Citat:
Ja Gud har en plan, Guds bud!
De som håller sig till dem kommer bli räddade.
Alla kan vända om från synd.
Gud är fullt kompetent att förlåta, om man helhjärtat vänder om och försöker.
Det är enkelt.
Herren älskar dem som hatar det onda, han bevarar sina trognas liv och räddar dem ur de gudlösas våld. Ljus bryter fram för de rättfärdiga och glädje för de redbara. Ni rättfärdiga, gläd er över Herren och prisa hans heliga namn. Psaltaren 97:10-12
Att vara rättfärdig inför Gud innebär att man 1) inte avgudadyrkar och att man 2) talar väl om Gud.
3) Man stjäl inte, 4) mördar inte och man har en 5) ansvarsfull sexuell etik, man 6) behandlar djur väl och man står bakom 7) goda nationella rättssystem.
Bryter man mot dessa enkla 7 bud då syndar man.
De sju buden behövs för en god fredlig värld.
De som håller sig till dem kommer bli räddade.
Alla kan vända om från synd.
Gud är fullt kompetent att förlåta, om man helhjärtat vänder om och försöker.
Det är enkelt.
Herren älskar dem som hatar det onda, han bevarar sina trognas liv och räddar dem ur de gudlösas våld. Ljus bryter fram för de rättfärdiga och glädje för de redbara. Ni rättfärdiga, gläd er över Herren och prisa hans heliga namn. Psaltaren 97:10-12
Att vara rättfärdig inför Gud innebär att man 1) inte avgudadyrkar och att man 2) talar väl om Gud.
3) Man stjäl inte, 4) mördar inte och man har en 5) ansvarsfull sexuell etik, man 6) behandlar djur väl och man står bakom 7) goda nationella rättssystem.
Bryter man mot dessa enkla 7 bud då syndar man.
De sju buden behövs för en god fredlig värld.
Tycker du att världen ser ut att bli god och fredligare?
Hur länge sen var det som Israel hörde något från Gud? Sista profeten som hörde av sig för sisådär 2400 år sedan (Malaki) hade ju ett ganska graverande budskap och eftersom dom avvisade Jesus (räddaren/frälsaren) 400 år senare lär dom få smaka på den kakan också. Inte bara dom, utan även resten av världen som inte förstår att dom behöver Gud frälsaren.
Nu är vi tillbaka på ruta 1. Ser du verkligen inte hur svårt det är och varit för Israel, som fått fungera som exempel för oss alla andra genom GT, att just efterleva dessa bud? Dom har misslyckats om och om och om igen. Ser du någon ljusning? Blir världen och människorna bättre? Godare?
Att vara rättfärdig i Guds ögon innebär att vara PERFEKT. Ingen människa kan uppnå det i egen kraft. Därför behövs en frälsare (räddare) som går in i vårt ställe och ställer allt till rätta. Jesus kom med det glada budskapet. Han tog på sig våra synder, vår korrupta mänsklighet och betalade skulden. Men Israel avvisade honom. Det kommer dom att ångra. När tiden är inne och dom förstår sitt svek kommer dom ropa "Välsignad är han som kommer i Herrens namn".
Herren kommer tillbaka, då gäller det att vara redo. Att då vara Israel, kvar i förgängelsen, är inte något eftersträvansvärt, många många kommer få lida, och bara ett fåtal klarar sig igenom.
Matteus 23:39
Ty jag säger er: Härefter skall ni inte se mig, förrän ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn."
Hosea 5:15
15 Jag vill gå min väg,
jag vill vända tillbaka till min boning,
till dess de erkänner sin skuld
och söker mitt ansikte.
I nöden skall de vända sig till mig.
Undrar var han var innan han vände tillbaks till sin boning?
GT talar om VAD
NT förklarar HUR