• 1
  • 2
2015-05-13, 17:12
Medlem
Ett ganska litet elektronikföretag ska noteras. Värt att satsa på?

Inission är en totalleverantör för skräddarsydda tillverknings- och logistiktjänster inom avancerad industrielektronik. Inission har sin verksamhet i Stockholm, Göteborg, Munkfors, Pajala och Tallinn och har kunder inom branscherna medicinteknik, fordonsindustri, mätinstrument, marin, samt styroch reglerteknik. Under 2014 omsatte Inission 250 miljoner kronor och hade ca 170 anställda. Bolaget vill vara en strategisk partner som strävar efter en totalekonomisk effektivitet i hela kedjan, från Inissions leverantörer till kundens kund. Att Inission är en totalleverantör innebär att Bolagets tjänster är utformade för att täcka en produkts hela livscykel och avlasta kunden. Inission erbjuder följande tjänster; utveckling, materialförsörjning, tillverkning, logistik och livscykelgaranti.

Bolaget ökade under första kvartalet 2015 omsättningen till 71,2 MKR jämfört med 61,5 MKR första kvartalet 2014. Lönsamheten ökade samma period från 1,8 MKR till 4,7 MKR. För helåret 2014 omsatte Inission 250 MKR med ett resultat om 7,8 MKR.
Citera
2015-05-13, 17:15
Medlem
Just nu är ju varje nyindtroduktion en vinnare oavsett bolag, bransch och framtidsutsikter.
Även om man vill vara med så får man väl ingen tilldelning ändå.
Citera
2015-05-13, 19:21
Medlem
Jo dom flesta nyintroduktioner är ju en bra investering, iaf kortsiktigt. Men den känns lite dyr 100:-/aktie för ett såpass litet företag. Tobii tillexempel va ju betydligt större
Citera
2015-05-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oggiee
Jo dom flesta nyintroduktioner är ju en bra investering, iaf kortsiktigt. Men den känns lite dyr 100:-/aktie för ett såpass litet företag. Tobii tillexempel va ju betydligt större

Citera
2015-05-13, 19:43
Medlem
Hänger inte med här bomben. Är det nån annan som ska teckna?
Citera
2015-05-13, 20:08
Medlem
TimTebows avatar
Citat:
Hänger inte med här bomben. Är det nån annan som ska teckna?
En akties "pris" (eller som man bör kalla det kurs) är totalt irrelevant om man inte tar med antalet aktier i beräkningen.

När man köper en aktie så köper man i princip en del av bolaget och det är hur stor del av bolaget man får som är relevant.
Citera
2015-05-13, 22:44
Medlem
rolemodels avatar
Citat:

Så om priset hade varit 10 kr , (men således 10 gånger fler aktier) då hade det varit billigt va?!

Haha inte konstigt att börsen är där den är nu om folk som du håller på och "investerar"

Haha.
Citera
2015-05-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ett ganska litet elektronikföretag ska noteras. Värt att satsa på?

Inission är en totalleverantör för skräddarsydda tillverknings- och logistiktjänster inom avancerad industrielektronik. Inission har sin verksamhet i Stockholm, Göteborg, Munkfors, Pajala och Tallinn och har kunder inom branscherna medicinteknik, fordonsindustri, mätinstrument, marin, samt styroch reglerteknik. Under 2014 omsatte Inission 250 miljoner kronor och hade ca 170 anställda. Bolaget vill vara en strategisk partner som strävar efter en totalekonomisk effektivitet i hela kedjan, från Inissions leverantörer till kundens kund. Att Inission är en totalleverantör innebär att Bolagets tjänster är utformade för att täcka en produkts hela livscykel och avlasta kunden. Inission erbjuder följande tjänster; utveckling, materialförsörjning, tillverkning, logistik och livscykelgaranti.

Bolaget ökade under första kvartalet 2015 omsättningen till 71,2 MKR jämfört med 61,5 MKR första kvartalet 2014. Lönsamheten ökade samma period från 1,8 MKR till 4,7 MKR. För helåret 2014 omsatte Inission 250 MKR med ett resultat om 7,8 MKR.

Inget jag skulle satsa en krona i.

Men dom hymlar iaf inte om varför dom vill att bolaget noteras.

Dina qoq-siffror säger nada. Försök igen om du vill sälja in något.
Citera
2015-05-14, 17:38
Medlem
Jag vet att det handlar om antalet aktier kontra priset. Tycker ändå det är lite konstigt att välja 100 per aktie.

Och jag försöker inte sälja in nåt, bara undrar om folk tror den kommer stiga direkt som dom flesta andra introduktioner.
Citera
2015-05-14, 17:46
Medlem
starbounds avatar
Citat:
Jag vet att det handlar om antalet aktier kontra priset. Tycker ändå det är lite konstigt att välja 100 per aktie.

Och jag försöker inte sälja in nåt, bara undrar om folk tror den kommer stiga direkt som dom flesta andra introduktioner.

Du är nog lite ute och cyklar.

Avanza har minimicorutage på 1 kr för affär på 400 kr. Om en aktie har för högt nominellt pris så påverkar det likviditeten men jag tror inte man brukar göra splittar om man inte är upp i iaf. 400-500 kr i aktiekurs.
Citera
2015-05-31, 10:19
Medlem
knut_1s avatar
Äh, jag drar i alla fall en rövare och tecknar lite på vinst och förlust
Citera
2015-06-01, 13:44
Medlem
Jag får PE 12,8 på 2014 års vinst på Inission efter nyemissionen. Ganska lågt med dagens börsklimat över lag.
Q1 2015 har ju börjat bra för dem dessutom.

Jag har tecknat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in