Så just för att du röjde allt utan att ersätta, så kan det vara orsaken att att windows inte hittar ditt USB på ett normalt sätt.

Vanligaste orsaken till det beteendet är annars att det gått sönder permanent...

Egentligen tror jag att du försökte skapa en bootbar sticka med program som kan formatera hårddiskar.
Till det kan man använda valfritt installationsmedia för Windows vista,7,8,10,Server...
Man behöver ingen licensnyckel - i alla fall inte för att använda Diskpart som också ligger på.
Live-CD för valfritt Un*ix/Linux kan också användas till de vanligaste uppgifterna.

Det kryllar av instruktioner för hur man fixar en bootbar .ISO-fil till bootbar USB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in