2015-05-14, 13:41
Medlem
problemformulerarns avatar
Jo, det retar mig också att demonstranterna alltid framställs som att de var fredliga människor som bara ville gå över och prata lite och visa sina fina plakat.
Skitsnack! De var där för att banka skiten ur strejkbrytarna.

Om jag fattat rätt var demonstranterna tusentals, strejkbrytarna hundratals och militärerna något tiotal.
Ni som tycker militärerna gjorde fel, vad skulle de ha gjort istället?
Lagt benen på ryggen? Frågan är vad som skulle ha hänt då?
Nu dog det fem människor. Hur många skulle ha dött om militärerna inte hade skjutit?
Citera
2015-05-14, 13:44
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani

Ja, militären avlossade skott. Men vad gjorde arbetarna. Historian förvrängs så det var militären som bara sköt...för skoj skull och alla andra demonstrerade fritt. Så vad historian inte.

Fortfarande kriminellt att attackera folk.

Du missar poängen. Polisen har våldsmonopol i en rättstat, inte militären. Att då säga "fortfarande kriminellt att attackera folk" är sandlådementalitet. En kriminell handling ska mötas med lag inte med godtyckligt våld.
Citera
2015-05-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Du missar poängen. Polisen har våldsmonopol i en rättstat, inte militären. Att då säga "fortfarande kriminellt att attackera folk" är sandlådementalitet. En kriminell handling ska mötas med lag inte med godtyckligt våld.

Vad skulle man göra i Göteborskravallerna då? Säga åt dem snällt "lugna ned er!"?

Polisen har "våldsmonopol" ja. För att inte autonoma organisationer ska kunna köra utpressning och begå mord. Varför tror du polisen finns? Det är för allas säkerhet.
Citera
2015-05-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alltidgladidiot
Fredliga svenska arbetare sköts av militär. Sen kan du försöka historieförvanska hur mycket du vill. Blir inte mera sant för det. Dom anföll inga och ingenting dom blev nedskjutna när dom utövade sin rättighet att demonstrera.

Är man verkligen fredlig om man hänger upp folk och bankar skiten ur dem? Typ som IS gör dagligen?

Att utöva sin rättighet att demonstrera efter man har begått brott typ "Tyvärr polisen. Jag följer inte med till polisstationen. Jag har ett demonstrationståg om 5 minuter! Sorry", köper jag inte.

Har man begått brott så är det polisstationen som väntar nästa och då får man släppa allt annat.
Citera
2015-05-14, 13:50
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Jo, det retar mig också att demonstranterna alltid framställs som att de var fredliga människor som bara ville gå över och prata lite och visa sina fina plakat.
Skitsnack! De var där för att banka skiten ur strejkbrytarna.

Om jag fattat rätt var demonstranterna tusentals, strejkbrytarna hundratals och militärerna något tiotal.
Ni som tycker militärerna gjorde fel, vad skulle de ha gjort istället?
Lagt benen på ryggen? Frågan är vad som skulle ha hänt då?
Nu dog det fem människor. Hur många skulle ha dött om militärerna inte hade skjutit?
Ni som tycker att militären gjorde fel? Det hoppas jag verkligen att du med tycker!
Men om man leker med tanken på att de skulle ha gjort "rätt" så skulle de vänt vapnen mot strejkbrytarna. Nu raljerar jag, lika bra att ha det sagt.
Faktumet att militären sköt oskyldiga medborgare är skandalöst. De skulle låtit demonstranterna fått göra vad som står i vår grundlag, nämligen just det demontera... Att sen sitta och konspirera om vad som kanske hade hänt varken ger något eller är meningsfullt.
Citera
2015-05-14, 13:52
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Vad skulle man göra i Göteborskravallerna då? Säga åt dem snällt "lugna ned er!"?

Polisen har "våldsmonopol" ja. För att inte autonoma organisationer ska kunna köra utpressning och begå mord. Varför tror du polisen finns? Det är för allas säkerhet.

Vad har göteborgskravallena med detta att göra?
Du verkar ju inte förstå att det är skillnad på polis och militär.
Fanns inga militärer i Göteborg.
Citera
2015-05-14, 13:59
Medlem
Citat:
Vad har göteborgskravallena med detta att göra?
Du verkar ju inte förstå att det är skillnad på polis och militär.
Fanns inga militärer i Göteborg.

Och man hade ingen polis i Ådalen 31 heller. Det var militär som var ett medel för att få slut på bråket.

Citat:
Ni som tycker att militären gjorde fel? Det hoppas jag verkligen att du med tycker!
Men om man leker med tanken på att de skulle ha gjort "rätt" så skulle de vänt vapnen mot strejkbrytarna. Nu raljerar jag, lika bra att ha det sagt.
Faktumet att militären sköt oskyldiga medborgare är skandalöst. De skulle låtit demonstranterna fått göra vad som står i vår grundlag, nämligen just det demontera... Att sen sitta och konspirera om vad som kanske hade hänt varken ger något eller är meningsfullt.

Ingen ska bli skjuten. Det är mycket tråkigt att det hände. Strejkbrytarna ska inte heller bli misshandlad.

Jag skulle inte säga att militären sköt oskyldiga då dem "oskyldiga" hade misshandlat folk. Brottslingar ska lagen ta hand om.
Citera
2015-05-14, 14:02
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:

Jag skulle inte säga att militären sköt oskyldiga då dem "oskyldiga" hade misshandlat folk. Brottslingar ska lagen ta hand om.

Är man inte oskyldig tills motsatsen bevisad i en rättstat ?
Citera
2015-05-14, 14:08
Medlem
Citat:
Är man inte oskyldig tills motsatsen bevisad i en rättstat ?

Blev lite fel där.
Jag menar att de som misshandlade och begick brott vem tyvärr skjutna då militär hade i uppgift att ta över polisens uppgift för tillfället.

Att glömma sig i demonstrationståg är ingen ursäkt. Har man begått brott så har man begått brott. Då ska man inte heller svara med att attackera när lagen kräver rättvisa.

Att attackera en militär med en spade så får man vara beredd på att bli skjuten.
Citera
2015-05-14, 14:17
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Blev lite fel där.
Jag menar att de som misshandlade och begick brott vem tyvärr skjutna då militär hade i uppgift att ta över polisens uppgift för tillfället.

Att glömma sig i demonstrationståg är ingen ursäkt. Har man begått brott så har man begått brott. Då ska man inte heller svara med att attackera när lagen kräver rättvisa.

Att attackera en militär med en spade så får man vara beredd på att bli skjuten.

Din "sanning" är lika horribel som odemokratisk, har du rådfrågat SD innan du startade tråden?

Misstänks det finnas brottslingar i demonstrationståg, då är det helt i sin ordning att skjuta människor i tåget med hänvisning till rättsskipningens upprätthållande, till varje pris bör tilläggas.

Hur tillämpas demonstrations- och mötesfriheten när militären får skjuta misstänkta i folksamlingar godtyckligt?
Citera
2015-05-14, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Din "sanning" är lika horribel som odemokratisk, har du rådfrågat SD innan du startade tråden?

Misstänks det finnas brottslingar i demonstrationståg, då är det helt i sin ordning att skjuta människor i tåget med hänvisning till rättsskipningens upprätthållande, till varje pris bör tilläggas.

Hur tillämpas demonstrations- och mötesfriheten när militären får skjuta misstänkta i folksamlingar godtyckligt?

Bara för att man är misstänkt så har man inte rätt att bli skjuten, nej. Men är man misstänkt så har man automatiskt skyldighet att delta i en polisutredning. Vilket betyder att man ska följa med till stationen.

Jag försvarar inte militären. Men vid upplopp så förekommer det inga trevligheter.
Citera
2015-05-14, 14:33
Medlem
.buenaventura.s avatar
Citat:
Bara för att man är misstänkt så har man inte rätt att bli skjuten, nej. Men är man misstänkt så har man automatiskt skyldighet att delta i en polisutredning. Vilket betyder att man ska följa med till stationen.

Kan du belägga det fetade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in