2015-05-13, 17:14
Medlem
surmusslans avatar
Hej FB,

Köpte min dator med infon att ram minnena skulle vara i 1600MHz

När jag kollar upp hårdvaran i programmet Speccy så står det följande:

Minne
Typ DDR3
Storlek16384 MB
Kanaler # Dubbel
DRAM Frekvens 800,1 MHz
CAS# Latens (CL) 10 klockor
RAS# till CAS# Fördröjning (tRCF) 10 klockor
RAS# Förladdning (TRF) 10 klockor
Periodtid (tRAS) 27 klockor
Befallningsgrad (BG) 2T

Fysiskt Minne

Minnesanvändning 16 %
Totalt Fysiskt 16 GB
Tillgängligt Fysiskt 13 GB
Totalt Virtuellt 18 GB
Tillgängligt Virtuellt 15 GB

Har jag blivit lurad ? jag tycker det står 800MHz ?

Någon som har koll på detta ?

Tacksam för svar.
Citera
2015-05-13, 17:22
Medlem
Not-Sures avatar
Vad har du för moderkort?
Citera
2015-05-13, 17:25
Medlem
surmusslans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not-Sure
Vad har du för moderkort?

Moderkort
Tillverkare MSI
Modell Z97-S02 (MS-7821) (SOCKET 0)
Version 2.0
Chipset Leverantör Intel
Chipset Modell Haswell
Chipset Version 06
Soutbridge Leverantör Intel
Southbridge Modell Z97
Southbridge Revision 00
Citera
2015-05-13, 17:27
Medlem
kinesarsles avatar
Med risk för att göra bort mig lite så är det skillnad på vilken hastighet minnena klarar och vilken de körs på. Att du kör dem på 800Mhz betyder inte att de inte klarar 1600Mhz.
Citera
2015-05-13, 17:36
Medlem
De körs säkert i 1600 MHz som de ska. Det är ju Double Data Rate (DDR) så om programmet rapporterar 800 MHz så är det i praktiken 1600 MHz.
Citera
2015-05-14, 02:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
De körs säkert i 1600 MHz som de ska. Det är ju Double Data Rate (DDR) så om programmet rapporterar 800 MHz så är det i praktiken 1600 MHz.

Rätt svar intygas härmed.
DDR betyder att minnet jobbar på både positiv och negativ flank på klockan. alltså 2 operationer/cykel
Citera
2015-05-14, 13:43
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Rätt svar intygas härmed.
DDR betyder att minnet jobbar på både positiv och negativ flank på klockan. alltså 2 operationer/cykel
Fast problemet med resonemanget är ju att DDR visst betyder double data rate och att det visst är på positiv och negativ flank. Men att det är det som användes i DDR SDRAM. D.v.s. den första. Och jag vet inte om man fördubblade något då.

DDR2 hade visst en intern klockfrekvens på hälften av den som databussen hade och det är kanske först då man får fördubbla den ena. Fast det vore ju bra om det var tydligt vilken det talas om / när man skall tänka så. DDR2 gör alltså fyra överföringar på en klockcykel.

DDR3 å sin sida dubblerar det igen (hur vet jag inte, fyra gånger den interna klockfrekvensen?) och gör således åtta överföringar per klockcykel.

Så ja, även om man kunde sett en intern klockfrekvens i något sammanhang för DDR2 och då fick dubblera den för att få databussens klockfrekvens så är ju frågan om detsamma gäller DDR3 eller om man kanske borde räkna gånger fyra där? Nu vet jag ju dock inte hur DDR3 fick till dubbelt så många så kanske var det inte klockfrekvensen som dubblades igen. Men vad skulle det annars vara vill man ju lätt tänka?

Men antagligen används de just som 1600 MHz. Känns ju "troligt" iaf för en plattform som brukar/kan använda däromkring som får sådana minnen. Så det fungerar säkert som det skall. Frågan är bara hur man skall tolka siffrorna egentligen

Verkar som nästa minnestyp antagligen inte blir någon "DDR5" förövrigt.
Citera
2015-05-15, 12:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Fast problemet med resonemanget är ju att DDR visst betyder double data rate och att det visst är på positiv och negativ flank. Men att det är det som användes i DDR SDRAM. D.v.s. den första. Och jag vet inte om man fördubblade något då.

DDR2 hade visst en intern klockfrekvens på hälften av den som databussen hade och det är kanske först då man får fördubbla den ena. Fast det vore ju bra om det var tydligt vilken det talas om / när man skall tänka så. DDR2 gör alltså fyra överföringar på en klockcykel.

DDR3 å sin sida dubblerar det igen (hur vet jag inte, fyra gånger den interna klockfrekvensen?) och gör således åtta överföringar per klockcykel.

Så ja, även om man kunde sett en intern klockfrekvens i något sammanhang för DDR2 och då fick dubblera den för att få databussens klockfrekvens så är ju frågan om detsamma gäller DDR3 eller om man kanske borde räkna gånger fyra där? Nu vet jag ju dock inte hur DDR3 fick till dubbelt så många så kanske var det inte klockfrekvensen som dubblades igen. Men vad skulle det annars vara vill man ju lätt tänka?

Men antagligen används de just som 1600 MHz. Känns ju "troligt" iaf för en plattform som brukar/kan använda däromkring som får sådana minnen. Så det fungerar säkert som det skall. Frågan är bara hur man skall tolka siffrorna egentligen

Verkar som nästa minnestyp antagligen inte blir någon "DDR5" förövrigt.

Nej, det där stämmer inte riktigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM
http://sv.wikipedia.org/wiki/DDR2_SDRAM
http://sv.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM

DDR SDRAM är en akronym för Double Data Rate Synchronous Dynamic Random Access Memory som är en typ av minneskretsar för datorer. DDR SDRAM åstadkommer en högre bandbredd än vanliga SDRAM genom att överföra data på både stigande och fallande fas av klockcykeln. Detta innebär att dataöverföringshastigheten fördubblas utan man behöver öka klockfrekvensen på Front side busen. Därför har ett 166 MHz DDR-system en effektiv klockcykelfrekvens på 333 MHz om man jämför med ett vanligt SDRAM-system.

Citat:
Data överförs med 8 bytes åt gången vilket ger DDR RAM en överföringshastighet på: minnesbussens klockcykel × 2 (dubbla hastigheten) × 8 (antal bytes som överförs). På ett system med en bussfrekvens på 166 MHz ger DDR-minnet en maximal överföringshastighet på 2656 Mbyte/s
Senast redigerad av PeterNoster 2015-05-15 kl. 12:51.
Citera
2015-05-15, 13:58
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej, det där stämmer inte riktigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM
http://sv.wikipedia.org/wiki/DDR2_SDRAM
http://sv.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM

DDR SDRAM är en akronym för Double Data Rate Synchronous Dynamic Random Access Memory som är en typ av minneskretsar för datorer. DDR SDRAM åstadkommer en högre bandbredd än vanliga SDRAM genom att överföra data på både stigande och fallande fas av klockcykeln. Detta innebär att dataöverföringshastigheten fördubblas utan man behöver öka klockfrekvensen på Front side busen. Därför har ett 166 MHz DDR-system en effektiv klockcykelfrekvens på 333 MHz om man jämför med ett vanligt SDRAM-system.
Ser inte vad länkar till samma texter tillför.

Ja. DDR SDRAM överför två gånger per klockcykel.

Men DDR2 är ju inte DDR och DDR3 är inte DDR2 eller DDR och DDR4 är inte DDR3, DDR2 eller DDR.
Citera
2015-05-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surmusslan
Köpte min dator med infon att ram minnena skulle vara i 1600MHz

När jag kollar upp hårdvaran i programmet Speccy så står det följande:

Minne
Typ DDR3
Storlek16384 MB
Kanaler # Dubbel
DRAM Frekvens 800,1 MHz
CAS# Latens (CL) 10 klockor
RAS# till CAS# Fördröjning (tRCF) 10 klockor
RAS# Förladdning (TRF) 10 klockor
Periodtid (tRAS) 27 klockor
...
Har jag blivit lurad ? jag tycker det står 800MHz ?

Jag tror att det är "Speccy" som lurar dig.

Om du har Win8/8.1 så starta "Aktivitetshanteraren", flik "prestanda" och klicka på "minne" till vänster. Då står "rätt värde" i klartext till höger under diagrammet.

Är det en stationär, så borde du ganska lätt kunna stoppa den i BIOS vid start, för att se minnesinformation (på flera ställen).

PS "Speccy" visar också DDR3 (10-10-10-27) som är ganska typiskt för "budget"-minnet på 1600 MHz
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in