2023-04-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ja Gud har en plan, Guds bud!
De som håller sig till dem kommer bli räddade.
Alla kan vända om från synd.
Gud är fullt kompetent att förlåta, om man helhjärtat vänder om och försöker.
Det är enkelt.

Herren älskar dem som hatar det onda, han bevarar sina trognas liv och räddar dem ur de gudlösas våld. Ljus bryter fram för de rättfärdiga och glädje för de redbara. Ni rättfärdiga, gläd er över Herren och prisa hans heliga namn. Psaltaren 97:10-12

Att vara rättfärdig inför Gud innebär att man 1) inte avgudadyrkar och att man 2) talar väl om Gud.
3) Man stjäl inte, 4) mördar inte och man har en 5) ansvarsfull sexuell etik, man 6) behandlar djur väl och man står bakom 7) goda nationella rättssystem.
Bryter man mot dessa enkla 7 bud då syndar man.

De sju buden behövs för en god fredlig värld.

Tycker du att världen ser ut att bli god och fredligare?

Hur länge sen var det som Israel hörde något från Gud? Sista profeten som hörde av sig för sisådär 2400 år sedan (Malaki) hade ju ett ganska graverande budskap och eftersom dom avvisade Jesus (räddaren/frälsaren) 400 år senare lär dom få smaka på den kakan också. Inte bara dom, utan även resten av världen som inte förstår att dom behöver Gud frälsaren.

Nu är vi tillbaka på ruta 1. Ser du verkligen inte hur svårt det är och varit för Israel, som fått fungera som exempel för oss alla andra genom GT, att just efterleva dessa bud? Dom har misslyckats om och om och om igen. Ser du någon ljusning? Blir världen och människorna bättre? Godare?

Att vara rättfärdig i Guds ögon innebär att vara PERFEKT. Ingen människa kan uppnå det i egen kraft. Därför behövs en frälsare (räddare) som går in i vårt ställe och ställer allt till rätta. Jesus kom med det glada budskapet. Han tog på sig våra synder, vår korrupta mänsklighet och betalade skulden. Men Israel avvisade honom. Det kommer dom att ångra. När tiden är inne och dom förstår sitt svek kommer dom ropa "Välsignad är han som kommer i Herrens namn".

Herren kommer tillbaka, då gäller det att vara redo. Att då vara Israel, kvar i förgängelsen, är inte något eftersträvansvärt, många många kommer få lida, och bara ett fåtal klarar sig igenom.

Matteus 23:39
Ty jag säger er: Härefter skall ni inte se mig, förrän ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn."

Hosea 5:15
15 Jag vill gå min väg,
jag vill vända tillbaka till min boning,
till dess de erkänner sin skuld
och söker mitt ansikte.
I nöden skall de vända sig till mig.

Undrar var han var innan han vände tillbaks till sin boning?

GT talar om VAD
NT förklarar HUR
Citera
2023-05-01, 14:39
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Tycker du att världen ser ut att bli god och fredligare?
Nu?
Den framtida messianska tidsåldern kommer vara en tid när det är fred för människor lever efter Guds bud.

Det är extremt svårt att ha en lycklig fred om människor stjäl dina pengar, mördar dina släktingar och ligger med din fru/man.
Fred underlättas extremt mycket av om vi lever efter de grundläggande buden.

Att inte stjäla, mörda eller begå äktenskapsbrott är enkla bud att leva efter, även om kristna inbillar sig att det är omöjligt leva hela livet utan att bryta mot dem.

Även om människor bara halverade sitt stjälande och halverade äktenskapsbrotten (det är bättre att skiljas eller använda högerhanden) då skulle vi ha betydligt färre konflikter i samhället.

Det går att ifrågasätta om världen blivit fredligare, men det går oxå att argumentera för att vissa former av våld faktiskt minskat när västvärlden (långsamt) blev mer civiliserad de senaste 1000 åren:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Better_Angels_of_Our_Nature

Det är svårt att argumentera för att världen inte skulle bli mer fredlig om fler lät bli att bryta mot buden om mord, stöld och äktenskapsbrott.

Budorden är Guds gåva till människan för att vi ska få goda fredliga liv.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-05-01 kl. 14:54.
Citera
2023-05-01, 16:33
Medlem
Citat:
Nu?
Den framtida messianska tidsåldern kommer vara en tid när det är fred för människor lever efter Guds bud.
Det är ju inte nu, eller hur?

Vet du ens vad den messianska tidsåldern innebär? Och vad som profeterats om TIDEN INNAN den även i GT?

Jakobs nöd, hört talas om den?

Jeremia 30
7 Ve! Detta är en stor dag,
ingen är den lik.
En tid av nöd är detta för Jakob,
men han skall bli räddad ur den.

Blodigt värre!

Jesaja 63
2 Varför är din dräkt så röd,
varför liknar dina kläder en vintrampares?
3 "En vinpress har jag trampat, jag ensam,
ingen i folket hjälpte mig.
Jag trampade dem i min vrede,
trampade sönder dem i min förbittring.
Då stänkte deras blod på mina kläder,
så att jag fick hela min dräkt nerfläckad.
4 Ty hämndens dag var i mitt hjärta,
och året för min återlösning hade kommit.

Ny himmel och ny jord!

Jesaja 65
17 Se, jag skapar nya himlar och en ny jord,
och man skall inte mer komma ihåg det förgångna
eller tänka på det.

Så vad tror du nöden, hämnden och återlösningen har för betydelse? Vad tror du föregår skapelsen av en ny himmel och en ny jord? Att alla "goda" människor håller buden så lätt och duktigt och detta är belöningen?

Ja jag säger då det, människor har en förmåga att skapa sina egna doktriner minsann. Tyvärr är det allvar och Herren kommer genomföra sin plan oavsett mänskliga idéer, frågan är om du vänder om innan dess?

Citat:
Det är extremt svårt att ha en lycklig fred om människor stjäl dina pengar, mördar dina släktingar och ligger med din fru/man.
Fred underlättas extremt mycket av om vi lever efter de grundläggande buden.

Att inte stjäla, mörda eller begå äktenskapsbrott är enkla bud att leva efter, även om kristna inbillar sig att det är omöjligt leva hela livet utan att bryta mot dem.

Även om människor bara halverade sitt stjälande och halverade äktenskapsbrotten (det är bättre att skiljas eller använda högerhanden) då skulle vi ha betydligt färre konflikter i samhället.

Det går att ifrågasätta om världen blivit fredligare, men det går oxå att argumentera för att vissa former av våld faktiskt minskat när västvärlden (långsamt) blev mer civiliserad de senaste 1000 åren:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Better_Angels_of_Our_Nature

Det är svårt att argumentera för att världen inte skulle bli mer fredlig om fler lät bli att bryta mot buden om mord, stöld och äktenskapsbrott.

Budorden är Guds gåva till människan för att vi ska få goda fredliga liv.

Om människan hade förmågan att leva efter Guds bud och lag skulle inte världen se ut som den gör, med gängkrig, dödsskjutningar, våldtäkter, mord, kvinnomisshandel, droghandel, människohandel, krig och pengajakt, otukt, aborter, mm mm

Jaa, det är till och med så att våra regeringar ("kungar") promotar rena rama galenskapen och våra barn får lära sig djävulens lagar i allmän skola med skolplikt i denna "civiliserade" värld.
Citera
2023-05-02, 02:42
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Det är ju inte nu, eller hur?

Vet du ens vad den messianska tidsåldern innebär? Och vad som profeterats om TIDEN INNAN den även i GT?
.
Vad upprörd du verkar. Du kan inte vinna mot Bibeln/gamla testamentet. Läser man det först bokstavligt, innan man läser de kristnas nya tillägg till bibeln, då kan man inte vara kristen.
Nya testamentet tvingar dig att bara tolka gt som symboliska bilder som skulle förebåda jesus.

Judendomen läser GT bokstavligt.
Kristendomen läser gt som symbolbilder.
Det är upp till dig att välja din väg, vad du ska tro.
Ta inte ut frustration på mig.

Den messianska tiden är inte alls samma i gt som i de kristnas texter.

Jag har inte påstått att allt i framtiden kommer vara heliga rosa moln. Profetiorna med domar kommer slå in.
(Undantag: Men Jona bok visar att Gud kan låta bli att straffa onda hednafolk om de omvänder sig från sin synd dvs omvänder sig till Guds bud.)

Så, vad är det bästa att göra då när det är oroliga tider?
Jo, håll dig till Guds plan, lev efter Guds bud!
De bud som gällde i 1 mosebok innan Israels folk hade uppkommit, de generella bud som gäller alla människor.
Ta ditt skydd hos Gud och lev som Gud vill enligt buden.

Psalm 46
För körledaren. Av Korachs ättlingar, en sång. Gud är vår tillflykt och vår styrka, en hjälp i nöden, som aldrig svikit. Därför räds vi inte om än jorden skälver och bergen störtar i havets djup, om än vattnen brusar och skummar och bergen darrar vid havets uppror. Här är en flod vars strömmar ger glädje åt Guds stad, som den Högste har helgat till sin boning. Därinne bor Gud, den skall aldrig falla, den får hjälp av Gud när morgonen gryr. Folken larmar, riken vacklar. Då hörs hans röst och jorden bävar. Herren Sebaot är med oss, Jakobs Gud är vår borg. Kom och skåda Herrens gärningar, som slår världen med skräck. Han gör slut på krigen över hela jorden, han bryter bågen och bräcker spjutet, sköldarna bränner han upp i eld. Lugn! Besinna att jag är Gud, upphöjd över folken, upphöjd över jorden. Herren Sebaot är med oss, Jakobs Gud är vår borg.

Jordens folk kommer vända om till Gud och tillsammans med Israels folk leva i Herrens välsignelse:
Psalm 67
För körledaren, till stränginstrument. En psalm, en sång. Gud, visa oss nåd och välsigna oss, låt ditt ansikte lysa mot oss, så att hela jorden lär känna vad du gör och alla folk får veta att du hjälper. Folken skall tacka dig, o Gud, ja, alla folk skall tacka dig. Alla länder skall jubla av glädje, ty du råder rättvist över folken och leder länderna på jorden. Folken skall tacka dig, o Gud, ja, alla folk skall tacka dig. Jorden har gett sin gröda. Gud, vår Gud, välsignar oss. Gud välsignar oss, och hela jorden skall frukta honom.
Sista raden visar att "oss" är Israels folk och att de inte är samma som "folken".

Det är Israels folk som i psalm 67 ber om att få vara det de är kallade till, ett ljus för folken, så att alla folk blir välsignade genom Judendomen tillsammans med dem.

Omvändelse är att sluta synda d v s att börja leva efter buden. De är enkla om man vill.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-05-02 kl. 03:22.
Citera
2023-05-02, 02:51
Medlem
Folketstempels avatar
En synd är att bryta mot budorden som från början var mellan 600-700 enigt judiska originalskrifter.

Men i kristen förpackning så kan man köpa sig fri från att brutit mot deras tio budord som de slutade till sist att vara endast tio stycken.
Dödssynder som det förr talades om, förlåter Jesus hur ofta man än begår dem innan man dör, samt ber om förlåtelse för dem innan såklart.
Citera
2023-05-02, 04:38
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
En synd är att bryta mot budorden som från början var mellan 600-700 enigt judiska originalskrifter.

Men i kristen förpackning så kan man köpa sig fri från att brutit mot deras tio budord som de slutade till sist att vara endast tio stycken.
Dödssynder som det förr talades om, förlåter Jesus hur ofta man än begår dem innan man dör, samt ber om förlåtelse för dem innan såklart.
Synd är att bryta mot Gud, Alla judar och muslimer bryter mot God. De är inte av Gud.
Citera
2023-05-02, 05:58
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Synd är att bryta mot Gud, Alla judar och muslimer bryter mot God. De är inte av Gud.
Vilken religion tillhör du själv? Jag har svårt att placera den.
Citera
2023-05-02, 07:07
Medlem
Citat:
Vad upprörd du verkar. Du kan inte vinna mot Bibeln/gamla testamentet. Läser man det först bokstavligt, innan man läser de kristnas nya tillägg till bibeln, då kan man inte vara kristen.
Nya testamentet tvingar dig att bara tolka gt som symboliska bilder som skulle förebåda jesus.

Judendomen läser GT bokstavligt.
Kristendomen läser gt som symbolbilder.
Det är upp till dig att välja din väg, vad du ska tro.
Ta inte ut frustration på mig.

Den messianska tiden är inte alls samma i gt som i de kristnas texter.

Jag har inte påstått att allt i framtiden kommer vara heliga rosa moln. Profetiorna med domar kommer slå in.
(Undantag: Men Jona bok visar att Gud kan låta bli att straffa onda hednafolk om de omvänder sig från sin synd dvs omvänder sig till Guds bud.)

Så, vad är det bästa att göra då när det är oroliga tider?
Jo, håll dig till Guds plan, lev efter Guds bud!
De bud som gällde i 1 mosebok innan Israels folk hade uppkommit, de generella bud som gäller alla människor.
Ta ditt skydd hos Gud och lev som Gud vill enligt buden.

Psalm 46
För körledaren. Av Korachs ättlingar, en sång. Gud är vår tillflykt och vår styrka, en hjälp i nöden, som aldrig svikit. Därför räds vi inte om än jorden skälver och bergen störtar i havets djup, om än vattnen brusar och skummar och bergen darrar vid havets uppror. Här är en flod vars strömmar ger glädje åt Guds stad, som den Högste har helgat till sin boning. Därinne bor Gud, den skall aldrig falla, den får hjälp av Gud när morgonen gryr. Folken larmar, riken vacklar. Då hörs hans röst och jorden bävar. Herren Sebaot är med oss, Jakobs Gud är vår borg. Kom och skåda Herrens gärningar, som slår världen med skräck. Han gör slut på krigen över hela jorden, han bryter bågen och bräcker spjutet, sköldarna bränner han upp i eld. Lugn! Besinna att jag är Gud, upphöjd över folken, upphöjd över jorden. Herren Sebaot är med oss, Jakobs Gud är vår borg.

Jordens folk kommer vända om till Gud och tillsammans med Israels folk leva i Herrens välsignelse:
Psalm 67
För körledaren, till stränginstrument. En psalm, en sång. Gud, visa oss nåd och välsigna oss, låt ditt ansikte lysa mot oss, så att hela jorden lär känna vad du gör och alla folk får veta att du hjälper. Folken skall tacka dig, o Gud, ja, alla folk skall tacka dig. Alla länder skall jubla av glädje, ty du råder rättvist över folken och leder länderna på jorden. Folken skall tacka dig, o Gud, ja, alla folk skall tacka dig. Jorden har gett sin gröda. Gud, vår Gud, välsignar oss. Gud välsignar oss, och hela jorden skall frukta honom.
Sista raden visar att "oss" är Israels folk och att de inte är samma som "folken".

Det är Israels folk som i psalm 67 ber om att få vara det de är kallade till, ett ljus för folken, så att alla folk blir välsignade genom Judendomen tillsammans med dem.

Omvändelse är att sluta synda d v s att börja leva efter buden. De är enkla om man vill.

Du svarade inte på min fråga? Har du läst Jeremia 30? Jesaja 63 och 65? Vad innebär det bokstavligt?

Vad innebär "Ny himmel och ny jord" bokstavligt? Kommer denna jord finnas kvar?

Jaa, genom Israel blir vi alla frälsta, men inte för deras goda gärningars skull, tvärtom, pga deras synder går Herren in och låter frälsningen gå ut till alla folk. Det är därför Herren varit "tyst" i 2400 år vad gäller Israel, för det är Hedningarnas tid nu fram till Herrens dag.

Han gör det inte för deras skull, inte för vår skull heller. Han gör det för sitt Heliga Namns skull. För vart dom (Israel) än hamnade i världen bland hedningarna drog dom synd och skam över Herrens Namn.

Hesekiel 36
22 Säg därför till Israels hus: Så säger Herren, Herren: Inte för er skull gör jag detta, ni av Israels hus, utan för mitt heliga namns skull, det som ni har vanärat bland de folk ni har kommit till. 23 Jag vill helga mitt stora namn, som har blivit vanärat bland folken, därför att ni har van-ärat det bland dem, och de skall inse att jag är Herren, säger Herren, Herren, när jag bevisar mig helig bland er inför deras ögon.

Så, läser du bibeln bokstavligt? Eller väljer du ut lämpliga delar som passar din agenda och allegoriserar resten?

Det är liksom inte dina eller mina gärningar som har betydelse, utan Herrens Heliga Namn som Han själv bevisar sig Helig med bland oss hedningar.
Citera
2023-05-02, 07:26
Medlem
Citat:

Ja, synd är att bryta mot buden. Men några 6-700 har det aldrig varit, inte enligt dom som forskat i bibelhistoria och läst/översatt originaltexterna. Talmud är senare tillagd.

Citat:

Nej, man kan inte köpa sig fri. Jesus betalade våra skulder, en gång för alla. Man måste förlita sig på Honom som går in i vårt ställe och gör oss rättfärdiga inför Fadern.

Människan är full av synd, genomgående syndig är människans natur, och vi kan inte rena oss själva. Bibeln är full av berättelser som vittnar om detta misslyckande genom Israels förtjänst.

1 Mosebok 6
5 Och Herren såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla tankar och avsikter ständigt var alltigenom onda.

Matteus 24
37 Ty som det var i Noas dagar, så skall det vara vid Människosonens återkomst.

Därför behöver vi Jesus som kan täcka över våra onda gärningar med sitt blod.

Du behöver skilja mellan goda gärningar för att bli räddad och räddad till att utöva goda gärningar.

En tro utan gärningar är en död tro, gärningar utan tro är redan död.

Och tro är att förlita sig på Herren Jesus Kristus som sin frälsare.
Senast redigerad av vinkelhak 2023-05-02 kl. 07:31.
Citera
2023-05-02, 15:48
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Du svarade inte på min fråga? Har du läst Jeremia 30? Jesaja 63 och 65? Vad innebär det bokstavligt?

Vad innebär "Ny himmel och ny jord" bokstavligt? Kommer denna jord finnas kvar?

Jaa, genom Israel blir vi alla frälsta, men inte för deras goda gärningars skull, tvärtom, pga deras synder går Herren in och låter frälsningen gå ut till alla folk. Det är därför Herren varit "tyst" i 2400 år vad gäller Israel, för det är Hedningarnas tid nu fram till Herrens dag.

Han gör det inte för deras skull, inte för vår skull heller. Han gör det för sitt Heliga Namns skull. För vart dom (Israel) än hamnade i världen bland hedningarna drog dom synd och skam över Herrens Namn.

Hesekiel 36
22 Säg därför till Israels hus: Så säger Herren, Herren: Inte för er skull gör jag detta, ni av Israels hus, utan för mitt heliga namns skull, det som ni har vanärat bland de folk ni har kommit till. 23 Jag vill helga mitt stora namn, som har blivit vanärat bland folken, därför att ni har van-ärat det bland dem, och de skall inse att jag är Herren, säger Herren, Herren, när jag bevisar mig helig bland er inför deras ögon.

Så, läser du bibeln bokstavligt? Eller väljer du ut lämpliga delar som passar din agenda och allegoriserar resten?

Det är liksom inte dina eller mina gärningar som har betydelse, utan Herrens Heliga Namn som Han själv bevisar sig Helig med bland oss hedningar.

Profetiorna kommer gå i uppfyllelse, på något sätt, men varken du eller jag eller någon kan spekulera ihop exakt hur.
Det gäller även de från Jeramia och Jesaja du lyfte fram.

Jag har i denna trad lyft fram flera som faktiskt har gått i uppfyllelse, eller just nu håller på att uppfyllas. Det mycket mindre spekulativt.

Herrens Tjänare Israels utveckling är vad som folken aldrig anat:
Min tjänare skall ha framgång, han skall bli upphöjd, mäktig och ärad. Många förfärades över honom, så vanställt var hans yttre, så föga mänskligt hans utseende. Men nu får han många folk att häpna, och kungar förstummas inför honom, ty de ser något de aldrig hört talas om, bevittnar något de aldrig anat.

Alla folk har totalt brutalt avfallit från Gud och gått sin egen väg, utom Israels folk.

Diasporan: Israels folk har oxå syndat (för 2-3000 år sedan) men inte avfallit under diasporan så deras långa diaspora är fantastiskt mycket bättre än vad något annat folk kan berömma sig av.

Idag återvänder Israels folk från folken till sitt land, som profetiorna sagt..

Herrens tjänare Israel är, och kommer ännu mer bli, ett ljus för folken, ett heligt prästerskap för folken:

Men inget vapen som smids mot dig skall ha framgång, alla som för talan mot dig skall du få fällda. Detta är Herrens tjänares lott, jag ger dem segern, säger Herren.
Kom, alla ni som törstar, kom hit och få vatten, kom, även om ni inte har pengar! Förse er med säd, så att ni får äta! Kom och få säd utan pengar, vin och mjölk utan att betala! Varför lägger ni pengar på det som inte är bröd, er lön på sådant som inte mättar? Lyssna till mig, så får ni äta gott och njuta av feta rätter. Kom till mig och hör noga på, lyssna, så får ni liv. Jag sluter ett evigt förbund med er, den nåd jag visat David skall bestå. Honom gjorde jag till ett vittne för folken, till furste och härskare över dem. Du skall kalla på folkslag du inte känner, folkslag som inte känner dig skyndar till för Herrens, din Guds, skull, Israels Helige, som skänkt dig härlighet
Jesaja 54:17-55:5

Man måste se till helheten och de budskap som förmedlas gång på gång i Bibeln.

Jag behöver inte leta bibelord som stärker att Israel är Guds eviga egendomsfolk, eller att det är viktigt att följa Guds bud.
Det står överallt i bibeln/gt.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-05-02 kl. 16:08.
Citera
2023-05-02, 17:09
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Vilken religion tillhör du själv? Jag har svårt att placera den.
Religion? Mäste man tillhöra föfalskare?

Jag är äv Gud.

Och judarna är som kineserna, lyckosamma, men kineserna kallarar sig icke Israeler.
Citera
2023-05-02, 18:33
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Bokstavstrogen tolkning av vilka Jesaja kallar för Herrens tjänare:

Jesaja 44:1 Men hör nu, du min tjänare Jakob, du Israel som jag har utvalt.

Jesaja 44:2 Så säger HERREN, han som skapade dig, han som formade dig redan i moderlivet och som hjälper dig: Frukta inte, du min tjänare Jakob, du Jesurun som jag har utvalt.

Jesaja 44:21 Tänk på detta, du Jakob, du Israel, ty du är min tjänare. Jag har format dig, du är min tjänare. Israel, du blir inte bortglömd av mig.

Jesaja 45:4 För min tjänare Jakobs skull, för Israels skull, min utvalde, kallade jag dig vid namn. Jag gav dig ett ärenamn, fastän du inte kände mig.

Jesaja 48:20 Drag ut från Babel, fly från kaldeerna! Förkunna detta med fröjderop, låt det bli känt, för ut det till jordens ände, säg: ”HERREN har återlöst sin tjänare Jakob.

Jesaja 49:3 Han sade till mig: ”Du är min tjänare, Israel, genom dig vill jag förhärliga mig.”

Bokstavligt: Därför handlar Jesaja 54:17-55:7 om Israels folk och andra folk (bokstavstrogen tolkning), inte om Jesus och olika folk (kristen symbolisk tolkning):

Citat:
Herrens tjänare Israel är, och kommer ännu mer bli, ett ljus för folken, ett heligt prästerskap för folken:

Men inget vapen som smids mot dig skall ha framgång, alla som för talan mot dig skall du få fällda. Detta är Herrens tjänares lott, jag ger dem segern, säger Herren.
Kom, alla ni som törstar, kom hit och få vatten, kom, även om ni inte har pengar! Förse er med säd, så att ni får äta! Kom och få säd utan pengar, vin och mjölk utan att betala! Varför lägger ni pengar på det som inte är bröd, er lön på sådant som inte mättar? Lyssna till mig, så får ni äta gott och njuta av feta rätter. Kom till mig och hör noga på, lyssna, så får ni liv. Jag sluter ett evigt förbund med er, den nåd jag visat David skall bestå. Honom gjorde jag till ett vittne för folken, till furste och härskare över dem. Du skall kalla på folkslag du inte känner, folkslag som inte känner dig skyndar till för Herrens, din Guds, skull, Israels Helige, som skänkt dig härlighet
Jesaja 54:17-55:5

Man måste se till helheten och de budskap som förmedlas gång på gång i Bibeln.

Citat:
Nej, man kan inte köpa sig fri. Jesus betalade våra skulder, en gång för alla. Man måste förlita sig på Honom som går in i vårt ställe och gör oss rättfärdiga inför Fadern.
Det där strider mot vad Bibeln säger! Det är inte sant!

Det är faktiskt enkel att låta bli att stjäla, mörda eller ens att låta bli att begå äktenskapsbrott, alla klarar det om de vill.

Någon gång gör alla fel, men då vändar man sig till Gud som är fullt kompetent att förlåta, inte till en död människas ande som de spikade upp på ett kors:

du som hör bön.
Till dig kommer alla människor
4för att bekänna sina synder.
När vår skuld blir oss för tung
förlåter du oss.

5Lycklig den utvalde
som får komma dig nära
och vara på dina förgårdar.
Vi mättas av det goda i ditt hus,
av det heliga i ditt tempel.
6Förunderligt svarar du oss och ger seger,
Gud, du som räddar oss,
du tillflykt för hela jorden
och de fjärran haven,
7du som reste bergen med din styrka,
rustad med kraft,
8du som stillade havets brus,
vågornas brus och folkens larm!
Psaltaren 65:3-8
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-05-02 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in