Citat:
Ursprungligen postat av
utan.att.stanna
Ops.. Tänkte på staden Vellinge jag...
Det enda i Vellinge kommun som kan kallas stad är väl förvisso Skanör-Falsterbo, som är det historiskt... Vellinge är ett fd municipalsamhälle och har väl ungefär samma stadskänsla som övriga kommunhuvudorter i Skåne typ Skurup, Sjöbo, Hörby osv, dvs lite flerfamiljshus och ett mindre torg i centrum med industriområden och villakvarter runtomkring.
Höllviken har som nämnt ett relativt stort köpcentrum (speciellt för ortens storlek) och även viss centrumkommers. I Skanör-Falsterbo är det däremot ganska dött, speciellt årstiderna utanför sommaren. Bostadspriserna är lägst i Vellinge och i de östra delarna, dvs Ö Grevie och V Ingelstad, men de senare kommer kanske öka (så det kan vara en bra investering) när pågatågen till Trelleborg börjar gå såvitt jag vet i slutet av 2015. Bostadspriserna kan fortfarande vara okej i vissa delar av Höllviken men kommer man ner mot Ljunghusen-Skanör-Falsterbo blir de riktigt absurt höga.
Bratstämningen ser man här och där, men i själva Vellinge tycker jag inte den är så farlig. Den känns mer som vilken medeltätort i Skåne som helst, jämförbar med just Skurup eller Sjöbo som nämnt tidigare.
Skolorna är (eller var när jag var i skolåldern åtminstone) bland de bästa i Sverige och tryggheten är precis vad man förväntar sig av en kommun i den storleken. I tätorten Vellinge är man troligen mer otrygg som invandrare än som svensk, med tanke på att det (återigen när jag gick i skolan) hängde vissa nassegäng på gatorna, men i de övriga orterna är den här typen av gängbildning i princip icke förekommande. Jag har dock hört om ett större problem med droger bland unga på senare år.
Eftersom jag inser att "invandring" ingår i frågeställningen även om TS inte skrivit det rakt ut får man väl tillägga att det visst finns invandrare i Vellinge kommun, men knappast av flyktingtyp. De invandrare som finns i kommunen är antingen de som driver kebabhak, kinarestauranger osv, eller företagsledare (vilket väl iofs en restaurangägare också är) och liknande som ser det som en trygg kommun för sina barn precis som vilken svensk familj som helst. Det finns ett boende för flyktingbarn i Falsterbo, som verkar fungera väldigt bra:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...-ar-snalla-har