• 1
  • 2
2015-05-14, 09:51
Medlem
arereds avatar
Hej!!

Jag är medveten om att Malmö är en väldigt socialt belastad kommun med mycket brott och otrygghet, däremot har jag hört att vissa kranskommuner som exempelvis Vellinge ska vara något helt annat.

Så ni som bor eller har erfarenheter av Vellinge? Vad tycker ni? Själv har jag bara varit i Skanör-Falsterbo två eller tre gånger i mitt liv så jag har ännu inte hunnit få någon uppfattning om hur Vellinge är i helhet. Berätta om allt ni vet.

* Skolor
* Affärer
* Trygghet
* Osv osv
Citera
2015-05-14, 13:30
Medlem
Vellinge är dit man åker när man är trött på skiten här i malmö. Mycket fin kommun med mestadels svenskar. DOCK så tror de flesta i vellinge kommun att det är lite bättre än alla andra, riktig stekarattityd där. fast hellre det än kaosblattar som ska moppsa sig.

Det bästa ? Att kommunen inte sticker under stol med att de vill bevara sin kommun som den är och inte ger efter allt för mycket för alla påtryck att ta hand om allsköns skit som kommer.

Skolor - Mycket bra
Affärer - mindre bra men malmö ligger nära så det är inget problem
trygghet - mycket bra
Senast redigerad av Pårr 2015-05-14 kl. 13:33.
Citera
2015-05-14, 19:06
Medlem
utan.att.stannas avatar
Affärer uruselt skulle jag säga. Tänk dig att bo riktigt öde, med ett litet bytorg bara, med typ Konsum och en VC i närheten. Men annars är det ju fint och lugnt och för övrigt. Neråt Falsterbo är ju såklart en helt annan liga *drömmer mig dit*.
Citera
2015-05-15, 09:13
Medlem
Jag förstår inte er som skriver att det inte finns affärer. Det finns ju massor. Höllviken har exempelvis ett köpcentrum med bio. Där finns allt man behöver så man behöver aldrig åka in till Malmö om man inte jobbar där.
Staden Vellinge gillar jag inte. Väldigt mossig och svensk på ett dåligt sätt. Näset är mycket bättre. Blandat folk och utbudet av matställen är helt suveränt. Garanterat gott varje gång.
Du har alltid nära till vattnet och på sommaren finns det ingen bättre plats att vara på. Restaurangerna brukar ha liveframträdanden lite då och då. Mest på sommaren.
Man känner sina grannar vilket skapar trygghet.

Förskola och skola har jag ingen aning om men har jag inte fel för mig så ligger skolan etta i Sverige.
Citera
2015-05-17, 19:24
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Jag förstår inte er som skriver att det inte finns affärer. Det finns ju massor. Höllviken har exempelvis ett köpcentrum med bio. Där finns allt man behöver så man behöver aldrig åka in till Malmö om man inte jobbar där.
Staden Vellinge gillar jag inte. Väldigt mossig och svensk på ett dåligt sätt. Näset är mycket bättre. Blandat folk och utbudet av matställen är helt suveränt. Garanterat gott varje gång.
Du har alltid nära till vattnet och på sommaren finns det ingen bättre plats att vara på. Restaurangerna brukar ha liveframträdanden lite då och då. Mest på sommaren.
Man känner sina grannar vilket skapar trygghet.

Förskola och skola har jag ingen aning om men har jag inte fel för mig så ligger skolan etta i Sverige.
Ops.. Tänkte på staden Vellinge jag...
Citera
2015-05-17, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna

Det enda i Vellinge kommun som kan kallas stad är väl förvisso Skanör-Falsterbo, som är det historiskt... Vellinge är ett fd municipalsamhälle och har väl ungefär samma stadskänsla som övriga kommunhuvudorter i Skåne typ Skurup, Sjöbo, Hörby osv, dvs lite flerfamiljshus och ett mindre torg i centrum med industriområden och villakvarter runtomkring.

Höllviken har som nämnt ett relativt stort köpcentrum (speciellt för ortens storlek) och även viss centrumkommers. I Skanör-Falsterbo är det däremot ganska dött, speciellt årstiderna utanför sommaren. Bostadspriserna är lägst i Vellinge och i de östra delarna, dvs Ö Grevie och V Ingelstad, men de senare kommer kanske öka (så det kan vara en bra investering) när pågatågen till Trelleborg börjar gå såvitt jag vet i slutet av 2015. Bostadspriserna kan fortfarande vara okej i vissa delar av Höllviken men kommer man ner mot Ljunghusen-Skanör-Falsterbo blir de riktigt absurt höga.

Bratstämningen ser man här och där, men i själva Vellinge tycker jag inte den är så farlig. Den känns mer som vilken medeltätort i Skåne som helst, jämförbar med just Skurup eller Sjöbo som nämnt tidigare.

Skolorna är (eller var när jag var i skolåldern åtminstone) bland de bästa i Sverige och tryggheten är precis vad man förväntar sig av en kommun i den storleken. I tätorten Vellinge är man troligen mer otrygg som invandrare än som svensk, med tanke på att det (återigen när jag gick i skolan) hängde vissa nassegäng på gatorna, men i de övriga orterna är den här typen av gängbildning i princip icke förekommande. Jag har dock hört om ett större problem med droger bland unga på senare år.

Eftersom jag inser att "invandring" ingår i frågeställningen även om TS inte skrivit det rakt ut får man väl tillägga att det visst finns invandrare i Vellinge kommun, men knappast av flyktingtyp. De invandrare som finns i kommunen är antingen de som driver kebabhak, kinarestauranger osv, eller företagsledare (vilket väl iofs en restaurangägare också är) och liknande som ser det som en trygg kommun för sina barn precis som vilken svensk familj som helst. Det finns ett boende för flyktingbarn i Falsterbo, som verkar fungera väldigt bra: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...-ar-snalla-har
Senast redigerad av Grillo 2015-05-17 kl. 20:52.
Citera
2015-05-17, 20:54
Medlem
Citat:
Affärer uruselt skulle jag säga. Tänk dig att bo riktigt öde, med ett litet bytorg bara, med typ Konsum och en VC i närheten. Men annars är det ju fint och lugnt och för övrigt. Neråt Falsterbo är ju såklart en helt annan liga *drömmer mig dit*.

Det finns förresten inget Coop i Vellinge tätort. Det konkurrerades ut av ICA för många år sedan som tog över deras lokaler. Förr låg de intill varandra där ICA ligger idag. Däremot finns ett i Höllviken.
Citera
2015-05-17, 22:21
Medlem
Citat:
Kan vara jag som tolkat ts fel. Står inte specificerat om det är kommunen eller "staden" Vellinge.
Citera
2015-05-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Bostadspriserna kan fortfarande vara okej i vissa delar av Höllviken men kommer man ner mot Ljunghusen-Skanör-Falsterbo blir de riktigt absurt höga.

Om du kan tänka dig ett mindre hus eller bygga nytt så finns det bostäder och tomter att köpa för ett rimligt pris i Skanör-Falsterbo. Jag håller med om Ljunghusen. Inte ens en friggebod på en tomt kan en normal människa köpa.
Citera
2015-05-17, 23:36
Medlem
TeEsErs avatar
För ungefär 20-30 år sen var Vellinge centralorten i Vellinge kommun och där fanns det mesta man behövde. Efter det kom Skanör (för de hade systembolag).

Bodde man i Höllviken var det antagligen till Vellinge man körde för att handla eller göra ärenden. Idag är det Höllviken som tagit över som centralort och shoppingen och annan service har i mångt och mycket centrerats dit i takt med att Höllvikens befolkning har ökat. Tror det bor cirka 10.000 i Höllviken och kanske 5-6.000 i Vellinge och Skanör-Falsterbo.

Vellinge "by" känns märkligt och dött och det bör finnas roligare ställen att bo på.

/T
Citera
2015-05-18, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Om du kan tänka dig ett mindre hus eller bygga nytt så finns det bostäder och tomter att köpa för ett rimligt pris i Skanör-Falsterbo. Jag håller med om Ljunghusen. Inte ens en friggebod på en tomt kan en normal människa köpa.

Jag är själv uppvuxen i Ljunghusen och där bor min familj och större delen av min släkt. Jag har dock insett att jag aldrig kommer att ha råd att flytta dit och har ingen större lust att göra det heller. Skanör-Falsterbo vill jag nog heller inte bo i men du har rätt i att det är lite rimligare priser där. Jag önskar dock att de mindre hus som fortfarande finns kvar både där och i Ljunghusen består, men inser att det nog tyvärr inte kommer att bli så i längden. Speciellt sommarhusen i Ljunghusen är rätt körda i det långa loppet, och det är synd att kommunen inte sett till att kulturmärka dem. Åtminstone de större sommarpalatsen i Ljunghusen kommer dock förhoppningsvis bestå, även om några av dem har rivits redan. Speciellt de två som är kvar längs Storvägen längst ner mot havet.

Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
För ungefär 20-30 år sen var Vellinge centralorten i Vellinge kommun och där fanns det mesta man behövde. Efter det kom Skanör (för de hade systembolag).

Bodde man i Höllviken var det antagligen till Vellinge man körde för att handla eller göra ärenden. Idag är det Höllviken som tagit över som centralort och shoppingen och annan service har i mångt och mycket centrerats dit i takt med att Höllvikens befolkning har ökat. Tror det bor cirka 10.000 i Höllviken och kanske 5-6.000 i Vellinge och Skanör-Falsterbo.

Vellinge "by" känns märkligt och dött och det bör finnas roligare ställen att bo på.

/T

Höllviken har mycket riktigt lite över 10 000 invånare och Skanör-Falsterbo och Vellinge 6000 vardera. Höllviken tillhör de snabbast växande orterna i Sverige under de senaste 10-20 åren och på senare år lyckligtvis tack vare förtätning i centrum snarare än (enbart) villabebyggelse. Några billiga hyresrätter är det ju dock förstås inte tal om...
Citera
2015-05-18, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Jag önskar dock att de mindre hus som fortfarande finns kvar både där och i Ljunghusen består, men inser att det nog tyvärr inte kommer att bli så i längden. Speciellt sommarhusen i Ljunghusen är rätt körda i det långa loppet, och det är synd att kommunen inte sett till att kulturmärka dem. Åtminstone de större sommarpalatsen i Ljunghusen kommer dock förhoppningsvis bestå, även om några av dem har rivits redan. Speciellt de två som är kvar längs Storvägen längst ner mot havet.
Jag håller verkligen med om att bevara de gamla bostäderna. Höllviken är inte i närheten av vad det var för 30 år sedan. På den tiden var det landsbygd och massor med sommarbostäder. Nu har man skövlat nästan alla träden och husen fyller hela trädgårdarna. Jag kan inte förstå hur man har tänkt på kommunen när man tillåtit det.

Det är både positivt och negativt när byar/städer växer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in